تبیان، دستیار زندگی
اما اینکه هفتاد و دونفر که بیشتر جلوه کرده است بخاطر همین است که این هفتاد دو نفر یاران اصلی هستند که امام حسین علیه السلام به ایشان فرمود من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و خاندانی بهتر از شما نمی شناسم. اینها قبل از پیوستن سایر افراد است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد باعزم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعداد واقعی یاران امام حسین علیه السلام در کربلا/مصاحبه

در قسمت سوم مصاحبه با دکتر رجبی دوانی، به علت تفاوت تعداد شهدای کربلا در نقل ها پرداخته می شود.

اما اینکه هفتاد و دو نفر که بیشتر جلوه کرده است بخاطر همین است که این هفتاد دو نفر یاران اصلی هستند که امام حسین علیه السلام به ایشان فرمود من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و خاندانی بهتر از شما نمی شناسم. اینها قبل از پیوستن سایر افراد است.

مصاحبه از: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
شهدای کربلا، حرم امام حسین

سوال تبیان: چرا در نقل های تاریخی تعداد شهدای کربلا متفاوت بیان شده است؟ و چرا 72 نفر از شهرت بالایی برخوردار است حال آن در پایین پای حضرت امام حسین علیه السلام که شهدای کربلا دفن شده اند و اسامی آنها ذکر شده تعدادشان بیش از 72 نفر می باشد؟

پاسخ: امام حسین علیه السلام از مکه که حرکت کردند آمار دقیقی از همراهان ایشان نداریم اما آنچه که مسلم است کسانی که از مدینه همراه با امام حسین علیه السلام که اغلب از خانواده و بستگان حضرت بودند، همراه ایشان تا کربلا بوده اند. به اضافه چندین نفر که خود را از کوفه و بصره به امام رسانده اند مانند یزید بن سویط یا عابس بن ابی شبیب یا بریر بن خضیر، حجاج بن مسروق جعفی خود را از کوفه به مکه رسانده اند و با امام همراه اند.

ظاهرا از زائرین و مجاورین کعبه کسی امام را یاری نمی کند اما داریم که حضرت وقتی از حرم خارج شد، کاروانی که از یمن می آمد و به شام می رفت و هدایایی را از طرف حاکم یمن برای یزید می بردند را مصادره کرد و اعضای کاروان که تعداد آنها نامشخص است، را گفت، هر کس می خواهد به ما بپیوندد و هر کس نمی خواهد ما هزینه بازگشت او را می دهیم و باز گردد که گفته شده است که شماری از آنها به امام پیوستند و برخی برگشتند.

اما اینکه هفتاد و دونفر که بیشتر جلوه کرده است بخاطر همین است که این هفتاد دو نفر یاران اصلی هستند که امام حسین علیه السلام به ایشان فرمود من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و خاندانی بهتر از شما نمی شناسم. اینها قبل از پیوستن سایر افراد است.

در منزلگاه ها نداریم که کسی به امام پیوسته باشد اما داریم که وقتی در یکی از منزلگاه ها، خبر شهادت مسلم را شنیدند و حضرت گفتند که کوفیان ما را رها کرده اند، برخی در میانه راه امام را رها کردند و ترک کردند.

اما نقلی نداریم که چه کسانی به امام پیوسته اند و گفته شده است که برای امام کسانی باقی ماندند که از مدینه همراه امام آمده بوده اند. البته در بین راه دو سه مورد هست که افرادی از کوفه گریخته اند و به امام می پیوندند مانند نافع بن هلال جُملی و یا چهار نفر دیگر که حر قصد دارد آنها را دستگیر کند و به امام می پیوندند.

تعداد دیگری نیز که نمی دانیم تعداد آنها چند نفر هستند، موقع ورود به کربلا از کوفه می گریزند و به امام می پیوندند مانند حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، عبدالله بن عمر کلبی با همسرش به امام می پیوندند. لذا یاران با معرفت امام تا قبل از تاسوعا چون امام بعد از تاسوعا دیگر از کمک کوفیان نا امید شد، همان 72 نفر هستند که معتبرتر هست.

نقلی داریم که شب عاشورا برخی از سپاه دشمن برای تحت نظر گرفتن و شناسایی موقعیت امام می آمدند، در نقل ها داریم که تعداد 30 نفر حدودا از لشگر دشمن به امام پیوستند و این نقل هم محکم است. بنابراین با اضافه کردن این تعداد، حدودا 102 الی 103 نفر می شوند. روز عاشورا نیز حر به امام می پیوندند و غیر از حر یزید بن زیاد بن محاصر کندی که وقتی جنگ شروع می شود ناجوانمردی می بیند که این گونه علیه امام اقدام می کنند، لشگر عمر سعد را ترک می کند و به امام می پیوندد. این ها قطعی است.

اما نقل دیگری هم داریم که دو تا برادر هم عصر عاشورا به امام پیوستند، یکی حارث و دیگر سعد العطوف که از خوارج بودند اما به امام پیوستند و به شهادت رسیدند البته این نقل، به قطعیت نیست. بله با این حساب تعداد یاران بیش از 72 نفر است و علامه امین عاملی در اعیان الشیعه نام 105 نفر را ثبت کرده است. اما اینکه هفتاد و دو نفر که بیشتر جلوه کرده است بخاطر همین است که این هفتاد دو نفر یاران اصلی هستند که امام حسین علیه السلام به ایشان فرمود من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و خاندانی بهتر از شما نمی شناسم. اینها قبل از پیوستن سایر افراد است.

  • تعداد شهدای کربلا
  • علت اختلاف در تعداد شهدای کربلا

  • مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.