تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که مدت زمان نگاه و توجه یک فرد به چیزی نشان دهنده میزان اهمیت آن موضوع برای فرد است، یافته های این پژوهش نشان می دهد که طبقات اجتماعی در این میزان اهمیت، نقش بسزایی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه کمتر ثروتمندان به دیگران!

از آنجایی  که مدت زمان نگاه و توجه یک فرد به چیزی نشان دهنده میزان اهمیت آن موضوع برای فرد است، یافته های این پژوهش نشان می دهد که طبقات اجتماعی در این میزان اهمیت، نقش بسزایی دارند.

بخش اجتماعی تبیان
عینک ردیابی

طی یک پژوهش جدید که محققان با استفاده از عینک گوگل برای ردیابی نگاه افراد انجام دادند، مشخص شد که افراد ثروتمند نسبت به افرادی که از نظر اجتماعی در طبقه پایین تری قرار دارند کمتر به دیگران نگاه می کنند.
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا به نقل از لایو ساینس، محققان این پژوهش می گویند این یافته ها نشان می دهد که طبقه اجتماعی افراد بر میزان توجه شان به اطراف و دیگران تاثیر دارد.
آنها تاکید کردند که برای یافتن دلیل اینکه چرا افراد ثروتمند کمتر به دیگران نگاه می کنند نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم.
اما یک دلیل که در حال حاضر می تواند این امر را توجیه کند این است که افرادی که در طبقات اجتماعی بالاتر قرار دارند نسبت به دیگر انسان ها دارای "ارتباط انگیزشی" کمتری هستند.
ارتباط انگیزشی یک اصطلاح در روانشناسی است که نشان دهنده میزان توجه یک فرد به یک چیز یا یک فرد دیگر است.
از آنجایی  که مدت زمان نگاه و توجه یک فرد به چیزی نشان دهنده میزان اهمیت آن موضوع برای فرد است، یافته های این پژوهش نشان می دهد که طبقات اجتماعی در این میزان اهمیت، نقش بسزایی دارند.
 در این پژوهش، محققان از 61 فرد خواستند تا عینک گوگل را استفاده کرده و در شهر نیویورک قدم بزنند. عینک گوگل دارای یک دوربین ویدئویی در نزدیکی چشم راست بوده که تمام چیزهایی که توسط کاربر مشاهده می شود را به صورت ویدئو ضبط می کند.

اما یک دلیل که در حال حاضر می تواند این امر را توجیه کند این است که افرادی که در طبقات اجتماعی بالاتر قرار دارند نسبت به دیگر انسان ها دارای "ارتباط انگیزشی" کمتری هستند

در این پژوهش به شرکت کنندگان گفته شده بوده تا بر روی هر چیزی که توجه آنها را جلب می کند متمرکز شوند.
علاوه بر این، محققان از شرکت کنندگان سوالاتی برای ارزیابی طبقه اجتماعی آنها کردند تا ببینند که آنها به کدام دسته از طبقه بندی اجتماعی که شامل فقرا ، طبقه کارگر، طبقه متوسء طبقه متوسط به بالا و یا طبقه مرفه و ثروتمند می شود تعلق دارند.
محققان دریافتند که طبقه اجتماعی فرد با تعداد دفعات نگاه کردن او به دیگران ارتباط ندارد، اما با اینکه چه مقدار و در مجموع چه مدت زمانی صرف نگاه کردن به افراد مختلف می شود، مرتبط است.
افرادی که خود را متعلق به یک طبقه اجتماعی بالاتر می دانند زمان کمتری را صرف نگاه کردن به دیگران می کنند و در مقایسه کسانی که خود را متعلق به یک طبقه اجتماعی پایین می دانند زمان زیادی را با نگاه کردن به اطراف و دیگران می گذرانند.
البته عینک گوگل تنها توانایی این را دارد که جهت چرخش سر کاربر را نشان دهد و نمی تواند به درستی مسیر نگاه کاربر را دنبال کند به همین دلیل محققان یک پژوهش دیگر را برای تکمیل این پژوهش در آزمایشگاه و با استفاده از فناوری ردیابی چشم انجام دادند.
آنها در این پژوهش حرکت چشم  76 شرکت کننده ای که در حال نگاه به تصاویری از شهر نیویورک بودند را ضبط کردند.
 در این پژوهش نیز مجددا مشخص شد افرادی که متعلق به طبقات اجتماعی بالاتر هستند در مقایسه با سایر افراد در طبقات پایین تر اجتماع کمتر به افراد موجود در تصاویر نگاه می کنند.
در نهایت، محققان می خواستند تعیین کنند که آیا افراد این کار را  آگاهانه یا به صورت غیر ارادی انجام دادند.
 آنها از حدود 400 نفر خواستند که به تصاویر موجود بر روی صفحه رایانه نگاه کنند که هر تصویر دارای یک چهره همراه با پنج جسم بود.
در این پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد تا تعیین کنند آیا این دو ژس یکسان بوده یا اینکه بین آنها تفاوت هایی وجود دارد.

نتایج به دست آمده نشان داد که افرادی با طبقه اجتماعی بالاتر مدت زمان بیشتری را صرف کردند تا متوجه تغییر بین چهره های موجود در تصاویر شوند در حالیکه این امر در مورد افراد طبقات پایین جامعه صدق نکرده و آنها به سرعت متوجه این تغییرات شدند.
همچنین مشخص شد که این افراد از نوع رفتار خود آگاه نبوده و کاملا ناخودآگاه این رفتار را از خود نشان می دهند.

این یافته ها نشان می دهد که طبقه اجتماعی، مانند دیگر اشکال فرهنگ می تواند عملکرد شناختی انسان را در سطح عمیق تری شکل دهد.
محققان این پژوهش قصد دارند تا مطالعات بیشتری را در کشورهای دیگر و با استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای درک بهتر ارتباط بین طبقه اجتماعی و توجه بصری انجام دهند.


منبع: ایسنا