تبیان، دستیار زندگی

عوارض ترسناک دیابت

مصرف قرص، چک کردن منظم قند خون، تزریق انسولین و .. برای هر فردی اذیت کننده است، اما کنترل دیابت که با این روش ها انجام می‌شود، بهترین راه برای جلوگیری از عوارض ناگوار و ترسناک آن خواهد بود. در صورتی که دیابت خود را کنترل نکنید در طی 5 تا 15سال عوارض جدی آن را شاهد خواهید بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دیابت

داشتن یک رژیم غذایی مغذی، ورزش و مصرف دارو، نه تنها ممکن است عوارض ناشی از پیشرفت بیماری دیابت را متوقف کند، بلکه می‌تواند آنها را به عقب بیاندازد.

در اینجا به شما نشان خواهیم داد که اگر بیماری‌تان را کنترل نکنید، چه بر سر سلامتی‌تان خواهد آمد:

کلسترول و فشار خون تان افزاش می‌یابد

در مبتلایان به دیابت نوع یک، تولید هورمون انسولین که در تنظیم قند خون موثر است، در بدن متوقف می‌شود و در مبتلایان به دیابت نوع دو، بدن نمی‌تواند به خوبی از انسولین موجود استفاده کند که به نوبهی خود موجب کاهش کلسترول خوب یا HDL و افزایش چربی مضر یا تری گلیسیرید خواهد شد.

مقاومت به انسولین همچنین موجب باریک شدن عروق خونی شده که به افزایش فشار خون کمک می کند. حدود 70 درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو به فشار خون بالا مبتلا می باشند که یک عامل خطر ابتلا به سکته ی مغزی، بیماری های قلبی و مشکلات تفکر و حافظه است.

شکست در کنترل فشار خون و کلسترول بالا، چه به دلیل نوع رژیم غذایی یا عدم ورزش و یا نوع داروها، سرعت پیشرفت عوارض دیگر را بالا می‌برد.

بینایی تان از دست می‌رود

تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت درجاتی از رتینوپاتی یا آسیب به بافت حساس به نور در پشت چشم را دارند، چرا که سطح قند خون بالا به عروق ظریف چشم آسیب می رساند و این فرایندی است که 7 سال قبل از تشخیص آغاز شده است.

در مراحل اولیه‌ی این مشکل هیچ نشانه ای وجود ندارد، اما در طولانی مدت باعث می‌شود که شما همه چیز را تاریک ببینید. در یک مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دیده شد که افزایش یک درصدی  میزان HbA1c (اندازه ی قند خون در طول یک بازه ی  زمانی) خطر ابتلا به مشکلات چشمی پیشرفته یا بدتر شدن مشکل چشمی سابق را تا حدود یک سوم افزایش می دهد.

هر فرد مبتلا به دیابت دو برابر بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و چهار برابر بیشتر مستعد دچار شدن به سکته‌ی مغزی است

کلیه‌هایتان با شکست مواجه می‌شوند

با گذشت زمان، افزایش قند خون به نفرون ها که ساختارهای کوچک کلیه هستند و خون را فیلتر می کنند، آسیب می رساند و آن را زخمی می کند. در 7 درصد موارد، وجود پروتئین در ادرار که نشانه ی مشکل کلیه است، از اولین نشانه های دیابت نوع دو می باشد.

حدود نیمی از کسانی که دیابت خود را کنترل نمی کنند در عرض ده سال به آسیب های کلیوی دچار می‌شوند.

حدود 40 درصد آن ها نیز به نارسایی کلیه ی پیشرفته مبتلا می گردند که در نهایت نیاز به دیالیز و پیوند کلیه پیدا می کنند.

دچار مشکلات عصبی می‌شوید

تعدادی از مبتلایان به دیابت، دچار نوروپاتی یا آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا هستند و در نهایت حدود نیمی از مبتلایان به دیابت نوع یک و نوع دو، به این بیماری دچار می‌شوند.

نوروپاتی ممکن است در ابتدا بدون علامت باشد و یا احساس سوزن سوزن شدن خفیف یا بی حسی در دست و پا ایجاد شود، اما این مشکل در نهایت می تواند به درد، ضعف، و مشکلات گوارشی منجر گردد که تنها می توان با نخوردن غذا آن را تسکین داد.

پای دیابتی

 

ممکن است پایتان را از دست بدهید

آسیب به اعصاب بین مغز و اندام تحتانی موجب سست شدن و تغییر شکل پاها می‌شود و منجر به ایجاد پینه ی پا، کف پای صاف و ناهنجاری های دیگر خواهد شد. مثلا وجود یک ریگ در کفش می تواند موجب یک زخم کوچک در پا گردد. ولی بی حسی ناشی از آسیب عصبی باعث خواهد شد که شما متوجه ی زخم نشوید و همچنین خون رسانی آهسته به این منطقه، موجب عدم بهبود و یا کند شدن سرعت بهبودی زخم شود.

عفونت ناشی از این زخم ها می تواند به استخوان شما نفوذ کرده و در نهایت مجبور به قطع پا شوید. حدود 60 درصد از موارد قطع پا در دنیا مربوط به دیابت می‌شود.

مستعد ابتلا به بیماری قلبی جدی می‌شوید

علاوه بر افزایش فشار خون و کلسترول، قند خون می توان به شریان ها و رگ ها و عضله ی قلب آسیب برساند. هر فرد مبتلا به دیابت دو برابر بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و چهار برابر بیشتر مستعد دچار شدن به سکته ی مغزی است. حمله ی قلبی قاتل شماره یک بیماران دیابتی می باشد. جدا از کشنده بودن سکته ی مغزی، این بیماری فلجی و معلولیت های شدید نیز به دنبال می آورد.

زندگی‌تان کوتاه می‌شود

همه‌ی این مشکلات در نهایت منجر به یک عارضه ی نهایی می‌شود: مرگ پیش از موعد. یک مطالعه نشان داده است که عمر زنان مبتلا به دیابت نوع یک، 13 سال کوتاه تر از زنان سالم می باشد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.