تبیان، دستیار زندگی
دکتر رجبی دوانی از نحوه شهادت حضرت علی اضغر علیه السلام در روز عاشورا می گوید./همراه با کلیپ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد باعزم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیفیت به شهادت رسیدن حضرت علی اصغر/مصاحبه

در قسمت دوم مصاحبه با دکتر رجبی دوانی نحوه شهادت شش ماهه حضرت ابی عبدالله الحسین  سوال شد.

آیا حضرت امام حسین علیه السلام با بالا بردن علی اصغر، تقاضای آب کردند؟ نحوه شهادت علی اصغر علیه السلام همان گونه است که در نقل ها آمده است؟

این اوج خباثت آنها را می رساند. او می توانست خود امام را هدف قرار دهد اما خواست که داغی را بر دل امام حسین علیه السلام با این کار بگذارد.

مصاحبه از: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
دکتر رجبی دوانی

در مورد شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام باید گفت که دو نقل وجود دارد. یک نقل در مقتل خوارزمی است که امام حسین علیه السلام از خیمه خود شنید که این طفل از تشنگی هلاک می شود اگر امکان دارد برای او آبی آورده شود، که امام حسین علیه السلام او را جلوی لشگر دشمن آورد و فرمودند اگر با من سر جنگ دارید این طفل چه گناهی دارد که تشنه است؟ در این هنگام حرمله او را هدف تیر خود قرار داد و به شهادت رساند.

اما نقل معروف تر این نیست که بقیه منابع ذکر کرده اند بلکه این است که حضرت امام حسین علیه السلام در کنار خیام به حضرت زینب علیهاالسلام فرمود این طفل مرا بیاورید تا با او وداع کنم و از مادر کودک نمی خواهد که مبادا انقلابی صورت بگیرد.

امام در حال بوسیدن کودک بود که حرمله گلوی حضرت علی اصغر را هدف قرار داد. و طوری شد که آسیب جدی به طفل رسید و گفته شده است که کودک ذبح شد و کودک آسیب بسیار شدیدی می بیند و امام در آن لحظه دعا می کند که خدایا این قربانی را از ما بپذیر، و بعد در پشت خیمه گاه قبری را با غلاف شمشیر کندند و نماز خواندند و پیکر ایشان را دفن کرد. این نقل مشهور و معروف است.

این اوج خباثت سپاه یزید لعنة الله علیه را می رساند. او می توانست خود امام را هدف قرار دهد اما خواست که با این کار داغی را بر دل امام حسین علیه السلام بگذارد.

نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام/ کلیپ

  • حضرت علی اصغر علیه السلام چگونه به شهادت رسید؟
  • حضرت علی اصغر علیه السلام چگونه به شهادت رسید؟
  • مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.