تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از صدور حکم نگذشته است، در خبرها موضوع تازه ای مطرح شد مبنی بر اینکه عده ای از بانوان انسان دوست در تلاش برای جلب رضایت از خانواده ستایش قریشی هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل ستایش چرا باید بخشیده شود؟؟؟؟

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از صدور حکم نگذشته است، در خبرها موضوع تازه ای مطرح شد مبنی بر اینکه "عده ای از بانوان انسان دوست در تلاش برای جلب رضایت از خانواده ستایش قریشی هستند"

فرآوری :فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
قاتل ستایش

موضوع قتل یک دختربچه افغانی توسط یک پسر ایرانی در فروردین ماه گذشته، بازتاب گسترده ای را در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. دختربچه ای که برای خریدن بستنی از منزل خارج می شود و توسط پسر همسایه ربوده می شود و سپس به قتل می رسد.
پس از دستگیری قاتل و بازجویی های مکرر از وی، بالاخره لب به اعتراف باز می کند و انگیزه اولیه قتل ستایش را، قصد ارتکاب عمل خلاف منافی بیان می کند. این فرد اعلام کرده که از سن 15 سالگی با بعضی از اشخاص جنس مخالف رابطه نامشروع داشته است.
دادستان عمومی و انقلاب ورامین در این رابطه گفته است: با سوالاتی که از او پرسیده شد به این نتیجه رسیدیم که این فرد به مسائل مذهبی هم گرایشی نداشته است.
مرادطلب با اشاره به قسمتی دیگر از اعترافات قاتل ستایش اضافه کرد: بر اساس اظهارات اخذ شده از قتل ستایش، او از سن 15 سالگی هرازگاهی مشروب مصرف می کرده است.
دادستان عمومی و انقلاب ورامین اینطور ادامه داد که: بر اساس اعترافات قاتل ستایش، این شخص در صبح روز حادثه به وسیله گوشی همراهش در حالی که در مدرسه بوده به مشاهده کلیپ های مستهجن مبادرت کرده است و این در حالی است که جنایت بعدازظهر همان روز به وقوع پیوسته است. 
به این ترتیب دادستان معتقد است که موارد ذکر شده، عوامل موثری در انگیزه قتل ستایش بوده است.

حضرت حق فرموده اند که اگر عفو کنید ، فرد بخشیده شده باید به احسن وجه این جنایت را جبران نماید ، حال در این مرز و بوم آن متهم چگونه تاب چنین جبرانی را دارد نمی دانیم

دادستان عمومی و انقلاب ورامین با بیان اینکه از قاتل ستایش در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شود تا پرونده شخصیت شناسی او تکمیل شود، اضافه کرد: نظر مددکار اجتماعی برای تکمیل پرونده باقی مانده است بنابراین پس از اخذ نظر او، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می کنیم.

بنابر گزارش های ذکر شده در اوایل مهرماه، عسگر قاسمی آقباش، یکی از وکلای متهم این پرونده درباره حکم دادگاه کیفری استان گفت: «قاتل به قصاص نفس در خصوص اتهام قتل عمد قاتل ستایش قریشی به اتهام قتل به قصاص نفس و به اتهام تجاوز به یک بار اعدام محکوم شد.
طبق این گزارش، آقای قاسمی آقباش با اشاره به حکم دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرد:«دادگاه همچنین متهم را به پرداخت دیه و ارش  البکاره [از بین بردن پرده بکارت مقتول] و جنایت بر میت محکوم کرده است.»

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از صدور حکم نگذشته است، در خبرها موضوع تازه ای مطرح شد مبنی بر اینکه "عده ای از بانوان انسان دوست در تلاش برای جلب رضایت از خانواده ستایش قریشی هستند" (خبرآنلاین مورخ 01/08/1395) قضاوت اینکه وکلای متهم و برخی از اعضای جامعه ی قضایی کشور در تلاش هستند تا خدای ناکرده ساطور حقوق "مثلا" بشر بر حکومت فرود نیاید و جان انسانی گناهکار گرفته نشود و خانواده ی ضعیف دختر قربانی حاضر شوند با وجه رایج مملکتی جان دخترشان را معامله کنند، را به عهده ی خوانندگان می گذاریم؛ به هرحال حتما می گویند کار از کار گذشته و بهتر است دیگر خونی ریخته نشود !!! در قرآن کریم نیز خداوند سبحان عینا در آیات یکصدو هفتادو هشت و یکصد وهفتاد نه سوره مبارکه بقره به این موضوع اشاره دارند که:
"یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم القصاص فى القتلى الحر بالحر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى فمن عفى له من اءخیه شى ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلك تخفیف من ربكم و رحمة فمن اعتدى بعد ذلك فله عذاب الیم" یعنی اى كسانى كه ایمان آورده اید قصاص بر شما واجب است ، آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده و زن در مقابل زن پس اگر صاحب خون از برادرش (قاتل) بگذرد قاتل باید كه احسان او را بخوبى تلافى كند و خون بهائى كه بدهكار است به طرز خوبى بپردازد ، این خود تخفیفى است از ناحیه پروردگارتان و هم رحمتى است ، پس اگر كسى بعد از عفو كردن دبه درآورد و از قاتل قصاص بگیرد عذابى دردناك دارد و نیز در ادامه می فرماید ، "و لكم فى القصاص حیوة یا اولى الالباب لعلكم تتقون" یعنی و شما را در قصاص حیاتى است اى خردمندان اگر خواهید تقوى داشته باشید.

قاتل ستایش


حضرت حق فرموده اند که اگر عفو کنید ، فرد بخشیده شده باید به احسن وجه این جنایت را جبران نماید ، حال در این مرز و بوم آن متهم چگونه تاب چنین جبرانی را دارد نمی دانیم ، اما این را خوب می دانیم که اگر این بار مصلحت اندیشی نشود و قاتل متجاوز - که حتی در اتهامات وارده جنایت بر میت را نیز به او تفهیم نموده اند - مشمول عفو نشود، لا اقل شاید این اعدام برای دیگرانی که از این قصه ها بجای "درس عبرت" ، "درس تکرار" می گیرند ، کمی تعقل و مدارا را قبل از هر جنایتی به یادشان بیاورند ، تا در عرض کمتر از بیست دقیقه از دیدن مقتول تا تجاوز و کشتن او را ، به پای نیت شیطانی خود نگذارند و بگویند خلاص !!!
این قبیل اتفاقات قطعا در سایر کشور ها هم روی می دهد اما در آنجا بنظر چنان رسانه ها موضوع را پوشش می دهند و اطلاع رسانی می کنند که برای سایرین و دیگر کسانی که خیلی زود عنان عملکردشان را به سپاه شیطان می سپارند ، بسیار عبرت اموز تر جلوه می کند و باعث می شود مجرمین بالقوه ابتدائا بترسند ، اینگونه است که بازدارندگی مجازاتها را که از اهم اهداف تعریف انهاست جنبه ی فعلیت می بخشند.
تلاش کنیم همه ، چه آنها که متصف به "انسان دوستی" هستند و چه آنانی که "نگران اعدام و قصاص" هستند و چه آنهایی که "شاخص های جامعه ی رشد یافته و سلامت را رصد می کنند"، تا شر این قبیل جنایات به حداقل برسد و در کنار آرامش و امنیت که حاصل خون بسیاری از جوانان این ملت شریف است ، بتوانیم قله های سعادت را طی نماییم.


منبع: ایسنا، خبر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان