تبیان، دستیار زندگی
مهدی مهریزی، استاد دانشگاه می گوید در اکثر نامه ها و گفته های امام حسین (ع) بحث خانواده مطرح است. در جبهه تاریکی و ظلمت واقعه عاشورا نام هیچ زنی ثبت نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام هیچ زنی در جبهه مقابل امام حسین (ع) در عاشورا ثبت نشده است

مهدی مهریزی، استاد دانشگاه می گوید در اکثر نامه ها و گفته های امام حسین (ع) بحث خانواده مطرح است. در جبهه تاریکی و ظلمت واقعه عاشورا نام هیچ زنی ثبت نشده است.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ت

«زن و خانوده در عاشورا» موضوع مطرح شده توسط دکتر مهدی مهریزی است که در مسجد امیر المومنین به تشریح آن پرداخت.

به گزارش کرب و بلا، دکتر مهدی مهریزی در ابتدای سخنان خود در بررسی موضوع «زن و خانواده در عاشورا» رویکردهای متفاوت نسبت به حادثه عاشورا را بیان کرد و گفت: با توجه به نگاه و تحقیقاتی که نسبت به حادثه عاشورا انجام شده می توان سه رویکرد متفاوت را بیان کرد.

وی ادامه داد: رویکرد اول، عاطفی ٓ احساسی است، در این رویکرد بیشتر غم، اندوه و مصیبت خاندان پیامبر (ص) محور است و از سوی دیگرستم گری، خشونت و قساوت گروه مخالف مورد توجه قرار گرفته است؛ تا صد سال پیش آثاری که درباره عاشورا نوشته شده عمدتا متمرکز بر روی این مسائل بوده و کتبی اختصاصی با عنوان مقتل یا عناوین دیگر منتشر شده است.
به عنوان مثال طریق البکاء، طوفان البکاء، امواج البکاء، بحرالدموع، عین الدموع، ریاض الاحزان و مهیج احزان از جمله عنوان کتاب هایی هستند که به بُعد عاطفی ٓ احساسی توجه بیشتری داشته َاند و مضمون کتاب ها به گریه، حزن، غم و اندوه ختم می شود.

مهریزی افزود: رویکرد دوم، رویکردی حماسی است، که در صد سال اخیر نمود یافته و در ایران از دهه ۴۰ به بعد بسیار پر رنگ تر شد. در دوره معاصر تحولاتی در دنیا صورت گرفت و جنبش ها و انقلاب هایی از جمله انقلاب های کمونیستی، آمریکای لاتین و غرب به وجود آمد که ادبیات جدیدی از جمله انقلاب، آزادی و مبارزه با ظلم را وارد عرصه کرد. پس از آن شیعه به خود آمد که در این زمینه منبع عظیمی دارد. بنابراین ادبیات جدیدی تحت عنوان نهضت، آزادی و آزادگی به وجود آمد و کتاب هایی در همین زمینه ها نوشته شد.
کتاب هایی تحت عنوان حسین بزرگ مرد آزاده، حسین مظهر آزادگی، حماسه حسینی، حماسه عاشورا، حماسه کربلا، مردان انقلاب، رسالت انقلابی، رستاخیز حسین و غیره از جمله این کتاب ها بودند.

مهریزی در مورد رویکرد سوم گفت: در سال های اخیر یک نگاه جدیدی به حادثه عاشورا براساس حقوق بشر، کرامت انسان و مسایل زنان در حال گسترش است که من آن را به رویکرد انسانی تعبیر می کنم. براساس این رویکرد به حادثه عاشورا از منظر قیام، نهضت، مبارزه، خون و شمشیر نگاه نمی ٍشود بلکه این گونه تحلیل می شود که اگر چه یک امری به امام حسین (ع) تحمیل و آن حادثه آفریده شد، اما در این حادثه تمام ملاک های یک حرکت و رفتار انسانی دیده می شود.


منبع:
سایت کرب و بلا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.