تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان داده است استفاده از وسایلی مانند موبایل و تبلت هنگام خواب باعث نابینایی موقتی در افراد می شود. همچنین در کیفیت خواب و ساعت داخلی بدن اختلال ایجاد می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور موبایل کوری و بیخوابی می آورد

تحقیقات نشان داده است استفاده از وسایلی مانند موبایل و تبلت هنگام خواب باعث نابینایی موقتی در افراد می شود. همچنین در کیفیت خواب و ساعت داخلی بدن اختلال ایجاد می کند.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
نور موبایل موقع خواب

بر اساس انتشار گزارشی از سوی مجله پزشکی «نیو اینگلند»، محققین بر این باور هستند که استفاده بیش از حد موبایل و تبلت می تواند منجر به نابینایی موقت در کاربران شود.

به گفته محققین استفاده از این وسایل پیشرفته ارتباطی به هنگام دراز کشیدن در رختخواب می تواند به از بین رفتن دید به صورت موقتی و تاثیر سوء بر روی خواب افراد منجر شود. در واقع استفاده از تلفن همراه در رختخواب و آن هم در شب باعث اختلال در الگوی خواب افراد می شود.

ضمن اینکه نگاه کردن به صفحه نمایشگر گوشی در زمان دراز کشیدن می تواند منجر به کم سو شدن دید یکی از چشم ها شود.

در این گزارش آمده، بعد از استفاده تلفن همراه به صورت خوابیده، چند دقیقه ای زمان می برد تا دید دو چشم به حالت طبیعی باز گردد و این روند در بلندمدت می تواند منجر به پدیده ای تحت عنوان «نابینایی موقت» شود.

به گفته محققین راه حل ارائه شده برای رهایی از این عارضه این است که بعد از هر 20 دقیقه استفاده از گوشی همراه، کاربر به چشمان خود استراحت دهد و یا به جای استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب، مشغول خواندن کتاب شود.

نور موبایل اختلال خواب می آورد

نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان داده است که سازندگان تلفن های همراه برای سلامت کاربران باید علاوه بر «حالت پرواز» روی موبایل ها، «حالت خواب» را نیز در نظر بگیرند.

نور آبی صفحه های نمایشگر، مهم ترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است.این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می کند

همه ما سال هاست که با «حالت پرواز» در تلفن های همراه آشنا شده ایم، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که نور نمایشگرهای تلفن همراه و لپ تاپ ها باعث اختلال در ساعت بدن و به هم ریختن کیفیت خواب می شود.

در این تحقیق آمده است که سازندگان تلفن همراه باید مسئولیت پذیر باشند و وضعیت «Bed Mode» را روی تلفن همراه در نظر بگیرند تا جلوی نور آبی صفحه های نمایشگر در زمان نزدیک شدن به ساعت خواب طبیعی گرفته شود.

این نور آبی به گفته محققان باعث اختلال در ساعت بیولوژیک بدن و بیدار ماندن بیش از حد کاربران گجت های مختلف (بی خوابی) می شود.

نور آبی صفحه های نمایشگر، مهم ترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است.

این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می کند و ترشح آن از هنگام عصر برای آماده شدن بدن برای خواب شروع می شود.

به گفته دانشمندان نمایشگرهای جدید هر روز با اندازه بزرگ تر، کنتراست و شفافیت بیشتر این وضعیت را بدتر می کنند. نور و کیفیت آنها برای روز خوب است، اما با استفاده از یک نرم افزار باید در هنگام شب نور آبی نمایشگرها را فیلتر کرد.

اپلیکیشنی مانند «a.Flux» در حال حاضر این کار را انجام می دهد و بر اساس ساعت روز نور سبز-آبی نمایشگرها را کاهش می دهد.

اختلال در ساعت بیولوژیک بدن و خواب، نقش زیادی در ابتلا به دیابت، چاقی، افسردگی و بیماری های سیستم عصبی از جمله آلزایمر دارد.

تبلت و کودکان

تاثیر نور آبی بر خواب بچه ها

نور آبی وسایل هوشمند مانند کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه می تواند باعث اختلالات خواب در بچه ها شود. لذا شب هنگام و در زمان خواب، کودکان نباید در معرض آنها قرار گیرند.

یک بررسی جدید شواهد تازه ای را ارائه داده تا والدین را بیشتر از قبل متقاعد کند که باید موبایل، تبلت و کامپیوترها را از اتاق خواب بچه ها دور کنند.

هر چه نور صفحه نمایشگر وسایل الکترونیک در ساعات ابتدایی شب بیشتر باشد، میزان افت هورمون ملاتونین هم بیشتر می شود

این بررسی نشان داده است که نور این وسایل می تواند میزان هورمون ملاتونین را که خواب را کنترل می کند تحت تاثیر قرار دهد.

این تاثیر برای بچه هایی که تازه وارد دوران بلوغ شده اند بیشتر است و نور مانیتور دستگاه های ذکر شده در این بچه ها میزان هورمون ملاتونین را تا 37 درصد کاهش می دهد.

مطالعات قبلی نشان داده است که 96 درصد نوجوانان در ساعات قبل از خواب حداقل از یکی از وسایل دارای مانیتور مانند تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنند.

محققان با بررسی 30 فرد در رده سنی 9 تا 15سال و 29 نفر دیگر با سن 11 تا 16 سال متوجه شدند که هر چه نور صفحه نمایشگر وسایل الکترونیک در ساعات ابتدایی شب بیشتر باشد، میزان افت هورمون ملاتونین هم بیشتر می شود.

آنها می گویند بخصوص در شروع دوران بلوغ مغز بسیار به نور حساس می شود و سیکل خواب در شب و روز دچار تغییر می گردد.



منابع:
مهر
باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.