تبیان، دستیار زندگی
کتایون مقدم در تازه ترین آثارش ۲ اثر با عنوان «خط سوم» را بر اساس گفته های شمس به مولانا، خلق کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطی که برای خالقش هم خوانا نیست

کتایون مقدم در تازه ترین آثارش 2 اثر با عنوان «خط سوم» را بر اساس گفته های شمس به مولانا، خلق کرده است.

بخش هنری تبیان

کتایون مقدم

کتایون مقدم درباره آثارش در نمایشگاه «نقش مهر» که به مناسبت بزرگداشت مولانا خلق شده گفت: من در نمایشگاه «نقش مهر» که این روزها به مناسبت بزرگداشت مولانا در گالری آرت سنتر برپاست سه کار ارائه داده ام.

وی درباره این سه کار توضیح داد: یکی از تابلوهای من نامش عشق است و بر این اساس شکل گرفته است که عشق از نظر شمس بالاترین هدف انسانی است. در واقع بالاترین جایگاهی است که انسانی به آن می رسد اما خلق 2 تابلوی دیگرم کمی پیچیده تر است.

مقدم بیان کرد: دو تابلوی دیگری که در این نمایشگاه ارائه داده ام در واقع با موضوع «خط سوم» شکل گرفت. در واقع جایی ثبت شده است که شمس در مورد مولانا گوید: سه گونه خط نوشتی: یکی او خواندی و لا غیر او. یکی را هم او خواندی هم غیر او و یکی نه او خواندی نه غیر او. در واقع خط سوم خطی است که خودت آن را می نویسی اما خودت هم نمی توانی آن را بخوانی. این البته یک شکل نمادین از مرحله ای در عرفان است.

وی در توضیح اینکه این «خط سوم» را چگونه روی بوم خلق کرده است نیز بیان کرد: تا آنجا که یادم است در یکی از آنها از طلسمی استفاده کردم که برژس کار کردم و نسخه های قدیمی را کلاژ کردم. در کار دیگر روی خطوط باستانی کار کردم. من مدت هاست روی خطوطی چون پهلوی و سغدی مطالعه دارم و در این تابلو بر این اساس خطی را کار کردم که واقعا خودم هم نمی توانم آن را بخوانم.


منبع: مهر