تبیان، دستیار زندگی
گروه تنبورنوازان «فردوسی» در تازه ترین آلبوم صدیق تعریف خواننده سرشناس موسیقی ایرانی برای اولین بار در قالب ارکستر بزرگ تنبور حضور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنبورنوازان برای صدیق تعریف می نوازند

گروه تنبورنوازان «فردوسی» در تازه ترین آلبوم صدیق تعریف خواننده سرشناس موسیقی ایرانی برای اولین بار در قالب ارکستر بزرگ تنبور حضور دارند.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

صدیق تعریف

طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته صدیق تعریف خواننده صاحب نام موسیقی ایرانی برای اولین بار در تازه ترین آلبوم خود همراه با ارکستر بزرگ گروه تنبورنوازان فردوسی قطعات تازه ترین اثر موسیقایی خود را اجرا می کند.

در این آلبوم که آهنگسازی آن روی اشعار مولانا صورت گرفته فرید الهامی و فرنود الهامی به عنوان آهنگساز و ارشک رفیعی به عنوان تنظیم کننده حضور دارند.

صدیق تعریف زاده 1335 در سنندج، خواننده ایرانی است. به گفته خودش، از دوران دبیرستان در تئاتر های دانش آموزی بازی می کرد و پشت صحنه یا روی صحنه آواز نیز می خواند و معمولا از خوانندگانی چون ایرج یا گلپایگانی تقلید می کرد. در سال 1354 به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1359 در رشته هنرهای نمایشی فارغ التحصیل شد. از جمله اساتید وی در دانشکده می توان به بهرام بیضایی، هوشنگ گلشیری، شمیم بهار، گلی ترقی، میرفندرفسکی، سمندریان و داریوش آشوری اشاره کرد.

صدیق تعریف در طول کار حرفه ایش با موسیقی دانانی چون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، جلال ذوالفنون، حمید متبسم، مجید درخشانی، حسین یوسف زمانی، گروه همنوازان و گروه کامکارها همکاری کرده است. همچنین هنرمندانی چون سالار عقیلی،حسین علیشاپور،مهدی کلاهدوز و... از جمله شاگردان وی بوده اند.

در بدو ورود به دانشگاه از طریق جلیل عندلیبی به استاد برجسته آواز محمود کریمی معرفی شد و از سال 1354 تا 1356 نزد وی به فراگیری آواز پرداخت. همچنین از سال 1355 تا 1357 نزد استاد رضوی سروستانی با مکتب و شیوه آوازی حسین طاهرزاده به روایت نورعلی برومند آشنا شد.

پس از آن در سال های 1359تا 1364 در کانون چاوش به یاری نصرالله ناصح پور با شیوه و سبک آوازی عبدالله دوامی آشنا شد. در همین زمان در سالهای 1361 و 1362 با شیوه و سبک مکتب حسین طاهرزاده به اهتمام محمدرضا لطفی بیشتر آشنا شد. سال 1362 همراه بود با اجرای اولین کنسرت رسمی صدیق تعریف وارائه ی اولین آلبوم موسیقی او به نام "مکتب اصفهان، به یاد استاد حسین طاهر زاده" در دستگاه سه گاه باهمکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی محمدرضا لطفی که شامل بازسازی یکی از آوازهای استاد طاهرزاده خواننده موسیقی ایرانی بود.

وی در سال 1364 چند تصنیف کوتاه بر روی رباعیات ابوعلی سینا در سریال ابن سینا با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی اجرا کرد. از سال 1368 تا 1372 قطعات و تصنیف های استادان قدیمی را در محضر استاد اصغر بهاری فرا گرفت .در همین زمان از سال 1370 تا 1373 نزد مجید کیانی با مکاتب و شیوه های آوازی قدیمی ایران آشنا شد و از سال 1372 تا سال 1375 نیز از محضر استاد رجب امیری فلاح بهره برد.
تعریف از سال 1364 تا هم اکنون تدریس و تعلیم آواز ایرانی میکند. همچنین از سال 1380 تا 1383در دانشکده تئاتر و سینمای دانشگاه سوره ودانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس موسیقی و آواز پرداخت.
او در طول کار حرفه ایش با موسیقی دانانی چون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، جلال ذوالفنون، حمید متبسم، مجید درخشانی، حسین یوسف زمانی، گروه همنوازان و گروه کامکارها همکاری کرده است. همچنین هنرمندانی چون سالار عقیلی،حسین علیشاپور،مهدی کلاهدوز و... از جمله شاگردان وی بوده اند.

تدریس موسیقی و آواز در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، حضور در چندین کنسرت متعدد داخلی و خارجی و حضور در آلبوم هایی چون «به یاد طاهر زاده»، «بوعلی سینا»، «آثاری از حسین دهلوی»، «گلگشت»، «شیدایی»، «فراق»، «شور دشت»، «امام علی»، «آبگینه»، «ماه بانو»، «کردانه»، «ماه عروس»، «مهتاب» و «عارف شیدا» از جمله فعالیت های صدیق تعریف در عرصه موسیقی است.


منابع: مهر/ جام جم