تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت سد «تنگ سرخ» در استان فارس بدون انجام مطالعات باستان شناسی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سد تنگ سرخ بدون مطالعات باستان شناسی

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت سد «تنگ سرخ» در استان فارس بدون انجام مطالعات باستان شناسی خبر داد.

بخش گردشگری تبیان
سد

به گزارش تبیان از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی در نامه ای به مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اعزام نماینده ای برای بازدید از عملیات ساخت سد «تنگ سرخ» و تهیه گزارش عملیات اجرایی آن را خواستار شد.
چوبک در نامه خود با اشاره به مکاتبات متعدد پژوهشکده باستان شناسی با مجری سد «تنگ سرخ» شیراز نوشته است: «شرکت آب منطقه ای استان فارس برخلاف بند «ج» ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه و طی مراحل قانونی مطالعات فرهنگی - تاریخی طرح های عمرانی در مرحله امکان سنجی، اقدام به ساخت وساز و عملیات اجرایی در محدوده ی این سد کرده است.»
او با تاکید بر بی توجهی مجری سد به اخطارهای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پاسخگونبودن به آنها، خواستار اعزام کارشناسان توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس به محل ساخت سد و شبکه ی آن برای ارزیابی وضعیت موجود و مراحل عملیات اجرایی این طرح عمرانی شده است.
براساس این گزارش، براساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5ساله چهارم  همه ی وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظف اند قبل از اجرای طرح های عمرانی گسترده و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی  ? تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام و در طراحی و مکان یابی طرح های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
به گزارش ایسنا، ساخت سد روی محوطه های تاریخی بدون استعلام از میراث فرهنگی در طول سال های گذشته و در شهرهای مختلف کشور به دفعات انجام شده است. ساخت سد روی محوطه ی تاریخی «سیوند» یکی از مهمترینِ این اقدامات بود که اعتراض های زیادی را به دنبال داشت، پس از آن سیمره و پیغام چای نیز با این مشکل مواجه شدند و حتی در طول کمتر از یک ماه گذشته، رسانه ها خبر از تکرار این اتفاق روی محوطه تاریخی «کوچری» در شهرستان گلپایگان دادند.


منبع : ایسنا