تبیان، دستیار زندگی
تنها درس داوطلبان گروه¬های علوم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و هنر که در سال چهارم تدریس نمی شود و در آزمون سراسری از آن، سؤال طرح می گردد، درس عربی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربی را چطور بخوانیم؟

عربی را چطور بخوانیم؟

تنها درس داوطلبان گروه های علوم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و هنر که در سال چهارم تدریس نمی‌شود و در آزمون سراسری از آن، سؤال طرح می‌گردد، درس عربی است؛ از همین رو، عده‌ای از داوطلبان این گروه‌های آزمایشی، زمان لازم را برای مطالعه و آماده شدن برای این درس، اختصاص نمی‌دهند و در نتیجه در آزمون سراسری درصد خوبی را کسب نمی‌کنند.

از سوی دیگر، این درس برای داوطلبان علوم انسانی اهمیتی دو چندان دارد؛ زیرا دانش‌آموزان علوم انسانی در آزمون سراسری، عربی عمومی و اختصاصی دارند و در واقع از این درس، دو مجموعه سؤال (یکی عمومی و یکی تخصصی) برای داوطلبان علوم انسانی طرح می‌شود.

آنچه می‌خوانید، تجربۀ داوطلبان دارای درصدهای خوب در درس مورد نظر بوده است و حکم قطعی نیست؛ به عبارت دیگر، شاید شما از شیوۀ دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید، و اگر شما با درس مورد نظر مشکلی ندارید، نباید نحوۀ مطالعۀ خود را تغییر دهید یا شاید شیوۀ مطالعۀ یک رتبه برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

در این شماره، به نحوه مطالعۀ درس عربی  از زبان چند رتبۀ برتر می‌پردازیم:

محمد امین روان‌بخش، رتبۀ 2 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 95، عربی 100 درصد:
متن درس‌های کتاب درسی را با دقت می‌خواندم؛ چون اسکلت‌بندی سؤال‌های آزمون سراسری از کتاب درسی است و لغات آخر کتاب را نیز با دقت می‌خواندم. در کل، چون سال دوم و سوم خوب کار کرده بودم، برای این درس وقت زیادی نمی‌گذاشتم و بیشتر تست می‌زدم.

سید شایان پور میر بابایی، رتبۀ 1 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 93، عربی 7/94 درصد:
به نظر من، عربی یک مجموعه قواعد دارد که خواندنی است و در ابتدا باید به این قواعد مسلط شد و سپس تست کار کرد. این قواعد حتی در مبحث ترجمه هم مهم است. من برای عربی از سال دوم به طور جدی شروع به مطالعه کردم، اما تسلطم را در سال سوم به دست آوردم و سال چهارم بیشتر تست می‌زدم.

زهره بابایی، رتبۀ  13 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 94، عربی اختصاصی100 درصد:
از سال دوم به صورت جدی عربی را برای آزمون سراسری خواندم. ابتدا قواعد را (همراه با پیش‌خوانی) به صورت کامل در کلاس یاد می‌گرفتم و سپس تمرین‌های کتاب را به طور کامل حل و تمام متن دروس و گزاره‌های داخل تمرین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردم و این روند را تا پایان سال آزمون سراسری ادامه دادم و بعد از کتاب، برنامه‌ حجیمی برای تست زدن طراحی کردم؛ به طوری که اکثر کتاب‌های تست  موجود در بازار را چند بار حل کرده بودم؛ البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و عربی سه سال دبیرستان من آن قدر نوشته شده و سیاه است که قابل خواندن مجدد نیست، و حتی تمام جمله‌های جزوۀ دبیرم را تجزیه و تحلیل کردم  و مجبور شدم که دوباره جزوه‌ جدیدی را تهیه کنم.
 
 
مجتبی جعفری مسلم، رتبه 138 گروه آزمایشی علوم انسانیآزمون سراسری 93، عربی عمومی 80 درصد و عربی اختصاصی 7/81 درصد :
ابتدا قواعددرس را از روی جزوه یا کتاب‌های کمک درسی مطالعه و سپس همان قواعد را در دفترجداگانه خلاصه نویسی و در نهایت تست زنی را شروع می‌کردم.

تست‌ها را در طول هفته تقسیم می‌کردم؛ به طوری که هر روز یک یا نیم ساعت از مطالعه خود را به تست‌زنی عربی اختصاصمی‌دادم، یعنی همۀ تست‌ها را در یک روز تمام نمی‌کردم؛ زیرا این عمل، همباعث خستگی ذهن و زده شدن از درس عربی و هم باعث یادگیری ناقص آن درس می‌شود. این شیوه که من هر روز در برنامه‌ مطالعاتی‌ام تست زنی عربی داشته باشم، باعث می‌شد که منهر روز قواعد را مرور کنم و با آرامش تمام، ریز به ریز نکات را تحلیل کنم و ۹۹ درصدنکات همان درس را یاد بگیرم و سپس تمام نکات مهمی را که در پاسخنامۀ تشریحی تست‌هاوجود دارد، در دفترچه‌ای جداگانه یادداشت می‌کردم و این دفترچه را همیشه همراه خود داشتم و در اوقاتی که داخل ماشین بودم  یا در وقت‌های تلف شده، آن نکات را مرور می‌کردم.

