تبیان، دستیار زندگی
سلول های خورشیدی یکی از راه حل های آینده برای تامین انرژی می باشد، ابزارهایی هستند که هیچ گاه به باتری نیازی ندارند و حتی دکمه خاموش و روشن هم ندارند و تا زمانی که نور کافی در محیط باشد، آن ها برای همیشه به کار خود ادامه می دهند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت باتری خورشیدی دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای آفرینش

ساخت باتری خورشیدی دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای آفرینش

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: ساخت سلول خورشیدی (باتری خورشیدی)
نام مدرسه: پژوهشسرای آفرینش
نام استاد: خانم زینب وفاداری
دانش آموزان: بهار برزو  پور رستمی، زهرا جعفرزاده، فاطمه بیات

چکیده:
سلول های خورشیدی یکی از راه حل های آینده برای تامین انرژی می  باشد، ابزارهایی هستند که هیچ گاه به باتری نیازی ندارند و حتی دکمه خاموش و روشن هم ندارند و تا زمانی که نور کافی در محیط باشد، آن ها برای همیشه به کار خود ادامه می دهند.

خورشید ستاره ای است که بدون هیچ چشم داشتی، گرمای وجود خود را به ما می دهد. امروزه پنل های خورشیدی بزرگی در جاده ها و کارخانه ها وجود دارد. مانند: چراغ های راهنمایی، لامپ ها و حتی آبگرمکن ها و ... کشور ایران به خاطر دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد و میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده شده است.
در این پژوهش ما قصد داریم، یک سلول خورشیدی در ابعاد کوچک و ارزان قیمت كه بتواند انرژی را در خود ذخیره كند در آزمایشگاه بسازیم.

هدف تحقیق:
طراحی و ساخت سلول خورشیدی قابل حمل که بتواند با تبدیل انرژی خورشیدی که به الکتریکی، انرژی را در خود ذخیره كند و قابل حمل باشد.

نور خورشید و کاربردهای آن:
 لغت Solar یک کلمه لاتین برای خورشید یا "Sun" است که یک منبع قدرتمند انرژی به حساب می آید. در واقع، مقداری از نور خورشید که فقط در یک ساعت به زمین می تابد، می تواند انرژی مورد نیاز زمین را برای یک سال تأمین کند! امروزه نیروگاه های خورشیدی زیادی در سرتاسر دنیا فعال هستند. البته این نیروگاه ها هنوز به دلایل اقتصادی و تکنولوژیکی گسترش پیدا نکرده اند.

ساخت باتری خورشیدی دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای آفرینش


مزایا: عدم نیاز به شبکه سراسری. عدم نیاز به سوخت. سازگاری با محیط زیست، محیط زیست را آلوده نمی‌کند. آلودگی صوتی ندارد. برای تولید برق نیاز به آب ندارد.

معایب: هزینه سرمایه گذاری اولیه بالا است. امروزه، تنها مشکلی که از توسعه گسترده این انرژی جلوگیری کرده است، هزینه تمام شده نسبتاً بالای آن است که امکان رقابت آن با سایر انرژی ها مانند هسته ای و فسیلی را هنوز ممکن نکرده است.
کاربردهای سلول های خورشیدی: سلول های خورشیدی کوچک در قطعات الکترونیکی با ابعاد کوچک مانند ماشین حساب ها، سنسورها و ساعت های خانگی استفاده می شوند. ماژول های خورشیدی نیز در تجهیزات عظیم تری مثل ایستگاه های فضایی موجود در مدار زمین و یا ماشین های خورشیدی بکار می روند. تجهیز نیروگاه های خورشیدی و تولید برق برای مناطقی که امکان برق رسانی به آن ها وجود ندارد و همچنین تأمین نیازهای الکتریکی منازل، طیف گسترده مصارف این قطعات را نشان می دهد. 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی