تبیان، دستیار زندگی
اف معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران با تأکید بر جایگاه سازنده و ارزنده مساجد در سطح جامعه ، توجهی را که در حال حاضر به مساجد می شود را ناچیز اعلام کرد و گفت : از امروز و در آغاز دهه نکوداشت مساجد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دهه نکو داشت مساجد هفتاد هزار مسجد غبار روبی و عطراف

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران با تأکید بر جایگاه سازنده و ارزنده مساجد در سطح جامعه ، توجهی را که در حال حاضر به مساجد می شود را ناچیز اعلام کرد و گفت : از امروز و در آغاز دهه نکوداشت مساجد ، 70 هزار مسجد سراسر کشور غبارروبی و عطرافشانی می شوند .

حجت الاسلام محمد حسین موسی پور ، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در کشور ایران گفت : مساجد به عنوان بهترین بستر برای رشد معنوی و ترویج فرهنگی اسلامی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند .
وی افزود : نادیده انگاشتن جایگاه و نقش مسجد در توسعه ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور ، رواج جاذبه های کاذب و نابسامانی های فرهنگی را در پی خواهد داشت .
موسی پور مسجد را رستنگاه و خاستگاه انقلاب اسلامی ، کانون حیات سیاسی - اجتماعی و مرکز انسان سازی معرفی کرد و گفت : با توجه به موارد فوق ، توجه ویژه برنامه ریزان فرهنگی و تصمیم گیران  به مسجد و احیاء جایگاه آن امری ضروری و انکارناپذیر است .
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اعلام این که وضع فعلی مساجد کشور به هیچ عنوان در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست یادآورشد : به لحاظ سخت افزاری بسیاری از مساجد دارای بافتی کهنه و فرسوده هستند و ازنظر نرم افزاری نیز با مشکلات و نارسایی های بسیاری مواجه اند .
موسی پور افزود : 50 درصد مساجد کشور بیش از 30 سال عمر و 15 درصد مساجد بیش از 100 سال عمر دارند که این ارقام به خوبی بیانگر بافت کهنه و قدیمی مساجد کشور هستند .
وی با اعلام این که تنها 5 درصد مساجد کشور سالن اجتماعات دارند  گفت : 40 درصد مساجد کشور فاقد سرویس بهداشتی مناسب و تنها 30 مساجد دارای مکانی برای نگهداری کفش ها هستند .
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر ضرورت آغاز نهضت بازیابی و بازسازی مساجد و ایجاد تسهیلات لازم با استفاده از مشارکت های مردمی و دستگاه های مختلف افزود : بسیار شایسته است در قالب برنامه های جامع و تعیین اولویت ها وضع فعلی مساجد را بهبود بخشیم .
موسی پور در ادامه با اشاره به آغاز دهه نکوداشت مساجد از امروز ( 15 مهرماه) گفت : در پی فرمایشات مقام معظم رهبری به ششمین اجلاس نماز، که فرمودند مساجد را به شکل شایسته و مناسب غبارروبی کنید و همچنین برای اعتلای جایگاه مساجد از سال 1373 دهه پایانی ماه شعبان ، دهه بهداشت و نکوداشت مساجد نامگذاری شده است .
وی افزود : طی این دهه که امسال از 15 تا 25 مهرماه است ، پاره ای از نواقص مساجد رفع ، کمبودها جبران و بیش از 70 هزار مسجد غبارروبی و عطرافشانی می شوند تا برای حضور روزه داران در ماه مبارک رمضان آماده باشند .
وی رسیدگی به وضعیت بهداشتی مساجد ، رنگ آمیزی و ترمیم داخل و خارج مساجد  و همچنین تجلیل از خدمتگزاران و ائمه جماعات را از دیگر اقداماتی اعلام کرد که در این دهه انجام خواهد شد .
موسی پور با یادآوری این که امسال سال پاسخگویی نامیده شده است گفت : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، قرار است مسئولان دستگاه های مختلف در مساجد حضور یافته و پاسخگوی مشکلات و نیازهای نمازگزاران باشند .
وی در ادامه با اشاره به این که 73 درصد از 70 هزار مسجد سراسر کشور را اماکن مذهبی تشکیل می دهند گفت : از این میان 11 درصد حسینیه و 5/2 درصد نیز تکایا هستند .
معاون فرهنگی و امور تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در مورد وضعیت استقرار مساجد در سراسر کشور گفت : 97 درصد مساجد در مناطق مسکونی ، 5/1 درصد در مناطق تجاری و بقیه در ادارات و کارخانه ها بوده و یا بین راهی هستند .
وی افزود : متأسفانه تنها 63 درصد مساجد فعال هستند و حداقل یک وعده نماز در آنها اقامه می شود و حدود 31 تا 32 درصد مساجد نیمه فعال بوده و تنها در مقاطع خاصی چون ماه مبارک رمضان فعالیت دارند ، 6 درصد مساجد نیز غیر فعال هستند و هیچ بهره برداری از آنها نمی شود که علت آن نیز کمبود نیروی انسانی ، فضا و امکانات لازم است .
وی با اعلام این که 32 درصد مساجد در شهرها  و 68 درصد مساجد نیز در روستا ها متمرکز هستند گفت : این در حالی است که جمعیت شهرها بیشتر بوده و استفاده های بیشتری نیز از آنها می شود .
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بودجه فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را سالانه 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت : بخش اعظم این بودجه در همین دهه نکوداشت و بهداشت مساجد ، صرف بهینه سازی وضعیت مساجد و ارتقاء فرهنگ عمومی می شود .
روزهای دهه نکوداشت و بهداشت مساجد هر یک نام خاصی گرفته اند تا با توجه به آنها برنامه های مرتبط انجام شود . چهارشنبه پانزدهم مهرماه : مسجد ، پاسخگویی و خادمان؛ پنجشنبه شانزدهم مهرماه : مسجد ، روحانیت ، امام جماعت ؛ جمعه هفدهم مهرماه : مسجد ، نیایش ، نمازجمعه ؛ شنبه هجدهم مهرماه : مسجد ، نوسازی معنوی ؛ یکشنبه نوزدهم مهرماه : مسجد ، مدرسه و دانشگاه ؛ دوشنبه بیستم مهرماه : مسجد ، عمران و اوقاف ؛ سه شنبه بیست و یکم مهرماه : مسجد ، نمازگزاران و تجلیل از خادمان مساجد ؛ چهارشنبه بیست و دوم مهرماه : مسجد و بانوان نماز گزار؛  پنجشنبه بیست و سوم مهرماه : مسجد ، بسیج و نیروهای مسلح و جمعه بیست و چهارم مهرماه : مسجد ، غبار روبی و عطر افشانی مساجد.
منبع : خبرگزارى مهر