بعد از آنکه همه‌ تست‌ها را زدم و بر قواعد مسلط شدم، این قواعد و نکته‌هایآن را  روی قرآن کریم تمرین کردم؛ برای مثال، در مبحث اعلال، فعل‌های معتل را از رویقرآن پیدا نموده و نوع فعل معتل و نوع اعلالی را که در آن صورت گرفته است مشخص کردم. این تمرین و تکرار باعث شد که بیشتر و بیشتر بر مباحث درس عربی مسلط شوم.

زندگی همچنان ادامه دارد!

علی ولایی، رتبۀ 1 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری93، عربی عمومی 4/89 درصد و عربی اختصاصی 100 درصد :
در عربی پایه‌ام ضعیف نبود و به خاطر  علاقه‌ام به این درس ، مطالعۀ آن برایم سخت نبود؛ هر چند که در درک مطلب کمی مشکل داشتم؛ چون معتقدم که سؤال‌های این بخش کمی سلیقه‌ای است. در کل، تمام دروس، بخصوص درس‌های تفهیمی مثل عربی  یا ریاضی، را روز خوانی می‌کردم؛ یعنی همان روز که معلم درس می‌داد، زمانی را در خانه برای مطالعه  آن دروس اختصاص می‌دادم.

تارا فرسادفر، رتبۀ 1 گروه هنر آزمون سراسری 93، عربی 100 درصد :
به نظر من، درس عربی با تمرین زیاد جواب می‌دهد. برای فراگیری این درس، ابتدا قواعد را می خواندم و بعد با تست زدن نکته‌ها را در ذهنم تثبیت می‌کردم؛ حتی ترجمه را هم با تست زدن در ذهنم تثبیت می کردم؛ البته در درک مطلب تا فروردین مشکل داشتم، اما بعد از تعطیلات نوروزی، وقت زیادی روی درک مطلب گذاشتم و در این بخش هم مسلط شدم.
 
نگین یغمایی، رتبۀ 2 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 93، عربی 85 درصد:
بعد از امتحانات نهایی نیز سؤال‌های عربی همه آزمون‌های سراسری سال‌های اخیر را حل کردم و هر روز یک آزمون سراسری عربی می‌دادم و یک درک مطلب کار می‌کردم. در طی سال هم با آزمون‌های آزمایشی که در آنها شرکت می‌کردم، جلو می‌رفتم.
 
امید شمس‌اللهی، رتبۀ 2 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 93، عربی عمومی 100 درصد  و عربی اختصاصی 7/86 درصد:
سال چهارم هم دبیرمان تمام تست های آزمون‌های سراسری و آزاد 10 سال اخیر را سر کلاس می‌آوردند و هر جلسه دو مجموعه کامل تست می‌زدیم و ایشان هر تستی را که می‌دیدند مشکل است، توضیح می‌دادند و قواعد عربی مرتبط با آن سؤال را دوره می‌کردند.

الهام حبیب‌زاده، رتبۀ 4 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری93، عربی عمومی7/90 درصد و عربی اختصاصی95 درصد:
تابستان منتهی به سال چهارم، عربی را شروع کردم. ابتدا هر مبحث را می‌خواندم و سپس برای آن، تست می‌زدم. از مهرماه به بعد، مطالعه عربی‌ام محدود به گوش دادن در سر کلاس شد و هر دو روز یک بار هم تست می‌زدم. از بهمن ماه، آزمون‌های سراسری عربی چهار گروه آزمایشی دیگر را زدم (فقط تست‌های عربی گروه آزمایشی خودم را در این زمان نزدم)؛ یعنی هر روز در مدت 30 دقیقه، دو مجموعه از تست‌های عربی را تا آزمون سراسری پاسخ می‌دادم و تا اسفند ماه همه تست‌ها را زده بودم.
علی عجم، رتبۀ 2  گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 92، عربی 7/94 درصد :
مشخص است که اگر سال دوم و سوم را خیلی خوب خوانده باشی، سال چهارم مشکلی نخواهی داشت. من چون به عربی نسبتاً مسلط بودم، اوایل سال چهارم نگاهی گذرا به نکات قواعد عربی کردم و بعد از آن فقط تست می‌زدم. شاید بتوانم بگویم که از آبان ماه به بعد لای کتاب عربی را باز نکردم، اما زیاد تست می‌زدم.

روژان ربانی، رتبۀ 7 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 92، عربی 96 درصد:
متن کتاب‌ها را به طور کامل تجزیه و ترکیب می‌کردم. سال چهارم در ابتدا خیلی روی لغت کار نمی‌کردم، اما دو سه ماه آخر، روی لغت وقت گذاشتم. برای تست هم فقط تست‌های آزمون سراسری را کار کردم و سراغ کتاب‌های کمک آموزشی و تست‌های متفرقه نرفتم. به داوطلبان هم پیشنهاد می‌کنم که اگر در قواعد عربی ضعیف هستند، کل گزینه های سؤال های آزمون سراسری سال‌های گذشته را تجزیه و ترکیب کنند. 

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی