تبیان، دستیار زندگی
اکبر زنجان پور می گوید: از نظر من در آثار مارکز هم مانند آثار مولوی می توان سیر آفاق و انفس کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارکز دنباله رو مولوی است

اکبر زنجان پور می گوید: از نظر من در آثار مارکز هم مانند آثار مولوی می توان سیر آفاق و انفس کرد.

بخش ادبیات تبیان

مارکز دنباله رو مولوی است

اکبر زنجان پور بازیگر و کارگردان با حضور در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» در خصوص مطالعه گفت: هر انسانی با هر سطح سوادی هنگام مطالعه در ذهن خود و بر اساس تجربیاتی که در ناخودآگاه خود داشته آن را تصویر می کند و یک اثر هنری این ناخودآگاه را به خودآگاه تبدیل می کند و اصولا هر اثر هنری به ما تخیل و تجربه کردن نادیده ها را پیشنهاد می دهد تا مخاطب بتواند به سوی یک زندگی بهتر پیش برود.

وی ادامه داد: هر نویسنده ای که غنی تر و محکم تر نوشته و تصاویر بیشتری به مخاطب داده است توانسته با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کند و مثلا به من بازیگر یا کارگردان تصاویری را پیشنهاد دهد که به خلاقیت من برای خلق یک تصویر فراتر از آن کمک کند.

این بازیگر با اشاره به آثار مولوی گفت: به تمام بازیگران و کارگردان که خودم هم جزئی از آنها هستم پیشنهاد می کنم حتما آثار مارکز را بخوانیم. از نظر من در آثار مارکز هم مانند آثار مولوی می توان سیر آفاق و انفس کرد و حرکتی رو به جلو داشت و در این زمینه مارکز دنباله رو مولوی است.

وی افزود: وقتی از مولوی می گویم دریغم می آید از خیام یادی نکنم. خیام هم در آثار خود تصاویر محال را ارائه می دهد. تصاویری که کسی امکان تجربه آن را ندارد اما در ذهن اتفاق می افتد و انسان با ذهن خود معنی پیدا می کند نه با قدرت و مال بلکه همه چیز در درون انسان است.

زنجان پور با اشاره به آغاز کتاب بازی خود خاطرنشان کرد: پدرم بسیار اهل مطالعه بود و اسباب بازی من در کودکی کتاب بود و از آنجا به کتاب و کتاب خوانی علاقمند شدم هرچند سواد خواندن نداشتم و بسیار کودک بودم و اولین کتابی که خواندم هم از کتاب خانه پدرم بود. کتاب خواندن به نوعی جزئی از وظایف انسان است و ای کاش همه ما بتوانیم وظیفه خود را درک کنیم و آن را انجام دهیم.

برنامه تلویزیونی «کتاب باز» که امیرحسین صدیق آن را اجرا می کند و محمدرضا رضائیان تهیه کننده آن است روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می شود.


منبع: فارس