تبیان، دستیار زندگی
فصل دوم سریال حسن فتحی در حالی كلید خورد كه خبرهای ضد و نقیضی درباره بازداشت تهیه كننده اش به گوش می رسد. همكاری سید هادی رضوی، سرمایه گذار سریال هم در هاله ای از ابهام است.سرنوشت «شهرزاد» چه خواهد شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرجام مبهم شهرزاد 2

فصل دوم سریال حسن فتحی در حالی كلید خورد كه خبرهای ضد و نقیضی درباره بازداشت تهیه كننده اش به گوش می رسد. همكاری سید هادی رضوی، سرمایه گذار سریال هم در هاله ای از ابهام است.سرنوشت «شهرزاد» چه خواهد شد؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان
شهرزاد

10 شهریور خبری منتشر شد با این تیتر:«فساد 80 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان.» روز پنج شنبه 15 مهر خبر آمد كه محمد امامی، تهیه كننده «شهرزاد» به اتهام دخالت در فساد مالى صندوق فرهنگیان بازداشت شده است. تا این لحظه كه گزارش را نهایی می كنیم، به هیچ كدام از خبرها نمی توان استناد كرد تا نتیجه گرفت ماجرا چیست. رویكرد این مطلب هم پی گیری سرنوشت محمد امامی نیست بلكه هدف اصلی آن بررسی فرجام فصل دوم «شهرزاد» است. نكته ویژه ای كه در پی گیری های هفت صبح بدست آمد این كه سید هادی رضوی سرمایه گذار فصل اول «شهرزاد» از پروژه جدا شده و این یعنی خطر تعطیلی بیخ گوش سریال محبوب شبكه خانگی است.

شوك اول: امامی بازداشت شد

شاید برای برخی این سوال باشد كه چرا حضور محمد امامی در پروژه «شهرزاد» مهم است؟ او فقط تهیه كننده سریال نیست بلكه سرمایه پروژه را هم تامین می كند. در فصل یك او و هادی رضوی شرایط مالی ویژه ای برای گروه مهیا كردند تا پروژه بدون هیچ گونه مشكلی به سرانجام برسد

حسن فتحی روز پنج شنبه فصل دوم سریال «شهرزاد» را كلید زد اما هنوز خبر ارسالی روابط عمومی پروژه بخوبی در سایت ها نچرخیده بود كه شوك اول وارد شد:«برخى خبرهاى تائید نشده حكایت از بازداشت محمد امامى به اتهام دخالت در فساد مالى صندوق فرهنگیان دارد.» كانال سینما دیلی این خبر را نوشت وچند دقیقه بعد نسخه كامل تری مخابره كرد: « فصل دوم سریال «شهرزاد» امروز در غیاب تهیه كننده و با حضور شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، عبدالله اسکندری، مجید میرفخرایی و دیگر عوامل تولید آغاز به کار کرد. در عكس روز اول تصویربرداری هم مشخص است كه تهیه كننده «شهرزاد» حضور ندارد.تا كنون هیچ كدام از دست اندركاران این سریال واكنشی نسبت به این خبر نشان نداده اند.با این حال عده ای معتقدند امای خارج از كشور بسر می برد.» طولی نكشید كه خبر دیگری آمد كه حكایت از بازداشت قطعی امامی داشت:«خبر بازداشت امامی به اتهام دخالت در فساد مالی صندوق فرهنگیان در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شد كه هیچ كس آن را تائید یا تكذیب نكرد. اما پی گیری خبرنگار سینما نشان می دهد كه این تهیه كننده چند روز قبل بازداشت به سر می برد و این خبر صحن دارد. عصر تعادل نوشته اتهامات دیگر او پولشویی و رشوه در قالب یك شركت نفتی است.»

شهرزاد

بیانیه ای كه تكذیب شد

صبح دیروز بیانیه ای منتسب به احمد امامی دست به دست چرخید كه بازداشت پسرش را تائید می كرد:« به محمد گفتم دراین مملكت از بزرگان كسی را نمی گیرند اما اگر بگیرند هم اول اسم شان را می زنند اما اگر ما را بگیرند تمام شجره نامه مان را می زنند.» چیزی نگذشت كه احمد امامی نامه ای نوشت و نقل قول منتسب به خود را تكذیب كرد:«بدنبال خبر پراكنی های پیوسته درباره سید محمد امامی، متنی مملو از مطالب غیر موثق به نام اینجانب خطاب به پسرم در رسانه های اجتماعی منتشر شده كه كاملا تكذیب می نمایم.خانواده ایشان تاكنون هیچ پیام، نامه یا اظهار نظری نداشته اند و انتشار این اخبار كذب محض می باشد.» ساعتی بعد خبرگزاری صبا با احمد امامی مصاحبه كرد و گفت: «من خبر بازداشت پسرم را نه تائید می کنم و نه تکذیب. مادر محمد به من گفتند که ایشان به آلمان رفته است.»

چرا امامی مهم است؟

شاید برای برخی این سوال باشد كه چرا حضور محمد امامی در پروژه «شهرزاد» مهم است؟ او فقط تهیه كننده سریال نیست بلكه سرمایه پروژه را هم تامین می كند. در فصل یك او و هادی رضوی شرایط مالی ویژه ای برای گروه مهیا كردند تا پروژه بدون هیچ گونه مشكلی به سرانجام برسد.

