تبیان، دستیار زندگی
قنات به معنی کاریز و مجرای آب زیرزمینی است که قدمتی بیش از دو هزار سال در دزفول داشته و در گذشته برای استفاده از آب رودخانه حفاری شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قنات چوقابفان دزفول مرمت شد

قنات به معنی کاریز و مجرای آب زیرزمینی است که قدمتی بیش از دو هزار سال در دزفول داشته و در گذشته برای استفاده از آب رودخانه حفاری شده اند.

بخش گردشگری تبیان
قنات چوقابفان دزفول مرمت شد

این قنات ها منحصر به فرد ترین شبکه زیر زمینی آب در جهان محسوب شده که بخش عمده ای از آب مورد نیاز بخش کشاورزی ، آب آشامیدنی و مصرف روزانه مردم دزفول را تامین کرده و در هشت سال جنگ نیز به عنوان پناهگاه و امدادرسانی به مصدومان مورد استفاده قرار می گرفت.
قدمت قنات چوقابفان دزفول اواسط سال 11 هجری و بیش از 400 سال پیش می باشد .
مسعود شامدیل روز شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:قنات چوقابفان یکی از اصلی ترین قنات های دزفول است که ارتفاع ورودی آن یک متر در 1.5 متر ارتفاع است ضمن اینکه وجه تسمیه این اثر به دلیل وجود کارگاه های بافت چوقا در اطراف آن در گذشته می باشد.
وی افزود:مرمت این قنات در تابستان سال 94 توسط مالک سعید قلیان و با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول آغاز شد و اکنون تکمیل شده است.
شامدیل افزود:این قنات 70 پله دارد که این پله ها 30 متر پائین تر از گذر می باشند و از آنجا که قنات چوقابفان در مجاورت هیات عزاداری امام رضا (ع) واقع شده مورد بازدید و استقبال عزاداران حسینی قرار گرفته است.
رئیس نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول اظهار کرد:قنات مذکور به همت اهالی محل خاکبرداری شد و شهرداری دزفول نیز با صرف 700 میلیون ریال اقدام به بدنه سازی ،تعمیر پله ها و اجرای رواق ها کرده است .
وی با اشاره به اینکه این قنات به دلیل اینکه از دوران جنگ تاکنون از دید پنهان مانده هنوز ثبت ملی نشده است گفت:2 قنات عاملی و قطب نیز به موازات این قنات در دزفول وجود دارد که مکان یابی شده اند و دهانه ورودی آنها باید با انجام کاوش کشف شود تا بتوان آنها را مرمت و بازسازی کرد .
دزفول با وجود آثار باستانی منحصربفردی چون جندی شاپور نخستین شهر دانشگاهی جهان ، تپه های چغامیش ، پل 1700 ساله ساسانی ، آسیاب های آبی و بناهای آجری در بافت قدیم این شهر از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد.


منبع : ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .