تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مصباح یزدی سه‌شنبه در نشست گفتمان دینی با موضوع پاسخ به شبهات در مدرسه فیضیه قم گفت: مهمترین مشكل دشمن، پایبندی مردم به اعتقادات دینی است. وی در این مراسم ایجاد شبهه را یكی از مشكلات و معضلات مهم جامعه برشمرد و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمن : مشكل ما اسلام است

آیت الله مصباح یزدی سه‌شنبه در نشست گفتمان دینی با موضوع پاسخ به شبهات در مدرسه فیضیه قم گفت: مهمترین مشكل دشمن، پایبندی مردم به اعتقادات دینی است.
وی در این مراسم ایجاد شبهه را یكی از مشكلات و معضلات مهم جامعه برشمرد و اظهار داشت: مشكلی كه امروزه همه با آن روبه‌رو هستیم و در سال‌های اخیر نیز دامن‌گیر جوانان شده این است كه در سطوح مختلف شبهاتی درباره مسائل دینی، عقاید و احكام مطرح شده است و خدا را شكر كه فضلای حوزه هم در این چند سال تلاش‌هایی را ‌در جهت پاسخ و تبیین آنها داشته‌اند.
آیت الله مصباح یزدی اضافه كرد: آن قدر هجمه‌های دشمن قوی و گسترده است و از راه‌های مختلف حمله می‌كند كه این نوع فعالیت‌ها پاسخگوی همه نیازهای ما نیست و نیاز به تلاش و گفت‌وگوی بیشتری است. زیرا شك نداریم و روشن است كه دشمنان اسلام با تمام توان به جنگ اسلام آمدند. دشمنان زمانی هدف خود را مخفی می‌كردند ولی امروز بی‌شرمانه و آشكارا می‌گویند كه مشكل ما اسلام است و باید تلاش كنیم آن را از بین ببریم. وی مهمترین مشكل دشمنان را پایبندی مردم به اعتقادات دینی دانست و تصریح كرد: مشكل اساسی آنها این است كه تنها با جنگ نظامی و یا با مبارزات اقتصادی مشكلشان حل نمی‌شود. چون اسلام یك دین عمیق و ریشه‌داری است و مسلمانان به این راحتی دست از مبانی اسلامی خود بر نمی‌دارند و با این شبهات اعتقادات آنها متزلزل نمی‌شود و مبانی و اصول اسلام و پایه احكام مسلمانان آن قدر قوی است كه اگر زمانی را هم زیر سلطه دشمنان باشند باز هم پایبند به اعتقادات خود می‌مانند كه نمونه‌های فراوانی تاكنون دیده‌ایم.
استاد حوزه علمیه قم گفت: دشمنان با این حال چاره‌‌ای نمی‌بینند مگر اینكه در كنار تهاجمات نظامی، سیاسی و اقتصادی یك تلاش بسیار گسترده‌ و برنامه ریزی شده با بودجه‌های سنگین در جهت تضعیف فرهنگ اسلامی داشته باشند. این فعالیت‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد. دسته اول اقدامات عملی است كه با استفاده از اصول روانشناسی سعی می‌كنند ارزش‌های اسلامی را در نسل جوان تخریب كنند. مانند ساختن فیلم‌ها، نمایشنامه‌ها و حتی از نصب یك مارك كوچك روی پیراهن هم دریغ نمی‌كنند و سعی می‌كنند مسلمانان را نسبت به دین خودشان سست كرده و البته تا حدودی هم اثر داشته و متأسفانه در چند سال اخیر ثمرات آن را در كشور خودمان می‌بینیم.
وی بخش عمده تلاش دشمن را تضعیف اسلام با ایجاد شبهه‌ برشمرد و توضیح داد: فعالیت عمده‌ای كه برای تضعیف اسلام به كار می‌برند ایجاد شبهات در مبانی فكری، عقیدتی و ارزش‌های اسلامی است كه به صورت‌های مختلف مورد هجوم قرار می‌دهند و البته آن چیزی كه برای آنها خطرناك است، اعتقادات قلبی است. با توجه به اینكه در اسلام احكام اجتماعی جدای از ارزش‌ها و باورها نیست سعی می‌كنند تقید مسلمانان نسبت به احكام را از بین ببرند. به عنوان مثال برای رعایت حجاب یك دختر مسلمان چه جنجالی به راه می‌اندازند و حاضرند منافعشان را به خطر بیندازند ولی نمی‌پذیرند كه نمادی از دین اسلام در كشورشان وجود داشته باشد.
مسئول مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی ـ ره ـ افزود: در زمینه تضعیف باورها یك سیستم مبارزه با اسلام وجود دارد. یعنی مجموعه‌ای از برنامه‌ها وجود دارد كه به هم مربوط است و بسیاری از آنها را هم دشمن صد البته به دست عوامل داخلی خود انجام می‌دهد. به عنوان مثال به یك موضوع اسلامی بر می‌خوریم كه امریكا و جهان غرب نمی‌پسندد و باید از بین برود. ‌ابتدا اصل موضوع را زیر سؤال می‌برند و در مرحله دوم تشكیك در فتوا ایجاد می‌كنند، در صورتی كه موفق نشوند و فتوا محكم باشد می‌گویند چرا تقلید می‌كنید؟ اگر باز هم مردم استوار ایستادند قرائت‌های مختلف را با پشتوانه‌های فلسفی عنوان می‌كنند. اگر باز هم این توطئه نگرفت می‌گویند از كجا معلوم امام ـ ع ـ و پیغمبر ـ ص ـ درست می‌گویند و نهایتاً خدا را هم زیر سؤال می‌برند.
وی در پایان وجود چنین شبهاتی را در جامعه یك خطر جدی برای نسل آینده ارزیابی كرد و خواستار استحكام بخشیدن و اثبات مبانی اصلی یعنی مبانی عقلی و نقلی شد.
منبع : رسا