تبیان، دستیار زندگی
سنگ های قرمز رنگ، زیبا و شفافی که نگین انگشتر و یا گردنبند شماست، یاقوت نام دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداوندگار گوهرها

سنگ های قرمز رنگ، زیبا و شفافی که نگین انگشتر و یا گردنبند شماست، یاقوت نام دارد.

فرآوری: زینب عشقی - بخش زیبایی تبیان
یاقوت

یاقوت سرخ رنگ ، شاید یکی از زیباترین و جذاب ترین سنگ های قیمتی، می باشد، به خصوص اگر تراشه های برلیان آن را محاط کرده باشند.
 نام یاقوت سرخ برگرفته از واژه ی یونانی روبئوس (Rubeus) به معنی رنگ سرخ می باشد، یاقوت سرخ در واقع یک اکسید آلومینیوم از گروه کوروندوم است که در سنگ های دگرگونی و آبرفتی یافت می شود.
این گوهر ارغوانی یكی از بهترین سنگ های شفابخش است. خاصیت این سنگ عمدتاً به خاطر این است كه می تواند هر نوع احساس منفی را از وجود شخص بیرون بكشد و ضمیر او را پاك و شفاف كند. این سنگ فشار خون خیلى پایین را افزایش میدهد و حالت ضعف و ناتوانى را تقویت می كند, بى حسى و رخوت را از بین می برد و جریان خون را در ناحیه چشم ها به گردش میاندازند.
یاقوت سرخ توانایی، نیرو، زندگی ، شهامت ، شجاعت و تفکرات  مثبت  را تقویت  می  کند و مشهور است به خداوندگار گوهرها.
این  سنگ  در اروپا در اواخر قرون  وسطی ، سنگ  مورد علاقه  كشیشان  بود؛ آن  را روی  انگشتر می  گذاشتند و می  گفتند از بهشت  آمده  است. «یاقوت» بین  سنگ های  قرمز بیشترین  خواهان  را دارد و با ارزش  ترین  است. پس  از الماس، یاقوت  قرمز سخت  ترین  كانی  محسوب  می شود و در سایزهای  بالاتر از پنج  قیراط ، از الماس  با ارزش  تر است. در میان  جواهرات  به  «سلطان  سنگ ها» شهرت  دارد.

یاقوت را نزدیک چشمتان بیاورید و به آن با دقت نگاه کنید، می توانید یک ذره بین هم همراه داشته باشید و همه جای  آن را بررسی کنید که ناخالصی نداشته باشد

یونانیان  اعتقاد داشتند كه  این  سنگ  به  صاحبش  نیروهای  خاصی  از جمله  سلامتی ، دانش ، ثروت  و موفقیت  در عشق  می دهد. همچنین  آنها معتقد بودند اگر در سمت  چپ  لباس  روی  سینه  با سنجاق  سنگ  یاقوتی  بگذارند ، زندگی  آنها همراه  با صلح  و صمیمیت  می شود و اگر سربازی  آن  را با خود داشته باشد شكست ناپذیر می  شود.
امروزه ذخایر یاقوت در برمه، تایلند و سریلانکا وجود دارد که نوع سرخ و شفاف آن بعد از الماس گرانبها ترین سنگ زینتی است، این سنگ هر چه بزرگ تر و سرخی آن خوش رنگ تر باشد، گرانبها تر است. یاقوت سرخ و درشت شبیه دانه های انار است. باید توجه داشته باشید که این سنگ بسیار حساس است و نباید بر آن فشار وارد شود و مواد شیمیایی مثل پاک کننده نقره برایش ضرر دارد. همچنین نباید حرارت ببیند چون باعث تغییر رنگ و شکستگی آن می شود.
این کانی در طبیعت به رنگ های قرمز، صورتی سیر، قرمز مایل به قهوه ای و قرمز ارغوانی یافت می شود، در بین رنگ های یاقوت سرخ با ارزش ترین آن ها رنگ قرمز مایل به آبی که اصطلاحاً به یاقوت خون کبوتری مشهور می باشد، است. یاقوت های سرخی که خیلی تیره یا تاریک هستند ظاهری شبیه گارنت دارند یا آن دسته که خیلی روشن هستند، از ارزش کمتری برخوردارند. عامل رنگ دهنده در یاقوت های سرخ، حضور عنصر کروم است، در صورتی که رنگ آن تمایل به قهوه ای داشته باشد نشان دهنده مقدار ناچیزی آهن در یاقوت می باشد.
 در صورتی که تمایل به خرید یاقوت های سرخ مرغوبی داشته باشید، باید دقت کنید سنگ هچ گونه ناخالصی قابل تشخیص با چشم غیر مسلح نداشته باشد. یاقوت را نزدیک چشمتان بیاورید و به آن با دقت نگاه کنید، می توانید یک ذره بین هم همراه داشته باشید و همه جای  آن را بررسی کنید که ناخالصی نداشته باشد.
در ضمن، هنگام خرید سعی کنید یاقوت ها را در زیر نورهای متفاوت ارزیابی کنید. بهترین نور برای بررسی یاقوت ها نورهای تابان یا نور طبیعی روز (نزدیک به ظهر) می باشد. لامپ های فلوئورسانس برای بررسی یاقوت سرخ مناسب نیستند. البته وجود برخی از این ناخالصی ها فاکتور خوبی برای شناسایی و تشخیص هویت یاقوت سرخ از سنگ های مشابه و مصنوعی می باشد.
معروفترین یاقوت قرمز ، یاقوتی با نام ((صلح)) به وزن 43 قیراط است که چون تاریخ کشف آن در سال 1919 میلادی همزمان با پایان یافتن جنگ جهانی اول بوده ، آن را به این نام خوانده اند .


منابع: طلا، تی جی جی یو، جم ایران، سدره

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.