تبیان، دستیار زندگی
حج حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه به مناسبت كنگره عظیم حج پیامی خطاب به مسلمانان جهان صادر كردند . به گزارش خبرگزاری شبستان ، متن این پیام به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت كنگره عظیم حج

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه به مناسبت كنگره عظیم حج پیامی خطاب به مسلمانان جهان صادر كردند .

به گزارش خبرگزاری شبستان ، متن این پیام به شرح زیر است
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: فاذا قضیتم مناسككم فاذكروالله كذكركم آبائكم اواشد ذكرا
(چون مناسك خود را به پایان بردید، خدا را چنان یاد كنید كه پدران و برترین عزیزان خود را یاد می‌كنید، بل از آن نیز بیشتر) ''سوره بقره، آیه‌ی ‪'' ۲۰‬
برادران و خواهران مسلمان
روزهای حج، روزهای امید و نوید است. از سویی شكوه همبستگی میان مسافران خانه توحید، در دل‌ها امید می‌آفریند، و از سویی طراوت یافتن جان‌ها به بركت ذكر الهی، گشایش درهای رحمت را نوید می‌دهد.

حاجیان پس از آنكه مناسك پررمز و راز حج را كه خود لبالب از ذكر و خشوع است به جای آوردند، بار دیگر به ذكر خدا فراخوانده می‌شوند. این تاكید از آن روست كه یاد خدا دلهای افسرده را فروغ می‌بخشد و نور ایمان و امید در آن می‌دمد. و دل آنگاه كه امیدوار و مومن است، آدمی را بر درست پیمودن گردنه‌های لغزنده و پرچالش زندگی و رسیدن به قله‌های كمال مادی و معنوی قادر می‌سازد.

معنویت حج، همین در ذكرالله است كه چون روح در یكایك اعمال حج گنجانیده شده است. این سرچشمه‌های مبارك باید پس از دوران حج نیز همچنان بجوشد و این دستاورد، ادامه یابد.

آدمی در میدان‌های گوناگون زندگی، قربانی غفلت خویش است. هر جا غفلت هست انهدام اخلاقی و انحراف فكری و هزیمت روحی نیز هست و همین ضایعات است كه به نویه خود می‌تواند علاوه بر اضمحلال شخصیت افراد انسان، شكست ملت‌ها و فروپاشی تمدن‌ها را نیز پدید آورد.

حج یكی از برترین تدابیر اسلام در غفلت زدایی است. بین‌المللی بودن این مراسم، گویا این پیام را می‌رساند كه امت اسلامی در هویت جمعی خود نیز، جدا از وظیفه فردی هر مسلمان، موظف به غفلت زدایی از خویشتن است.

عبادات و مناسك حج، فرصت می‌دهد كه ما اسارت و وابستگی غفلت بار خود به لذت طلبی و هوس و تن آسایی را موقتا ترك كنیم. احرام و طواف و نماز و سعی و وقوف، ما را از یاد خدا سرشار و به حریم الهی نزدیك می‌كند، انس با خدا را در كام جان ما می‌نشاند.

از سوی دیگر، شكوه و جلال این گردهمایی بی‌نظیر، ما را با واقعیت امت عظیم اسلامی كه فراتر از ملت‌ها و نژادها و رنگ‌ها و زبان‌ها است، آشنا می‌سازد. این جمع در همه تنیده و هماهنگ، این زبان‌ها كه همه به یك سخن مترنم‌اند، این تن‌ها و دل‌ها كه همه به یك قبله رو می‌آورند، این انسان‌ها كه ده‌ها كشور و ملت را نمایندگی می‌كنند، همه متعلق به یك واحد و یك مجموعه عظیم‌اند، و آن امت اسلامی است.

حقیقت آن است كه امت اسلامی دورانی دراز، در غفلت از خویش گذرانیده است. عقب ماندگی‌های امروز علمی و عملی و فرو دست ماندن در میدان سیاست و صنعت و اقتصاد، محصول تلخ آن غفلت‌ها است. و اكنون با تحول شگرفی كه در جهان پدید آمده یا در حال پدید آمدن است، امت اسلامی باید غفلت‌های گذشته خود را جبران كند. و خوشبختانه برخی پدیده‌های دوران كنونی، نویددهنده آغاز این حركت جبرانی است.

تردید نباید كرد كه دنیای استكبار، بیداری مسلمانان و اتحاد اسلامی و پیشرفت ملت‌های ما در میدان‌های دانش و سیاست و نوآوری را، بزرگترین مانع سلطه و سیطره جهانی خود می‌شمارد و با همه توان با آن می‌ستیزد. تجربه دوران استعمار و نواستعماری پیش روی ما ملت‌های مسلمان است. امروز كه دوران استعمار فرانوین است باید ازآن تجربه‌ها درس بیاموزیم و بار دیگر برای مدت طلوانی، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نكنیم.

در آن دوران‌های تلخ و سیاه، قدرت‌های مسلط غربی، همه ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی را برای تضعیف كشورها و ملت‌های مسلمان به كار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحمیل كردند. غفلت و تنبلی و ضعف نفس بسیاری از رجال سیاسی، و مسئولیت‌ناپذیری بسیاری از نخبگان فرهنگی ما به آنان كمك كرد، و نتیجه، غارت ثروت‌های ما، و تحقیر و حتی انكار هویت ما، و نابود شدن استقلال ما شد. ما ملت‌های مسلمان روز به روز ضعیف‌تر شدیم و چپاولگران زیاده خواه و سلطه طلب روز به روز قوی‌تر.

اكنون كه به بركت فداكاری مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخی از نقاط دنیای اسلام، بیداری اسلامی امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسیاری از كشورهای اسلامی به میدان آورده و چهره غدار سلطه طلبان برای بسیاری از سیاستمداران و زمامداران مسلمان آشكار گشته است، بار دیگر سردمداران استكبار در پی ترفندهای تازه برای ادامه و تحكیم سیطره خود بر دنیای اسلام‌اند.

شعار دموكراسی خواهی و حقوق بشر یكی از این ترفندها است.

امروز شیطان بزرگ كه خود مجسمه شرارت و قساوت بر ضد بشر است، پرچم طرفداری از حقوق بشر را بلند كرده و ملت‌های خاورمیانه را به دموكراسی دعوت می‌كند. دموكراسی مورد نظر آمریكا در این كشورها به معنای آن است كه دست نشاندگانی رام و مطیع، به كمك توطئه و رشوه و تبلیغات اغواگر، در انتخاباتی ظاهرا مردمی و باطنا آمریكایی بر سركار بیایند و عامل آمریكا در تحقق هدف‌های پلید استكباری شوند