تبیان، دستیار زندگی
یم رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ در جمع دانش‌پژوهان این مؤسسه، دوام و قوام جامعه اسلامی را در سایه تعبد به احكام اسلامی دانست و گفت: در عصر حاضر بیش از به اجتهاد نیازمندیم و به یك فقیه آگاه و جامع‌الشرایط كه شرایط را درك ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیش از گذشته به تحقیقات فقهی نیازمندیم

رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ در جمع دانش‌پژوهان این مؤسسه، دوام و قوام جامعه اسلامی را در سایه تعبد به احكام اسلامی دانست و گفت: در عصر حاضر بیش از به اجتهاد نیازمندیم و به یك فقیه آگاه و جامع‌الشرایط كه شرایط را درك كند و شبهات را دریابد و بتواند پاسخگوی آنها باشد نیز در زمان ما از هر زمان دیگر بیشتر نیاز است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنكرانی با هشدار به تضعیف مبانی فقه از سوی دشمنان آن را حساب شده برشمرد و افزود: امروز دشمنان به شكل حساب شده و دقیق در لباس روشنفكری این تفكر را در جامعه ترویج می‌كنند كه جامعه نیاز به اجتهاد ندارد و اجتهاد امر لغوی است. پیكره جامعه اسلامی به بركت تعبد به احكام اسلامی باقی مانده و اگر این تعبد گرفته شود دیگر آن جامعه هیچ چیز نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ما زوایای تحقیقی فراوانی در فقه داریم كه در روشن شدن آنها تحقیقی انجام نداده‌ایم. به واقع با وجود این هجمه‌هایی كه به فقه می‌شود، ضرورت دارد در این حوزه با عظمت علمی و قوی افراد بتوانند از عهده پاسخ به تمام این شبهات برآیند و از این طریق از فقه و اجتهاد حراست كنیم.
حجت الاسلام جواد فاضل لنكرانی هدف از تأسیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ را جذب نخبگان حوزه برای پاسخگویی به شبهات عنوان كرد و اظهار داشت: در كنار درس‌های بسیار غنی و محفل‌های علمی بسیار مهم كه در حوزه وجود دارد، لازم است برای نخبگان حوزه و آنهایی كه استعداد بیشتری دارند مجالی فراهم شود تا استعدادهای خود را بویژه در فقه و اصول به فعلیت برسانند.
وی افزود: شاید در یك توهم بدوی و اعتقاد سطحی این گمان در اذهان باشد كه در حوزه علمیه بیشترین بها به فقه و اصول و علومی كه اینها بر آن متوقف هستند داده شده در حالی كه واقعاً با بررسی كامل و همه جانبه، به این نتیجه می‌رسیم كه در عصر حاضر بیش از گذشته به اجتهاد نیازمندیم و به یك فقیه آگاه و جامع‌الشرایط كه شرایط را درك كند و شبهات را دریابد و بتواند پاسخگوی آنها باشد نیز در زمان ما از هر زمان دیگر بیشتر نیاز است.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت گسترده چند سال گذشته مؤسسه فقهی ائمه اطهار ـ ع ـ گفت: در این چند سال بهر‌ه‌های فراوانی از فضلا و اساتید مجرب و متخصص در این مؤسسه برده‌ایم. البته این برنامه‌ها صد در صد مطلوب نهایی ما نبوده است، اما طبق آماری كه ارائه شده موفقیت‌های نسبی داشته‌ایم به طوری كه حدود 76 مقاله علمی و تحقیقی كه در حد اجتهاد است، در این مركز ارائه شده و 31 رساله هم در مرحله تنظیم است.
منبع : رسا