تبیان، دستیار زندگی
خوردن کمى از تربت حضرت سیّد الشهداء (ع) به مقدار نخود متوسط (مکارم: کمتر از یک نخود) براى شفا اشکال ندارد. و اگر آنرا از خود قبر مقدس یا اطراف آن برندارند هر چند تربت امام حسین علیه السلام برآن صدق کند به احتیاط واجب (امام: به احتیاط مستحب) باید در مقداری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احكام تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام

تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام خواص خاصی دارد و به همین منظور احکامی بر آن مترتب می باشد.

فراوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

تربت، تربت امام حسین، خاک کربلا

۱- مستحب است کام نوزاد را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه الاسلام  بردارند.تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۳۱۰، م ۲٫

۲- براى سجده بهتر از هر چیز، تربت حضرت سید الشهداء علیه الاسلام  مى باشد. ت.م، م ۱۰۸۳٫

۳- خوردن کمى از تربت حضرت سیّد الشهداء علیه الاسلام به مقدار نخود متوسط (مکارم: کمتر از یک نخود) براى شفا اشکال ندارد. و اگر آن را از خود قبر مقدس یا اطراف آن برندارند هر چند تربت امام حسین علیه السلام بر آن صدق کند به احتیاط واجب (امام: به احتیاط مستحب) باید در مقداری از آب و مانند آن حل نمایند که مستهلک شود و بعداً آن آب را بیاشامند، (مکارم: پایان مساله) و همچنین است بنابر احتیاط واجب، در موردی که اطمینان نباشد که تربت از قبر مقدس آن حضرت است و دو عادل نیز بر آن شهادت ندهد.ت.م، م ۲۶۲۸؛ تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۱۶۴، م ۷ و ۱۳-۹؛ احکام ویژه (مکارم)، بخش اهل بیت.

۴- اگر تربت امام حسین علیه الاسلام  یا تربت پیامبر صلی الله علیه یا سایر ائمه (علیهم السلام) نجس شود، باید آنرا تطهیر نمود و نجس کردن آنها نیز حرام است. عروه الوثقی مع التعلیقات، فی احکام النجاسه، م ۲۵؛ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۱۱۹؛ رساله مکارم، م ۱۶۴٫

اگر تربت امام حسین علیه الاسلام یا تربت پیامبر صلی الله علیه یا سایر ائمه (علیهم السلام) نجس شود، باید آنرا تطهیر نمود و نجس کردن آنها نیز حرام است.

۵- مستحب است کافور میت برای حنوط را با مقداری از تربت امام حسین علیه الاسلام  مخلوط نمایند؛ ولی باید از آن کافور به جاهایی که بی احترامی می شود (امام: مانند دو انگشت شصت پا)، نرسانند و نیز باید تربت به قدری زیاد نباشد که وقتی با کافور مخلوط شد، آن را کافور نگویند. ت.م، م ۵۹۱؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، فصل فی الحنوط، م ۹؛ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۷۷؛ رساله جامع سیستانی، م ۷۳۸٫

۶- مستحب است (مکارم و سیستانی: به امید ثواب) مقداری تربت امام حسین علیه الاسلام مقابل روی میت، موقع دفن قرار دهند؛ به نحوی که بعد از متلاشی شدن بدن، آلوده نشود.(سیستانی: بلکه اگر مقداری از آن را در قبر هم قرار دهند پسندیده است).عروه الوثقی مع التعلیقات، فی المستحبات قبل الدفن و حینه، الثانی عشر؛ رساله جامع سیستانی، م ۷

بعضى عادت به خوردن گِل دارند(مخصوصا بعضی از کودکان و زنان باردار)، که در روایات اسلامى به نوعى وسواس تعبیر شده، و از آن شدیداً نهى شده است. به خاطر این که براى انسان ضرر دارد، در روایتى آمده است: «اِنَّ الطّینَ یُورِثُ السُّقْمَ فى الْجَسَدِ وَ یُهَیِّجُ الدّاءَ (خوردن گل سبب بیمارى و تهییج درد است)، این دلائل  نشان مى دهد که حرمت اشیاى ضرر زننده از مسلّمات است. حال سوالی پیش می آید که در روایاتی وارد شده است که در تربت وخاک امام حسین علیه السلام خداوند شفا را قرارداده است،آیا برای ما جائز است که از تربت امام حسین بقصد شفا بخوریم؟

حضرت آیت الله بهجت(ره):

خوردن كمى از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام براى شفا به اندازه یك نخود، كه از قبر مطهر آن حضرت یا از اطراف آن برداشته باشند، اشكال ندارد، و مظنون این است كه خوردن تربت حضرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله وسلم و سایر ائمه طاهرین علیهم السلام براى شفا، در این حكم مثل تربت امام حسین علیه السلام باشد اگر چه احوط این است كه آن را در آب مخلوط كنند به طورى كه مستهلك شود، و خوردن گِل داغستان و گِل اَرمَنى براى معالجه، اگر علاج منحصر به خوردن آنها باشد، بنا بر اظهر اشكال ندارد .

حضرت آیت الله سیستانی:

خوردن گِل حرام است ، و همچنین است خاك و شن بنابر احتیاط لازم و خوردن گل داغستان و گل ارمنى و غیر آنها براى معالجه در صورت ناچارى اشكال ندارد ، و خوردن كمى از تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام براى استشفاء به مقدار یك نخود متوسط جایز است، و اگر آن را از خود قبر مقدس یا اطراف آن برندارند هر چند تربت امام حسین علیه السلام بر آن صدق كند به احتیاط واجب باید در مقدارى از آب و مانند آن حل نمایند كه مستهلك شود و بعداً آن آب را بیاشامند، و همچنین این احتیاط را باید رعایت كرد در موردى كه اطمینان نباشد كه تربت از قبر مقدس آن حضرت است و بیّنه اى هم بر آن شهادت ندهد .

حضرت آیت الله خامنه ای:

س: آیا مى توان با تربت کربلا (مهرهایى که از کربلا مى آورند) روزه را چه واجب و چه مستحب افطار کرد؟
ج) اگر احراز شود که تربت سیدالشهدا علیه الاسلام است، خوردن کمى از آن مانع ندارد (چه در موقع افطار و چه غیر آن).

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

محدوده خاک کربلا تا کجاست؟

روایات در این زمینه مختلف است که در بعضی هفتاد ذراع، بعضی چهار میل و در بعضی پنج فرسخ آمده است. شاید اینها اشاره به تفاوت درجات این تربت هاست و احتیاط آن است که آنچه نزدیک به قبر است و در اختیار قرار می گیرد مورد استفاده قرار گیرد مخصوصاً در تغییراتی که برای قبر شریف صورت می گیرد مقداری تربت به دست می آید و در صورتیکه منظور استشفاء برای خوردن باشد باید از تربتی باشد که از محدوده قبر گرفته شده باشد.


منبع:
پرسمان احکام
میبدما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.