تبیان، دستیار زندگی
دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در تهران آغاز بکار کرد. این نمایشگاه تا ۷ آبان در این مکان دایر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال گشایش یافت

دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در تهران آغاز بکار کرد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

به گزارش تبیان، دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال عصر امروز دوشنبه سوم آبان با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گشایش یافت.

در آئین افتتاحیه این نمایشگاه که در محل شبستان در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در سخنانی با بیان اینکه چند سالی است که کشور ما شاهد تحولاتی بزرگ در حوزه رسانه های دیجیتال است، گفت: این تحولات شایسته تعمق و بررسی است.

وی سپس گفت: ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در کشور ما آمار بسیار بالایی دارد و ایران در مقایسه با کشورهای همتراز خود، جایگاه مطلوبی دارد؛ به عنوان مثال تنها در یک شبکه اجتماعی بیش از ۱۰۰ هزار کانال خبری وجود دارد که در آنها بیش از یک میلیون مطلب در شبانه روز آپلود می شود که به طور متوسط هر کدام از آنها ۱۵۰۰ بار بازدید می شود و این یعنی حدود یک و نیم بازدید خبر در یک شبکه اجتماعی در کشور و طی یک شبانه روز.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: ما در زمینه تولید محتوا در ویکی پدیا، برای اولین بار از عرب ها پیشی گرفته ایم و در حال حاضر بیش از ۱.۳ درصد محتوا در ویکی پدیا به زبان فارسی تولید می شود. این نشان می دهد که ما در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی حضور فعالی داریم.

وی مردمی بودن تولید محتوا در فضای مجازی در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله بازار بزرگی را در حوزه اقتصادی برای کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: ما حتی در حوزه هایی مانند تولید و نیز مصرف بازیهای رایانه ای، رتبه ای بالاتر از میانگین جهانی داریم؛ در واقع زمانی که شما بتوانید تولید محتوا را در فضای مجازی مردمی کنید، یعنی به اندازه کافی سرباز در اختیار دارید و می توان گفت کشورما در حال حاضر آماده ایجاد یک نهضت تولید محتوا است.

فیروزآبادی گفت: تولید محتوا در حوزهای سیاسی و نیز فرهنگی به معنای تولید قدرت است چرا که باعث کاهش وابستگی می شود. با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در حوزه فضای مجازی، نیازمند صرف هزینه های کمتری است، باید در حوزه اقتصادی بیشتر به این مسئله توجه شود چرا که بسیار به صرفه تر و همچنین پرشتاب تر است.

این مقام مسئول در حوزه فضای مجازی در عین حال به مشکلات این حوزه هم اشاره کرد و یادآور شد: ما باید بتوانیم بحث مالکیت معنوی را حل و فصل کنیم و از حقوق پدیدآورندگان آثار در فضای مجازی صیانت کنیم.

همچنین به دلیل کثرت تولید خبرها و مطالب در شبکه های اجتماعی، بسیار اتفاق می افتد که صحت و سقم آنها قابل اثبات نیست که این مسئله هم باید حل و فصل شود.

به گفته فیروزآبادی ایران در حوزه زیرساخت های فضای مجازی هم درگیر مشکلات عدیده ای است و با وجود اینکه در زمینه ثبت دامنه (دامین) ir نسبت به جمعیت کشور رتبه نخست را دردنیا دارد، با این وجود بخش قابل توجهی از سایت های داخل کشور در خارج از مرزها میزبانی می شوند.

وی در پایان سخنانش ابزار امیدواری کرد که وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی قوانین مناسب برای ایجاد مدل های اقتصادی در حوزه زیرساخت های فنی و کسب و کار مربوط به تولید محتوا در فضای مجازی را تدوین کنند.

در این مراسم همچنین سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در سخنانی با بیان اینکه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال هم مانند سایر برنامه های این مرکز در سال ۹۵ متاثر از شعار ارتقای سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی است، به افزایش حضور مردم در سراسر دنیا در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود تا چند سال دیگر میزان حضور مردم در فضای مجازی به ۱۲۰ ساعت در ماه برسد که یقینا ما هم باید به تدریج ادبیات زندگی در این زیست بوم جدید را بیاموزیم.

وی با برشمردن بخش های ۹ گانه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، اولویت دادن به فرهنگ سازی در فضای مجازی را با برگزاری کارگاههایی ویژه در این دوره از نمایشگاه یادآور شد و اجرای ماراتن تولید محتوا توسط دفتر فناوری های نرم دانشگاه صنعتی شریف و راه اندازی فن بازار را از ویژگی های این نمایشگاه برشمرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین از افزایش موسسات فعال در این حوزه از ۳۰۰ موسسه به ۱۱۰۰ موسسه طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: کفه کسب و کار در زمینه فرهنگ دیجیتال به سمت محصولات این حوزه سنگینی پیدا کرده است.

در پایان این مراسم همچنین از سه محصول دیجیتال رونمایی شد.

دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از امروز دوشنبه سوم آبان در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرده و تا جمعه ۷ آبان به کار خود می دهد.