تبیان، دستیار زندگی
شت  مدیر حوزه علمیه قم صبح دوشنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال‌روز شهادت نواب صفوی و یارانش در سالن اجتماعات دارالشفای قم ، حركت فداییان اسلام به صورت عام و نواب صفوی به طور خاص را با ماهیت طلبگی و انقلابی عنوان كر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حركت شهید نواب صفوی ماهیت طلبگی و انقلابی داشت

مدیر حوزه علمیه قم صبح دوشنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال‌روز شهادت نواب صفوی و یارانش در سالن اجتماعات دارالشفای قم ، حركت فداییان اسلام به صورت عام و نواب صفوی به طور خاص را با ماهیت طلبگی و انقلابی عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به جایگاه نواب صفوی در حوزه و ارتباط او با مرجعیت شیعه اظهار داشت: بنده معتقدم حركت و سبقه فداییان اسلام به طور عام و نواب به صوت خاص، ماهیت طلبگی و انقلابی داشت. او در عین وابستگی به مرجعیت نوعی استقلال در عمل داشت. نواب معتقد بود اگر مراجع تقلید در آن زمان به دلیل محدودیت‌ها و معذوریت‌ها نمی‌تواند كار انقلابی انجام دهند، دلیلی ندارد كه طلاب هم ساكت بنشینند.
وی اضافه كرد: عده‌ای با هدف فتنه انگیزی رابطه شهید نواب را با آیت الله بروجردی تیره نشان می‌دادند در حالی كه این شهید به مرجعیت و حوزه عشق می‌ورزید. او با آیت الله خوانساری، آیت الله صدر و بزرگان حوزه ارتباط نزدیك داشت و بعید است چنین انسانی دور از وادی مرجعیت كاری انجام دهد.
مدیر حوزه علمیه قم سه عامل قداست در هدف، شرایط محیطی و تیزبینی را از عوامل مهم در موفقیت رهبران و گروه‌های جریان ساز برشمرد و تصریح كرد: قداست و متعالی بودن هدف هر جمعیت و فردی اگر سبقه الهی داشته باشد و آنچه ملاك آن‌ها است به صورت یك حقیقت مطرح شود و بدنبال احیاء حدود الهی باشند این گروه اگر شكست ظاهری هم بخورند پیروز هستند.
وی بصیرت را از ویژگی‌های قابل تا قابل تأمل شهید نواب دانست و خاطرنشان كرد: تمام دغدغه‌های شهید نواب دغدغه‌های جهان اسلام و حاكمیت دین بود. او اولین كسی بود كه اساسنامه حكومت اسلامی و قانون اساسی را در مجموعه دین بیان كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری مبارزات شهید نواب را با عناصری فاسد و ضد تشیع امثال كسروی‌ها ارزیابی كرد و گفت: او به دنبال تحول در جهان اسلام بود ولی اولین سد این راه را طاغوت و نظام شاهنشاهی می‌دانست.
وی در ادامه تعهد و تقدس شخصی، بی‌اعتمادی به غرب و جلوگیری از انحرافات را از ویژگی‌های شخصیتی نواب ذكر و تأكید كرد: آنچه مهم است تعهد و تقدس شخصی شهید نواب به مبانی شرعی و حس مسؤولیت پذیری و رفتار آنها در مقابل انحرافات دینی است. همان‌گونه كه جامعه امروز ما انحرافات را تحمل نمی‌كند. نگاه او به اسلام جامع و فراگیر بود. نسبت به غرب هم بدبین بود. امروز نیز ما هر مصیبتی داریم از غرب است كه جلو بالندگی ما را گرفته است.