تبیان، دستیار زندگی
د؟  رییس موسسه تحقیقاتی آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) نفی جمهوریت و حذف نقش مردم را خطرناک دانست. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سجادی اصفهانی امروز  با انتقاد از طرح نظریه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر مردم حذف شوند، كدام اسلام باقی می‌ماند؟

رییس موسسه تحقیقاتی آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) نفی جمهوریت و حذف نقش مردم را خطرناک دانست.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سجادی اصفهانی امروز  با انتقاد از طرح نظریه حكومت اسلامی بدون جمهوریت گفت: این دیدگاه ظاهری زیبایی دارد، اما شعاری است كه اگر ادامه پیدا كند خیلی خطرناك است و همه را از بین می‌برد.
وی ادامه داد: این پایه‌ و اساسی كه بنیان گذار جمهوری اسلامی گذاشته، یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی هر سه اصل این مثلث كه پرچم و آرم جمهوری اسلامی است، به هم پیوسته است. اگر آزادی و جمهوریت نباشد، دو ضلع دیگر از بین می‌رود. هر كدام از این‌ها از بین برود، كل از بین می‌رود و قابل تفكیك نیست.
رییس موسسه تحقیقاتی آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) تاکید کرد: این فرمولی كه امام خمینی (ره) مطرح كرده و به آن پایبند بوده‌اند، باید ادامه پیدا كند. چون اگر غیر از این باشد باید دوباره قانون اساسی تغییر یافته و به رأی مردم گذاشته شود. با زور هم كه نمی‌شود گفت ما جمهوریت نمی‌خواهیم، حكومت اسلامی می‌خواهیم! اگر بخواهیم مردم را حذف كنیم مردم هم می‌گویند ما هم شما را نمی‌خواهیم! این یك كودتا و انقلاب است و باعث انشقاق می‌شود و طرح آن هم برای جمهوری اسلامی خطر دارد. چه برسد به این كه دنبالش را بگیرند.
وی افزود: باید به همین قانون اساسی التزام داشت. ایران تا به حال با همین قانون اساسی بهترین كشور بوده است. امام خمینی (ره) ایرانی را كه امریكایی‌ها در آن مصونیت قضایی داشتند، به جایی رساندند كه امروز غربی‌ها التماس می کنند که فناوری هسته‌ای صلح آمیز نداشته باشید. چه چیزی ما را از آن ذلت به این عزت رسانده است؟ همین استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و زحمات شهدا و علما بوده كه ما را از آن ذلت به این عزت رسانده است. این نتیجه همین استقلال و مشاركت مردمی بوده است.
عضو موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)‌ در پاسخ به این پرسش برخی فعالان علمی درباره حكومت اسلامی بدون ایفای نقش مردم، با بیان این که مردم در هر حكومتی نقش اول را دارند، اظهار داشت: اگر بخواهیم خدای نكرده مردم را ندیده بگیریم یا صحبتی از آن‌ها نكنیم پایگاهمان را از دست می‌دهیم و این حكومت اسلامی هم از بین می‌رود. اما امام راحل (ره) جمهوری اسلامی را مطرح و عمل كرده است با این كه در آغاز انقلاب به انتخابات نیاز نداشت و اگر می‌خواست می‌توانست اعلام كند كه حكومت اسلامی با شورای انقلاب كارها را ادامه دهد. مانند کودتاهایی كه در كشورهای كمونیستی یا عراق رخ داد و بعثی‌ها به عنوان شورای انقلاب، 20 سال حكومت كردند، اما امام خمینی (ره) با آن محبوبیت و مقبولیت كه شاید در طول و عرض تاریخ بی‌نظیر بود، هنوز نیامده می‌گوید انتخابات برپا نمایید. اصل جمهوری اسلامی و قانون اساسی با انتخاب مردم است.
مستشار دیوان‌عالی كشور آثار حضور مردم بر سر صندوق انتخابات در آغاز انقلاب را مد نظر قرار داد و تصریح كرد: انتخابات مردم را به صحنه می‌آورد و مطرح می‌كند. جمهور مردم كه بیایند می‌شود جنگ را اداره كرد. اگر ایشان مردم را حذف می‌كرد معلوم نبود بشود جنگ را اداره كرد. در اوج جنگ ایشان گفت انتخابات باید باشد و نباید انتخابات مجلس شورای اسلامی به تأخیر بیافتد. این کار هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی خیلی مهم است.
عضو هیئت علمی پژوهشگران اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا نقش مردم، مقبولیت نظام را تأمین می‌كند یا مشروعیت آن را و آیا اسلامیت و مشروعیت نظام با ضلع مردم و جمهوریت تأمین می‌شود؟ گفت: مردم چون مسلمان هستند به جمهوری اسلامی رأی دادند. مردم كه خارج از اسلام نیستند. اسلام منهای مردم یا در هواست یا در كتاب و روی تاقچه! عینیت اسلام به تحقق مسلمین است اگر مسلمان‌هایی نباشند از اسلام لا یبقی الا درسه و رسمه و تنها باید آن‌ را خواند. اسلام عین مردم است و مردم عین اسلام و نمی‌شود این دو را تفكیك كرد. این مردم هستند كه مسلمان‌اند. كسی كه می‌گوید لااله الا الله محمد رسول الله در مسلمانی داخل می‌شود. حال ما اگر مسلمین را حذف كنیم در نتیجه اسلام را حذف كرده‌ایم؛ بعد بگوییم ما متولی خدا و قرآن هستیم! این حرف بی اساس است و هیچ كدام از علما هم آن را قبول ندارند.
به گزارش خبر نگار رسا، رییس موسسه تحقیقات آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) ریشه نظریه حذف مردم را در حکومت خلفای اموی و عباسی دانست و اظهار داشت: حكومت آنها اسلامی بود ولی می‌گفتند هر كه غیر ما بگوید كافر است یعنی حكومت اسلامی كه مخالفان را تكفیر كند و بكشد. این خیلی خطرناك است. اما اگر مردم حضور داشته باشند، دیكتاتوری پیش نمی‌آید، مردم هر جا ببینند ظلم است، ایستادگی می‌كنند چون احساس می کنند در نظام پایگاه دارند.
وی در پایان با تاکید بر نقش مردم برای حفظ اسلام اظهار داشت: اگر مردم حذف شوند و پشت اسلام نباشند، كدام اسلام باقی ماند؟ با این کار در واقع نظام، فلج می‌شود و عده ای می‌آیند با شعارهای دیگر مردم را به سوی دیگری می‌برند. ما كه اسم اسلام را نمی‌خواهیم. قانون اساسی ما بر اساس اسلام است و بر این مبناست كه دین مردم را پیاده كنیم. اگر غیر از این باشد هم مخالف مردم است و هم مخالف دین مردم.