تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفته پیوند تاكید كرد: مسیر پیشرفت و تحول در آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمن های اولیا و مربیان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشرفت و تحول آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمن های اولیا و مربیان است

علی اصغر فانی

وزیرآموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفته پیوند تاكید كرد: مسیر پیشرفت و تحول در آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمن های اولیا و مربیان است.
 
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، متن كامل پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است : همكاران محترم و والدین گرامی فرا رسیدن ماه محرم الحرام را به عاشقان حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) تسلیت و تعزیت عرض می نمایم . محرم ، ماه ایثار و ازجان گذشتگی ، ماه عشق و شور و فریاد است. محرم ، ماه قیام و پیام است كه دل های شیدای نیكان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف می سازد . امید است عزاداری رهروان راستین آن حضرت مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود و با تامل و تعمق در فرهنگ والای عاشورا از رهروان واقعی آن حضرت باشیم .

همان گونه كه می دانید «خانه و مدرسه » دوكانون عمده ی تعلیم و تربیت هستند از اتفاق و همراهی این دو كانون ، « انجمن اولیا و مربیان » در سطح مدارس شكل می گیرد و همدلی وهمراهی اولیا و مربیان موجب پیشرفت تحصیلی وتربیتی دانش آموزان می شود.

سیاست و رویكرد حاكم بر وزارت آموزش و پرورش ، توسعه و تعمیق مشاركت های همه جانبه والدین در نظام تعلیم و تربیت است و اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم نقش وجایگاه نهاد خانواده و جلب مشاركت های آنان در نظام تعلیم و تربیت است .

سال تحصیلی 95-1394 را در حالی پشت سرگذاشتیم كه با اهتمام جدی انجمن ها ی اولیا و مربیان ، شاهد پیشرفت بسیار در حوزه های آموزشی و پرورش دانش آموزان بودیم . به بركت تعامل موثر ، سازنده و فعال مربیان و اولیا در قالب انجمن های اولیا و مربیان ، مشاركت حداكثری والدین در عرصه مدارس محقق  شد و آمار و ارقام حاصل از بررسی  وتحلیل گزارش ها نشان از رشد كمی و كیفی در فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس دارد .

در پیام سال گذشته خویش به مناسبت هفته ی بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان ، دو خواسته ی عمده را مطرح نمودم ، در اولین خواسته ام خطاب به مدیران مدارس ، عرض كردم كه مدارس پذیرای والدین باشند به گونه ای كه به صورت كاملا واقعی مدرسه را خانه ی دوم خود و فرزندانشان بدانند و بارویی گشاده و عزمی راسخ در صدد جلب و جذب مشاركت های همه جانبه ی والدین باشند.

علی‌اصغر فانی

ایجاد فضای مناسب همكاری و همدلی میان اولیا و مربیان باید به گونه ای باشد كه در محیطی سرشار از هماهنگی، تعامل ،گفتمان و هم اندیشی ، برنامه ها ، مشكلات و مسائل مربوط به دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و برنامه های اجرایی با توافق اولیا و مربیان پس از تصویب انجمن مدرسه در چارچوب تقویم زمان بندی تا پایان سال اجرا گردد .

خواسته ی دوم از اولیای دانش آموزان مطرح شد كه با درك این موضوع كه «نظام تعلیم و تربیت با حضورحداكثری و موثر آنان است كه به اهداف عالی خود خواهد رسید » مدرسه را خانه ی دوم خود و فرزندانشان بدانند و با حضوری موثر وكارآمد در فرایندهای اموزشی و پرورشی مشاركت نمایند و درایفای حق برنامه ریزی و نظارتی خود بكوشند زیرا تعلیم و تربیت شامل فرآیندهای پیچیده ای است كه جز با مشاركت خانواده حصول به وضعیت مطلوب و مورد انتظار میسر نخواهد بود .

بنابراین در سال جاری تحصیلی نیز با تاكید برخواسته های پیشین خویش انتظار دارم در عین تشكیل مستمر و نظام مند جلسات انجمن اولیا و مربیان ، تشكیل كارگروه های تخصصی و مهارتی اولیا مورد توجه واهتمام ویژه قرار گیرد. سازماندهی جمعیت عظیم اولیای فهیم ، آگاه و داوطلبانه در قالب كارگروه های تخصصی و مهاریت جایگزینی بسیار مناسب برای مشاركت های مالی اولیاست . والدین با حضور در مدارس واطلاع از شرایط وتحلیل امكانات و الزامات آموزشی و پرورشی مورد نیاز دانش آموزان همچون گذشته یاریگر نظام تعلیم و تربیت خواهند بود و این موجب می شود با همكاری نزدیك و متقابل دوكانون عمده و اصلی آموزشی و پرورشی خانه و مدرسه ، شاهد پیشرفت روزافزون دانش آموزان در ساحت های علمی و تربیتی باشیم.

همچنین از مدیران كل آموزش و پرورش استان های كشور انتظار دارم كه بررسی و پیگیری نمایند تشكیل و فعالیت انجمن های اولیا و مربیان در تمامی مدارس كشور ، دولتی و غیردولتی ، از سوی مدیران مدارس با جدیت و پشتكار مورد اهتمام قرارگیرد و نظارت كامل و مستمر برفعالیت آنان صورت پذیرد و تاكید می گردد با تشكیل شوراهای انجمن اولیا و مربیان در مراكز استان ها و مناطق تابع ، به بررسی و تحلیل وضعیت موجود انجمن ها بردازند و برتشكیل و توسعه ی كارگروه های تخصصی و مهارتی والدین در مدارس نظارت نمایند ، بدون تردید گذر از وضعیت فعلی وقرار گرفتن در مسیر پیشرفت و تحول در حوزه ی آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمن های اولیا و مربیان و تثبیت زیر ساخت های مشاركت والدین خواهد بود .

امید است در سالی كه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » نامیده شده است با برنامه ریزی های مناسب ، فراهم نمودن زمینه های لازم ، انجام اقدامات مناسب و با حضور حداكثری اولیا ،‌سالی سرشار از همدلی ،‌همراهی و مشاركت های پایدار داشته باشیم و فرزندانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت نماییم .      

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی