تبیان، دستیار زندگی
مطالعات تاریخی تکمیلی تپه تل خسرو در دست اقدام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تپه تل خسرو و تکمیل مطالعات تاریخی

مطالعات تاریخی تکمیلی تپه «تل خسرو » یاسوج در دست اقدام است.

بخش گردشگری تبیان

title

محمد حسین زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اختصاص 250 میلیون ریال به امور مطالعاتی و تعیین حریم، رسوب سنجی خاک این اثر تاریخی در سال جاری خبر داد و گفت: تپه تاریخی تل خسرو از آثار مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران قاجار یکی از محوطه های تاریخی این شهرستان است.
وی کشف آثاری سفالی و وجود سکونتگاه در این تپه تاریخی را یادآور شد و افزود: پیش تر 150 مترمربع از زمین های اطراف این تپه از تصرف مالکان خارج شده بود.
تپه تاریخی تل خسرو در سال 1376 و با شماره 1552 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
در سال های 1387 و 1388 با کاوش های باستان شناسی، آثار سفالی و بقایای فرهنگی مهمی در این محوطه کشف شد.
تپه معروف به تل خسرو مجموعه ای از تپه های باستانی و تاریخی بسیار مهمی بود که اکنون تنها بخش مرکزی آن با طول 150 متر و پهنای 120 متر بر جای مانده است و دیگر بخش های آن در میان باغ ها، زمین های کشاورزی و ساخت و سازهای مسکونی از بین رفته است.
بررسی ها و مطالعات باستان شناسان در دهه 80 نشان داد تل خسرو تنها محوطه استقراری و اسکان دائم در دره بشار و این بخش از بلندی های زاگرس است چون اساس الگوی استقراری در این منطقه بیشتر متکی بر جوامع کوچ رو و متحرک بوده است.
گورستان های باستانی چون تاج امیر (ده‌نو)، چال شاهین (لما)، سادات، محمودآباد، تنها بخشی از این گورستان های مهم از هزاره سوم، دوم و اول پیش از میلاد در مجاورت تپه تل خسرو نیز مورد کاوش قرار گرفته اند.
تل خسرو در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .