تبیان، دستیار زندگی
شد  حجت‌الاسلام صاحب فصول داستانهای قرآنی را داستان مكرر تاریخ و بشریت معرفی كرد و با تأكید بر لزوم استفاده از این ذخیره الهی در شبكه قرآن سیما، گفت: باید با ارائه الگوها و برنامه‌های جدید به بهترین شكل از معارف و دا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیمای قرآن باید احیاگر معارف ارزشمند قرآن باشد

حجت‌الاسلام صاحب فصول داستانهای قرآنی را داستان مكرر تاریخ و بشریت معرفی كرد و با تأكید بر لزوم استفاده از این ذخیره الهی در شبكه قرآن سیما، گفت: باید با ارائه الگوها و برنامه‌های جدید به بهترین شكل از معارف و داستانهای قرآنی استفاده كنیم.

حجت‌الاسلام مرتضی صاحب‌فصول،مدیر گروه علمی فرهنگی و هنری شبكه خبر در گفتگو با خبرنگار شبستان پخش برنامه زنده را یكی از زمینه های ریسكی جذابیت در شبكه قرآن سیما معرفی كرد و اظهار داشت: برنامه زنده خصوصیتش این است كه ارتباط مستقیم بین آنتن، شبكه و مخاطب برقرار می كند اما اینگونه برنامه‌ها در برخی موارد كارآیی ندارد، برنامه‌های ورزشی، خبری، مسابقات و مراسم افتتاحیه هر چه زنده‌تر پخش شود ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می كند اما برنامه معارفی برای اینكه بروز و ظهور داشته باشد باید از عقبه پژوهشی عمیقی برخوردار بوده و پشتوانه تحقیقی داشته باشد، این در شأن مسائل قرآنی نیست كه یك كارشناس بدون انجام كار پژوهشی و تألیف و تدریس در زمینه خاص قرآنی در یك برنامه زنده، آنچه به ذهنش می رسد را بیان كند.
حجت‌الاسلام صاحب فصول آفرینش ساز و كارهای جدید كه منجر به فعالیت اجتماعی شود را یكی از شاخصه های ایجابی جذابیت در شبكه قرآن سیما دانست و تصریح كرد: اگر كارشناسان بتوانند موضوعاتی را مطرح كنند كه بعد از مدتی این موضوعات تبدیل به یك فعالیت اجتماعی شود، سپس بازخورد آن فعالیت اجتماعی در جامعه توسط همین شبكه به كار گمارده شده و برای پیمودن پله دوم از آن استفاده شود در بحث جذابیت به موفقیت دست یافته‌ایم.
وی در همین زمینه به بحث داستانهای قرآنی اشاره كرد و گفت: متأسفانه تا حدودی به بحث داستانهای قرآنی ظلم شده چرا كه در یك سطح تحقیر شده‌ای به آن نگریسته می شود، وقتی درباره داستانهای قرآنی سخن می گوییم تكرار داستانهای كتاب درسی یا داستانهای مصوری كه با آمیزه‌های كودكانه تركیب شده و برای مقطع سنی ویژه‌ای تألیف شده است به ذهن متبادر می شود در حالیكه اگر اینگونه بود چرا پروردگار حجم زیادی از كلام خود را به این داستانهای موجز و مفید برای زندگانی بشر اختصاص داده است ؟
حجت‌الاسلام صاحب فصول داستانهای قرآنی را داستان مكرر تاریخ و بشریت معرفی كرد و با تأكید بر لزوم استفاده از این ذخیره الهی در شبكه قرآن سیما، ابراز داشت: مبتكرین و اندیشمندان ما باید با ارائه الگوها و برنامه‌های جدید به این داستانها پرداخته و با دقت در عمق آن ابعاد علمی و اجتماعی این داستانها را به عنوان فرهنگ در جامعه گسترش دهند، بدون شك اگر شبكه قرآن سیما بتواند این كار مهم را انجام دهد یكی از شاخصه‌های جذابیت را بدست آورده و بینندگانی كه تاكنون توسط هیچیك از شبكه‌های سیما جذب نشده‌اند را به سوی خود جلب خواهد كرد چرا كه مخاطب به آن شبكه‌ای گرایش دارد كه تراوش‌های فكر او را نیز ارج می نهد.
