تبیان، دستیار زندگی
ست ‌در آستانه ماه مبارك رمضان و سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان، اسلام را دارای مستحكم‌ترین تفكر و اندیشه دانست و گفت: اعتقاد و تفكر اسلامی شرط برق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتقاد و تفكر اسلامى شرط برقرارى تمدن حق است

‌در آستانه ماه مبارك رمضان و سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان، اسلام را دارای مستحكم‌ترین تفكر و اندیشه دانست و گفت: اعتقاد و تفكر اسلامی شرط برقراری تمدن حق است.
آیت الله واعظ طبسی‌ در این مراسم با گرامیداشت ماه شعبان و قدردانی از مسئولان مركز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان اظهار داشت: خدا را سپاس می‌گوییم كه با هدایت و یاری حضرت ولی عصر ـ عج ـ‌ توفیق یافتیم خدمتگزار حوزه و عالمان دینی باشیم. امید است با كمك حق تعالی قدم‌های استوارتر و حساب شده‌تری در این زمینه برداریم. وی با بیان اینكه اعتقادات ما مستند به منطق و برهان و ادله عقلی و نقلی است‌، گفت: اسلام دین زندگی است و برخلاف پندار نادرست سكولاریست‌ها، خوشبختانه اسلام متناسب با زندگی انسان و ابعاد و جوانب حیات بشری احكام و وظایفی را برای انسان‌ها مشخص كرده است.
مدیر حوزه علمیه مشهد تصریح كرد: هیچ پدیده‌ای در زمینه‌های اعتقادی، فكری، سیاسی و اجتماعی وجود ندارد كه اسلام در آن مورد نظر نباشد. بنابراین در جامعیت این دین جای هیچ شك و تردیدی نیست. بدین لحاظ است كه اسلام خاتم ادیان و ابلاغ كننده آن پیامبر عظیم‌القدر اسلام، خاتم انبیا ـ ص ـ است. وی در ادامه گفت: اگر دین اسلام با این جامعیت ربطی به مسائل زندگی و حیات انسان‌ها نداشته باشد و در حاشیه قرار بگیرد. این جامعیت مفید نخواهد بود. اسلام آمده است كه توحید را حاكم كند. اسلام در برابر همه حكومت‌ها و دستگاه‌های اجرایی دنیا دارای موضع است و موضع آن نظر اسلام است.
نماینده ولی فقیه با اشاره به آیه«ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» خاطر نشان ساخت: استوارترین و مستحكم‌ترین تفكر و اندیشه را اسلام ارائه می‌دهد. معنای این حرف این است كه در گفتمان‌های تمدن حق، اعتقاد و تفكر اسلامی شرط است. در برخورد تمدن‌ها باید حق بر انسان‌های مستضعف تعلق گیرد و مشت انسان‌های مقصر و مستكبر نیز باز شود.
وی با عنوان این مطلب كه لازم است در عصر غیبت عده‌ای مسئولیت حفاظت از اسلام را بر عهده گیرند، گفت: طبیعی است كه مسئولیت با حكومت اسلامی است و در رأس آن ولی فقیه و نایب به حق و شایسته ولی عصر ـ عج ـ است.
آیت الله واعظ طبسی در رابطه با نقش عالمان دین و روحانیت و حوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: شرایط سیاسی دنیای امروز بسیار پیچیده است. بدون شك همه مراكز تبلیغی، سیاسی و فكری دنیای مستكبر متوجه اسلام بویژه تفكر شیعی است. امروز باید هوشیار بود؛ آن تفكر فعالی كه در قلمرو قدرت استكباری است، تهدیدی جدی برای عالم اسلام است.
آیت الله واعظ طبسی با اشاره به اینكه در تمام ساعات شبانه‌روز تمامی دستگاه‌های فكری دنیای غرب و امریكا متوجه حركت سیاسی نظام اسلامی است، عنوان كرد: هر سخنی كه رهبری نظام بر زبان جاری و هر جهتی را كه به دستگاه‌ مدیریت كشور منتقل می‌كنند، به دقت مورد توجه و مطالعه است. این روزها گاهی تصریح كرده‌اند كه برای تغییر و برخورد با نظام اسلامی باید وارد میدان بشویم. آن نظام و حكومتی كه می‌تواند حركت سیاسی قدرت‌های سلطه‌گر و در رأس آنها امریكا را به شكست قطعی منجر نماید، نظام اسلامی است، اما باید در این راه تلاش و كوشش كرد.
مدیریت عالی حوزه علمیه خراسان جدی گرفتن درس و بحث، عمیق شدن در مسائل فكری و معرفتی و بالا بردن آگاهی سیاسی در كنار تهذیب نفس را از وظایف حوزویان برشمرد و گفت: در حوزه‌‌ها باید روحیه ارتباط صمیمی و برخوردهای برادرانه بیشتر و از غرور علمی نیز پرهیز شود. حوزه باید به عنوان سپاس در برابر حاكمیت دین و نظام اسلامی با قدرت منطق و استدلال مسائل عمیق فكری را مطرح كند. نیاز است حوزه‌ها قدرت تسخیر دل جوانان و نوجوانان را داشته باشند.
منبع : رسا