تبیان، دستیار زندگی
یکی از کتابهای خواندنی درباره قیام سید الشهدا علیه السلام کتاب شهید فاتح از عاشورا پژوه پرکار معاصر جناب آقای صحتی است. این اثر در انتشارات فخیمه خیمه تجدید چاپ شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید فاتح

یکی از کتابهای خواندنی درباره قیام سید الشهدا علیه السلام کتاب شهید فاتح از عاشورا پژوه پرکار معاصر جناب آقای صحتی است. این اثر در انتشارات فخیمه خیمه تجدید چاپ شده است.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ وسیره معصومین تبیان
م

یکی از کتابهای خواندنی درباره قیام سید الشهدا علیه السلام کتاب شهید فاتح از عاشورا پژوه پرکار معاصر جناب آقای صحتی است. این اثر در انتشارات فخیمه خیمه تجدید چاپ شده است. گرچه ظاهرا بخش هایی از نظرات ایشان در آثار بعدی نویسنده، دست خوش تغییر شده، اما حاوی نکات و مطالب مهمی است. البته این بخش از کتاب به تحلیل بیشتر نیز نیاز دارد.  انصافا اثر مذکور در فهم جریانات مسلط بر تاریخ و تاریخ نگاری مفید است. از نکات قوت کتاب ارائه متن عربی تمام ارجاعات مهم متن در پاورقی است که سبب می شود خواننده خود از ظاهر متن، اتقان و انصاف نویسنده را وارسی کند.
البته کم دقتی های جزئی  هم در کتاب وجود دارد، ازجمله نقل از ابن حجر مکی برای توبیخ ابن تیمیه در مورد یزید و معاویه دوستی او؛ اما اشاره ای به این که همین ابن حجر در دفاع از معاویه و... کتابی مستقل دارد بیان نشده است.
 یا در صفحه صد و بیست، معتزله نیمی از اهل سنت تلقی شده که باید گفت اگر معتزله کامل منقرض نشده باشد، شاخه ای کم رمق و حجم در آفریقا دارد.
 و اساسا در بیان دیدگاه اهل سنت به برخی اصحاب حدیث و ظاهریه و معتزله پرداخته شده و اشاعره و ماتریدیه که بیشترین طرفدار را دارند سهمی در این کتاب ندارند.
در صفحه ۱۶۶ و ۱۷۱ ایشان به دو خبر محتمل الکذب که موافق نظرشان است استناد کرده اند، که ظاهرا به خطا رفته اند.
یکی از بهترین بخشهای کتاب صفحه ۱۷۷ تا ۲۱۷ است که نویسنده درباره نظر سید مرتضی و مسائل حاشیه ای آن و نسبت شیخ مفید و شیخ طوسی با آن پرداخته و در واقع نظر آقای صالحی نجف آبادی را نقد نموده است

ظاهرا بخش هایی از نظرات ایشان در آثار بعدی نویسنده، دست خوش تغییر شده، اما حاوی نکات و مطالب مهمی است. البته این بخش از کتاب به تحلیل بیشتر نیز نیاز دارد. انصافا اثر مذکور در فهم جریانات مسلط بر تاریخ و تاریخ نگاری مفید است.

و انصافا رویکرد جالب و تازه ای دارد. اگرچه در تحلیل نهایی نویسنده درباره نظر خود ملاحظاتی وجود دارد.
اما در بخش بعد از صفحه ۲۱۷ تا ۲۵۳ گرچه تتبع نسبتا خوبی صورت گرفته ولی جای تحلیل دقیق و ارائه نظر اجتهادی نهایی خالیست و تنها در صفحه ۲۶۵ یک جمع بندی مختصر صورت گرفته است.
گفتنی است در صفحات ۲۵۱ تا ۲۵۳ به صاحبان برخی افکار غیر دقیق، بد و بیراه گفته شده که در شان یک نوشته تحقیقی نیست.
در پایان باید گفت گرچه نویسنده محترم بعدها در کتاب "عاشورا پژوهی"  نظریه دیگری ارائه می کند،  اما کتاب شهید فاتح در مجموع واقعا خواندنی است و مطالب و نکات جذاب و معمولا دقیق، پرچم این کتاب را بالا نگه داشته است.


منابع:
سایت اکمال
کتاب شهید فاتح

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.