وی افزود: به عنوان یك راهكار علمی، به این شبكه پیشنهاد می شود با محوریت یك پژوهشگر داستانهای قرآنی، ضمن یك برنامه مستمر، بخش بخش هر داستان را زیر ذره‌بین برده و با گشایش زوایای پنهان از بینندگان دعوت شود كه محتوای هر بخش را به زبان هنر در آورند و به برنامه منعكس نمایند. انعكاس همین فعالیت دسته‌جمعی باعث ورود مفاهیم قرآنی جدید به ادبیات جامعه ما خواهد شد. به طوری كه در مدتی اندك، مجموعه‌ای از شعر، نقاشی، طرح، عكس، نمایشنامه، داستان و ... توسط بینندگان كه همان مردم كوچه و بازار ما هستند آفریده و عرضه خواهد شد مشابه این حركت قبلا در الگوهایی مانند جشن رمضان شبكه پنجم سیما امتحان خود را پس داده و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته است.
مدیر گروه علمی، فرهنگی و هنری شبكه خبر جذب نیروهای متخصص تشنه معارف قرآنی و توانا در حوزه علوم اسلامی كه به دور از نام و نان به دنبال فعالیت دلسوزانه در این حوزه هستند را وظیفه مدیریت شبكه قرآن سیما دانست و خاطرنشان كرد: كلام خدا باید همیشه منزه از پیرایه بوده و در هاله‌ای از قداست بیان شود، این وظیفه شبكه قرآن سیماست كه پاكترین انگیزه‌ها را شناسایی كرده و به عنوان كارشناس و برنامه‌ساز وارد چرخه تولید خود كند تا موفق شود البته نیازمندی‌های فعالان این عرصه نیز نمی تواند مغفول واقع شود.
وی كسانی كه قصد دارند جذب چنین شبكه‌ای شوند را مخاطب قرار داد و گفت: ممكن است گذاران زندگی هم در این كار مورد توجه باشد اما باید بیشتر از آن به فكر مطالبی بود كه قرار است از این شبكه ارائه شود یعنی این محتوای اینگونه برنامه‌ها با بی توجهی و سرهم‌بندی خراب می شود و این مطمئنا از تأثیرگذاری آن خواهد كاست.
حجت‌الاسلام صاحب فصول با اشاره به اینكه كسانی كه وارد این عرصه می شوند باید در یكی از زمینه‌های قرآنی تخصص لازم را داشته باشند، تصریح كرد: فعالان این عرصه در كنار تخصص باید پاك نیتی و طهارت درونی را نیز لحاظ كنند تا اینكه كارشان پایدار، موثر و ماندگار شود، هر نفسی توان حضور در این صحنه را ندارد چرا كه این عرصه انسانهایی با شرایط ویژه را می طلبد.
وی با ابراز خرسندی از حضور انسانهای دل باخته قرآن در نقاط مختلف جهان اظهار داشت: شبكه قرآن سیما می تواند گوهرهای نابی را از سراسر دنیا جذب كند، چه بسیارند انسانهایی كه تحت تأثیر قرآنند و شبكه قرآن سیما وظیفه دارد كه به كار این افراد بپردازد و آنها را در شأن خودشان مورد توجه قرار دهد، تا اثبات كند اینگونه نیست كه هر كسی یك كار قرآنی انجام داد محكوم به انزوا شود.
حجت‌الاسلام صاحب فصول استفاده از مطالب عرفانی قرآن را حیات‌بخش و زندگی ساز دانست و تصریح كرد: شبكه قرآن سیما مخاطبین بالقوه زیادی دارد اگر این شبكه بتواند گمشده‌های آنان را ابتدا شناسایی و بعد درك و فهم و بررسی كند و مطالب عرفانی قرآن را به دور از شبهات و خرافات با جسارت در یك شبكه تلویزیونی از زبان اهلش بیان كند، بسیاری از سرخوردگان جامعه امروز به سوی آن پر می كشند.