تبیان، دستیار زندگی
ند   آیت الله جوادی آملی  در دیدار شماری از طلاب مدارس علمیه اهر و كاشان، وظیفه طلاب و دانشجویان را تبدیل كردن علم به عقل عنوان كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله جوادی آملی در این دیدار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزویان و دانشگاهیان، علم را به عقل تبدیل كنند

آیت الله جوادی آملی  در دیدار شماری از طلاب مدارس علمیه اهر و كاشان، وظیفه طلاب و دانشجویان را تبدیل كردن علم به عقل عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله جوادی آملی در این دیدار وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه را تبدیل علم به عقل دانست و گفت: گرچه علم بسیار مورد سفارش قرار گرفته است ولی هرگز علم از آن منظر كه هدف است مورد توجه نبوده، بلكه مقدمه‌ای است تا انسان عاقل شود.
وی با بیان اینكه هر خاكی در معادن، طلا نمی‌شود اظهار داشت: هر علمی عقل نمی‌شود. باید علمی را فرا گرفت كه زمینه تبدیل شدن به عقل را داشته باشد. زیرا علم دانایی است، گاه شخصی به علم دست پیدا می‌كند و اسرار دین را می‌فهمد و در مسایل مادی پیشرفت می‌كند ولی همه آنها را به چشم طبیعت می‌بیند نه خلقت. اگر عالمی تمام معلول‌ها را به چشم طبیعت نگاه كرد، علم او زمینه تبدیل شدن به عقل را ندارد.
استاد حوزه علمیه قم علم این‌گونه دانشمندان را حجابی در برابر آنها ارزیابی كرد و توضیح داد: علم این دانشمند حجاب اوست، به جای اینكه او را عاقل كند زمینه جهالت او را فراهم می‌كند. درون او بوسیله شیطان افیون و افسونی پیدا می‌شود كه علم را به جهل تبدیل می‌كند.
وی در ادامه ادعای افرادی را كه با مراجعه به قرآن و سنت، خود را دانشمند و عاقل می‌دانند، باطل عنوان كرد و ادامه داد: در حوزه و دانشگاه افرادی هستند كه به قرآن و روایات مراجعه می‌كنند و سپس می‌گویند ما همه چیز را فهمیدیم. اینها اشتباه می‌كنند. اگر شخصی گفت من همه چیز را فهمیدم و فارغ التحصیل شدم آن روز، نخستین روز جهل اوست.
آیت الله جوادی آملی، جهالت عالمان را باعث هلاكت آنها برشمرد و با تأكید بر نقش حوزویان در تبدیل علم به عقل خاطر نشان كرد: رسالت اصلی حوزه این است كه علم را به عقل تبدیل كند. بركت انقلاب اسلامی هم همین است كه با استفاده از آموزه‌های اسلام و اهل بیت (ع) راه تبدیل علم به عقل را به ما آموخت.