تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت حمایت از تولید دانش بنیان ایرانی را در گروی نگاهی هنرمندانه و فراملی می داند و معتقد است حضور هنرمند و تلاش او در عرصه ملی، نگاهی فراملی را طلب می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه هنرمندانه به تولید ملی

مجید مجیدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت حمایت از تولید دانش بنیان ایرانی را در گروی نگاهی هنرمندانه و فراملی می داند و معتقد است حضور هنرمند و تلاش او در عرصه ملی، نگاهی فراملی را طلب می کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
مجیدی

مجید مجیدی کارگردان شناخته شده سینمای کشورمان با بیان این که رونق و حرکت چرخ های تولید ایرانی نیازمند یک عزم ملی با نگاهی فراملی است، افزود: وقتی از تولید ایرانی صحبت می کنیم در واقع این موضوع را نباید صرفا محدود به جمعیت ایرانی بدانیم بلکه یک دستاورد ملی نه تنها در داخل که در سراسر جهان می تواند بیان گر ارزش ها ، توانمندی ها و دیدگاه این کشور باشد. پس حمایت از تولید ملی یک کار هنرمندانه است که حضور هنرمند و تلاش او در در عرصه ملی با ننگاهی فراملی را طلب می کند.
کارگردان «محمد رسول الله(ص)» بر ضرورت حضور اثرگذار اهالی هنر و نقش آفرینی آنان در عرصه «ایران ساخت» تاکید کرد و افزود: مادامی که جامعه ی هنری کشور به عنوان حساس ترین و هوشیارترین قشر درگیر با رویدادها و نیازهای جامعه به این عرصه ورود پیدا نکنند، دیگر گروه ها نیز حساسیت این موضوع را درک نخواهند کرد و با آمدن هنرمندان به میدان عمل است که می توان زمینه های امیدبخش حساسیت دیگر قشرهای جامعه را به ضرورت این موضوع انتظار داشت.
مجیدی ادامه داد: توجه به فرهنگ خودباوری ایرانی، نیازمند یک نگاه و عمل هنرمندانه است و آن چه که زمینه را برای تحقق و ترویج این فرهنگسازی فراهم کند قطعا هنرمندانه است و بنابراین می بایست هنرمند در آن نقش اصلی را کنار فناوران کشور ایفا کند.
این کارگردان سینمای ایران با تاکید بر اینکه قطعا دلایل گوناگونی برای حمایت از آن چه که آن را تولید وطنی می دانیم وجود دارد افزود: مهم ترین دلیل و منشا که می تواند گویای اهمیت و ضرورت حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی باشد، تجلی شناخت از این کشور است. وقتی کشوری از تولیدکننده خود چه در عرصه کالا یا حتی هنر حمایت می کند، تصویری مثبت و توانمند از خود در چشم جامعه جهانی ارائه می کند تا آنان احترام و اهمیت بخشیدن به کشوری که به داشته های خود احترام قایل شده است را یک امر ضروری بدانند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت، همچنین بیان کرد: بسیاری از کشورها ممکن است درک واضح و روشنی نسبت به کشورمان و توانمندی هایش نداشته باشند، اما نوع توجه و اهمیت بخشی ما به توانمندی ها و دستاوردهای خودمان  و ترغیب دیگران برای شناخت آن هاست که می تواند با کمک به انژاس و شنیده شدن بهتر ارزش ها و خواست های ما، برای حرف های ما در جهان گوش شنا پیدا کند و نقش جشنواره ملی «ایران ساخت» اینجا معین می شود.
این کارگردان سینما با اشاره به نقش جدی مردم در ایجاد رغبت عمومی نسبت به تولیدات ایرانی گفت: حمایت اصلی از کالای داخلی نه با تبلیغ صرف بلکه توسط مردم صورت می گیرد و اگر بتوانیم حمایت مردمی خوبی از کالاهای دانش بنیان داشته باشیم می توانیم به هدف اصلی در توسعه و پیشرفت تولید دست پیدا کنیم.
وی افزود: کسی که واقعا به ایرانی بودن خود پای بند و معتقد است، قطعاً از تولید کشورش حمایت می کند بنابراین تصور نمی کنم ایرانی از آورده و دست رنج خودش گریزان باشد، اگر در مقاطعی نارضایتی هایی از تولید وجود دارد باید به سمت رفع عیوب و کاستی ها رفت.
مجیدی با بیان این که حمایت از کالای ایران ساخت، نشان گر عزم جدی برای اقتداری برون مرزی است گفت: تلاش داخلی در زمینه توجه به تولید داخلی در همه بخش ها، مقدمه یک حضور بین المللی و تبدیل شدن به یک الگوست و بر همین اساس کشور ما می تواند با توجه به داشته ها و تولیدات خود، الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای اسلامی قرار بگیرد و از این طریق بتواند دغدغه ها و خواست هایش را بر مبنای آن چه که بزرگان دین نیز مورد تأکید قرار دادند محقق کند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ایران ساخت» افزود: بزرگان دینی ما تاکید ویژه ای بر عدالت، رافت، مهرورزی و همچنین یاری برای رفع مشکلات یکدیگر داشته اند و کشورمان به عنوان کشوری توانمند و پیشرفته که به دستاوردها و داشته های خویش از جمله تولیدات خود توجه دارد، باید الگوی مناسبی برای ترویج و فرهنگسازی این ارزش های والا در دیگر کشورها باشد.
کارگردان «آواز گنجشک ها»، جایگاه تولید دانش بنیان در عرصه تولیدات سینمایی را یک جایگاه مهم و اثبات شده ارزیابی کرد و افزود: کالای دانش بنیان داخلی می بایست در تولیدات سینمایی کشور ما به یک جزء جدانشدنی سناریوها تبدیل شود البته این حضور کالای ایرانی در عرصه این تولیدات  به شیوه ای هنرمندانه و هوشمندانه صورت بگیرد.
مجیدی در پایان بیان کرد: امیدوارم از این به بعد دیالوگ های زیبایی و هوشمندانه در فیلم ها شاهد باشیم که در خدمت تولید ایرانی و ارائه دستاوردها و توانمندی های کشورمان در عرصه برون مرزی اثرگذار باشد.
براساس این گزارش، ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش های جشنواره «ایران ساخت» هستند.  این رویداد ملی با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دبیرکلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی ماه سال جاری برپا می شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.


منبع: ستاد خبری جشنواره «ایران ساخت»