تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله نوری همدانی روز دوشنبه در دیدار رئیس و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفتند: كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید ارتباط خود را با طلبه‌ها بیشتر كند و این ارتباطات تداوم یابد. آیت الله نوری همدانی گفتند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس از انقلاب بر روى فرهنگ مردم كار نشده است

آیت الله نوری همدانی روز دوشنبه در دیدار رئیس و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفتند: كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید ارتباط خود را با طلبه‌ها بیشتر كند و این ارتباطات تداوم یابد.
آیت الله نوری همدانی گفتند: در میان طلاب، كسانی هستند كه از نظر فكری درجه بسیار بالایی دارند. باید ارتباط مجلس با حوزه از ارتباط دانشگاه و حوزه هم بیشتر شود.‌ ایشان از كمیسیون فرهنگی مجلس خواستند تا برنامه‌ها و طرح‌های خود را در مبحث فرهنگ‌سازی متمركز كند تا مشكلات و مسائل موجود در جامعه حل شود.
این مرجع تقلید افزودند: زندگی انسان دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است كه در این میان بعد فرهنگی از بعدهای دیگر مهمتر است، ریشه و اساس همه ابعاد، بعد فرهنگی است. و كسانی كه در راه اصلاح جامعه خود گام برداشته‌اند، برنامه‌های صحیحی در زمینه فرهنگ داشته‌اند.
ایشان ادامه دادند: پیامبر اكرم ـ ص ـ بر مبنای تأثیرگذاری بر فرهنگ مردم گام برداشتند و مبعوث شدند، علما و اندیشمندانی كه در طول تاریخ وجود داشتند و آثار زیادی از خود به جای گذاشته‌اند، در راستای اصلاح فرهنگ و ایجاد تحولات در بعد فرهنگی حركت كرده‌اند.
آیت الله نوری همدانی گفتند: متأسفانه پس از گذشت چند قرن از اسلام جریانی بوجود آمد كه مسلمانان را از نظر بعد فرهنگی دچار انحطاط كرد و علت این امر هم به وجود آمدن حكومت‌های فاسد بود. كسانی زمام امور را در دست گرفتند كه جز خوشگذرانی و عیاشی كاری دیگر انجام نمی‌دادند و همین عامل باعث شد كه مسلمانان دچار خود كم‌بینی شوند. ایشان افزودند: یكی دیگر از عوامل انحطاط فرهنگ مسلمانان، استعمار بود كه بر كشورهای اسلامی تسلط پیدا كرد و علوم را از مسلمانان گرفته و سپس با پیشرفت خود، مسلمانان را دچار خودباختگی كرد و البته مسلمانانی كه خود كم‌بین بودند با دیدن پیشرفت‌هایی كه غربی‌ها از علوم مسلمانان به دست آورده بودند، دچار خود‌باختگی هم شدند. ایشان ادامه دادند: افرادی از كشورمان به غرب سفر كردند و در هنگام بازگشت فرهنگ غربی‌ها را كه فرهنگ ضد اسلامی بود به كشور آوردند و بر فرهنگ كشور تأثیر فراوانی بر جای گذاشتند.
آیت الله نوری همدانی به انقلاب اسلامی اشاره كردند و گفتند: امام ـ ره ـ با كار كردن بر روی فرهنگ مردم انقلاب را به پیروزی رسانید و با سخنرانی‌های گسترده و فریادهای مكرر، مردم را برای گرفتن حق بیدار كردند. ایشان افزودند: معتقدم پس از انقلاب بر روی فرهنگ مردم كاری انجام نگرفت و اگر بر فرهنگ مردم كار می‌شد، بسیاری از مشكلاتی كه امروزه جامعه ما گرفتار آن است، حل می‌شد. ایشان ادامه دادند: یكی از این كاركردها در نیمه شعبان نمایان بود باید فرهنگ مهدویت را به مردم به گونه‌ای ارائه می‌كردیم كه در این ماه شاهد برگزاری‌ جشن‌هایی در این حد باشیم. این مرجع تقلید با انتقاد از عملكرد صدا و سیما گفتند: صدا و سیما خیلی می‌تواند در این موضوع كار كند و آمادگی بسیار زیاد است، باید با تولید برنامه‌های جذاب دینی و فرهنگی، جوانان و مردم را جذب كند.
آیت الله نوری همدانی به طرح‌های در دست اقدام كمیسیون فرهنگی مجلس اشاره كردند و گفتند: این طرح‌ها بسیار عالی است و عزم و جدیت و وحدت و اتحاد لازم است تا این طرح‌ها به عرصه واقعیت تحقق یابد.
ایشان به تأسیس وزارتخانه‌ای برای امر به معروف و نهی از منكر و نظارت كامل بر سازمان‌ها و نهادهای دیگر اشاره كردند و گفتند: امر به معروف و نهی از منكر امر بسیار ضروری است. در آن زمان كه نظام جمهوری اسلامی مستقر شد، بنده اعلام كردم كه لازم است یك وزارتخانه‌ای قوی كه بر تمام مراكز و نهادها و وزارتخانه‌ها اشراف داشته باشد، تأسیس شود. این امر تحقق نیافت و نتیجه آن را نیز مشاهده می‌كنید.
این مرجع تقلید به مقوله ربا در بانك‌های ایران اشاره كردند و گفتند: بارها این مسئله را به مسئولان ذیربط اعلام كرده بودم ولی آنها این نكته را مورد توجه قرار ندادند و امروز همین مسئله باعث مشكلات زیادی برای جامعه شده است.
ایشان در پایان، ماه مبارك رمضان را فرصتی مناسب برای ارائه برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی دانستند و گفتند: باید از این فرصت‌هایی كه به لطف خداوند برای ما پیش می‌آید به نحو احسن استفاده كرد.
در این دیدار دكتر عماد افروغ، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس نیز گزارشی از طرح‌های در دست اقدام كمیسیون به آیت الله نوری همدانی ارائه كرد.
منبع : رسا