تبیان، دستیار زندگی
ست  پژوهشگر پژوهشكده فقه و حقوق گفت: عدم آگاهی مردم از فقه شیعه به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از احكام شرعی در بین مردم برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است. فقها در هر برهه‌ زمانی باید احكام شرعی را مطابق با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ استفاده از احكام شرعی در بین مردم نهادینه نشده است

پژوهشگر پژوهشكده فقه و حقوق گفت: عدم آگاهی مردم از فقه شیعه به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از احكام شرعی در بین مردم برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است. فقها در هر برهه‌ زمانی باید احكام شرعی را مطابق با نیاز مردم مطرح كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام رضا اسفندیاری، در گفت‌وگو با شبستان توجه مردم جامعه به فقه و احكام شرعی در حال حاضر نسبت به وضع ایده‌آل را بسیار با فاصله دانست و گفت: طبیعت مباحث فقهی به گونه‌ای است كه بر تمام ابعاد زندگی بشر راه می یابد. این امر باعث شده تا ارتباط مسلمانان با حوزه‌های فقهی و احكام شرعی بیش از سایر حوزه‌ها باشد.
وی افزود: عدم تعدد كتاب در حوزه فقه شیعه و ناشناخته ماندن راههای دستیابی به فتوای مراجع و فقها از عواملی است كه باعث كاهش توجه مردم به احكام شرعی به صورت روزمره و در مشكلات روز شده است.
حجت‌الاسلام اسفندیاری، با تأكید بر دوری تقریبی و آگاهی كم مردم از فقه در مقایسه با وضع ایده‌آل اظهار داشت: عدم توجه فقها، مراجع تقلید و نمایندگان آنها به فقه شیعه كه صاحبان اصلی رساله‌های عملیه هستند در كنار عدم آگاهی مردم از فقه و اصطلاحات نهفته در آن به دلیل نبود فرهنگ استفاده از این دستورات شرعی برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است.
حجت‌الاسلام اسفندیاری سود و منفعت انسان را در توجه به الزامات دینی و دستورات شرعی عنوان و تصریح كرد: دین اسلام آیینی چون فقه را برای زندگی عرضه كرده است كه در صورتی كه ایمان فرد مسلمان تقویت شود، به همان میزان توجه او بر فقه نیز همزمان افزایش می یابد.
این استاد حوزه با اشاره به لزوم توجه به زبان بیان فقه در دنیای امروز با توجه به پیشرفتهای حاكم در جامعه گفت: فقها و مراجع باید فقه را كه به عنوان كالایی كه به مردم عرضه می شود در قالب و شكلی جذاب و به روز برای مردم عرضه كنند چرا كه استفاده از ادبیات گذشتگان هیچ انگیزه‌ای را برای مراجعه به رساله‌ها در فرد ایجاد نمی كند.
وی گفت: فقها در هر برهه‌ زمانی باید احكام شرعی را مطابق با نیاز مردم با ادبیات روز و به صورت تفكیك شده برای مردم طرح كنند.
وی افزود: تحول در ادبیات رساله‌ها نباید دفعی و سریع باشد بلكه این امر اگر در یك پروسه زمانی 10 ساله انجام شود لطمه‌ای به مبانی اصلی آن وارد نمی شود.
حجت‌الاسلام اسفندیاری بر لزوم تبیین جایگاه فقه و احكام شرعی از سوی رسانه‌های جمعی چون صدا و سیما تأكید كرد و گفت: رسانه‌های گروهی چون مطبوعات و صدا و سیما برای آشنایی مردم با فقه شیعه و به كارگیری آن در زندگی باید از اسلوب جدید و متنوع استفاده كنند و این اصول اولیه را در بطن برنامه های خود قرار دهند.