شوك دوم: رضوی هم نیست

برای اطلاع از آینده پروژه سراغ چند منبع معتبر رفتیم كه هیچ كدام پاسخگو نبودند. در این میان اما متوجه شدیم سید محمد هادی رضوی هم فعلا با «شهزاد 2» همكاری ندارد. ظاهرا این تصمیم خود محمد امامی و حسن فتحی بوده ؛ این شوكی دیگر برای سریال است

در هیاهوی دستگیری یا عدم دستگیری محمد امامی كسی گویا حواسش به سرنوشت «شهرزاد» نبود! هفت صبح برای اطلاع از آینده پروژه سراغ چند منبع معتبر رفت كه هیچ كدام پاسخگو نبودند. در این میان اما متوجه شدیم سید محمد هادی رضوی هم فعلا با «شهزاد 2» همكاری ندارد. ظاهرا این تصمیم خود محمد امامی و حسن فتحی بوده است!

چرا رضوی مهم است؟

محمد هادی رضوی و محمد امامی سرمایه گذار «شهرزاد 1» بودند كه با تزریق بودجه به اندازه كافی اجازه ندادند پروژه در تولید دچار خلل شود. در اهمیت رضوی اجازه دهید بخشی از گزارش سینما ژورنال كه 16 تیر سال پیش نوشته شده را مرور كنیم:« سیدمحمدهادی رضوی مدیرعاملی یک گروه اقتصادی به نام فاطمی را برعهده دارد. ... گروه فاطمی برای فعالیتهای فرهنگی خود نیز یک باکس ویژه درنظر گرفته است و شهرزاد نیز در همین باکس به عنوان کارکرد فرهنگی این گروه تعریف شده است.... سیدمحمدهادی رضوی در گفتگویی که چندی پیش درباره تولید شهرزاد با دنیای تصویر داشت گفته بود: سریال شهرزاد بزرگترین و پرهزینه ترین مجموعه تاریخ سینما و تلویزیون ایران در بخش خصوصی می باشد با هزینه ای بالغ بر 120 میلیارد ریال. این نکته را به رییس سازمان سینمایی هم عرض کردم که قطعا این میزان سرمایه گذاری که من و آقای امامی انجام دادیم جدا از اینکه تلاش خواهیم کرد مجموعه ای در جهت بالا بردن سطح کیفی در مدیوم شبکه خانگی ارائه دهیم باعث می شود اطمینان از دست رفته سرمایه گذاران در این بخش نیز جلب شود...»

چرا رضوی نیست؟

نخستین نشانه اختلاف حسن فتحی با محمد هادی رضوی در میانه توزیع «شهرزاد» رسانه ای شد؛ درست پس از پخش قسمت هفدهم كه عكس حسین شریعتمداری در قاب این سریال به نمایش در آمد. او در روز 20 بهمن 94 با خبرگزاری مهر مصاحبه كرد و گفت: نمایش این ژس یک اتفاق سهوی بوده است و به طور قطع کسی حق اهانت به سردار قلم را ندارد. من خودم دیشب متوجه این ماجرا شدم و باید ابتدا گفت آنچه که برداشت شده است که ژس وی در کنار اعضای حزب توده قرار گرفته اشتباه است و ما از دیالوگ ها اصلا چنین برداشتی را نداریم چراکه از فرهاد پرسیده می شود «این تصاویر را می شناسی؟» بعد از رسانه ای شدن اختلاف کارگردان و سرمایه گذار سریال «شهرزاد»،حسن فتحی نامه ای خطاب به محمد امامی تهیه كننده سریال نوشت و گله اش را عمومی كرد.

شهرزاد

آقای سرمایه گذار برمی گردد؟

بر اساس پی گیری هفت صبح ، آخرین دیدار سید هادی رضوی با حسن فتحی به جشن شهرزاد برمی گردد وبعد از آن صحبتی با او درباره ادامه همكاری نمی شود. خود رضوی هم تصمیم گرفته سریالی به كارگردانی بهرام توكلی و تهیه كنندگی سعید ملكان سرمایه گذاری كند كه به گفته بزرگترین سریال بخش خصوصی برای پخش در شبکه نمایش خانگی است. در چنین شرایطی آیا حسن فتحی سراغ رضوی می رود؟

سریال شهرزاد چه می شود؟

حسن فتحی سریالش را كلید زده اما طبعا آرامش مالی فصل اول را ندارد. سرمایه گذاران كنار او نیستند و همین سریال پر هزینه ای مثل شهرزاد را می تواند گرفتار بحران كند. فتحی تصمیم دارد قسمت اول سریالش را نوروز 97 وارد شبكه نمایش خانگی كند و می داند خیلی ها منتظر ادامه داستان هستند. او برای جلب رضایت علاقمندان شهرزاد ، بزرگ آقا را حفظ كرده و داستانش از طرق فلاش بك روایت می شود. امیر جعفری و رویا نونهالی را هم به تیم بازیگران اضافه كرده تا در كنار دیگر بازیگران اصلی فصل یك ، خیالش از ویترین سریال راحت باشد .


منبع: هفت صبح / احمد رنجبر