تبیان، دستیار زندگی
ست حجت الاسلام ذوالفقاری آگاهی به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هر آنچه مردم با آن در تماس هستند را از وظایف اجتماعی ائمه جماعات دانست و بر تبیین این مسائل به شكلی صحیح و مطابق با اصول دینی و اسلامی برای مردم تأ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشنگری اذهان عمومی وظیفه اصلی ائمه جماعات است

حجت الاسلام ذوالفقاری آگاهی به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هر آنچه مردم با آن در تماس هستند را از وظایف اجتماعی ائمه جماعات دانست و بر تبیین این مسائل به شكلی صحیح و مطابق با اصول دینی و اسلامی برای مردم تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از شبستان حجت‌الاسلام ابوالفضل ذوالفقاری، امام جماعت مسجد مرتضی علی (ع)  به تبیین وظایف اخلاقی و اجتماعی ائمه جماعات پرداخت و گفت: امام جماعت باید در رفتار، كردار و اعمال الگوی زمانه خود باشد. امام جماعت بعنوان رهبر و پیشوای اهالی یك محل باید با حسن خلق و كردار حسنه بهترین الگو برای مأمومین و اهالی محل خود باشد همچنین آگاهی به مسائل جامعه امروز و آنچه كه مردم در ارتباط مستقیم با آن هستند از مهترین وظایف اجتماعی ائمه جماعات است تا با شناخت كامل از این مسائل و تبیین آنها برای مردم راه صحیح و طریقه درست زندگی را به آنها آموزش دهند.
وی تأكید كرد: برای اینكه ائمه جماعات به این مهم دست یابند بهترین كار این است كه بیشتر وقت خود را صرف مسجد و رسیدگی به امور مأمومین خود كنند چرا كه درگیری در مشاغل اداری موجب دوری و فاصله آنها از مسجد و مانعی برای اداره صحیح این پایگاههای معنوی توسط آنها می شود.
امام جماعت مسجد مرتضی علی (ع) با اشاره به شناخت مسائل سیاسی و موضع‌گیری صحیح بعنوان یكی دیگر از وظایف اجتماعی ائمه جماعات تصریح كرد: برای اینكه فردی بتواند مسیر صحیح را به دیگران نشان دهد، ابتدا خود باید در مسیر حق قرار گیرد كه این امر نیز در گرو شناخت صحیح مسائل و موضع‌گیری صحیح در برابر آنهاست. از این رو در ارتباط با جریانهای سیاسی نیز ابتدا خود ائمه جماعات باید شناخت صحیح و كافی از این جریانها داشته باشند تا بتوانند آن را به شكلی صحیح و بدور از حزب‌گرایی برای مردم تبیین كنند.
وی ذوق، استعداد و مهارت در بیان مطالب را در كنار تسلط ائمه جماعات در مفاهیم و مبانی دینی و قرآنی را از عوامل موفقیت آنها دانست و خاطرنشان كرد: هر گاه بیان مفاهیم دینی و قرآنی با شیوه و روشهایی جذاب تلفیق شود شاهد تأثیرگذاری بیشتر این مفاهیم بر مخاطب هستیم از این رو ائمه جماعات برای تبلیغ و تشریح بسیاری از مفاهیم و مبانی دینی و قرآنی به مردم باید به این سلاح مجهز باشند.