تبیان، دستیار زندگی
کنار آمدن مؤثر با علائم سرفه و راهکارهای کنترل آن چندان هم سخت نیست و شما می توانید با روش های زیر سرفه های مداوم خود را تخفیف دهید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان های خانگی برای رفع سرفه

کنار آمدن موثر با علائم سرفه و راهکارهای کنترل آن چندان هم سخت نیست و شما می توانید با روش های زیر سرفه های مداوم خود را تخفیف دهید...

فرآوری: مریم مرادیان - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سرفه

سرفه های مکرر و پشت سر هم برای اغلب افراد نگران کننده است و این در حالی است که داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و باعث برطرف شدن عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که از علل سرفه هستند، نمی شوند.
کنار آمدن موثر با علائم سرفه و راهکارهای کنترل آن چندان هم سخت نیست و شما می توانید با روش های زیر سرفه های مداوم خود را تخفیف دهید.

نوشیدن مایعات فراوان مخصوصاً آب

مصرف آب منجر به نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر علت سرفه ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا، باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می توانید کمی آب لیموترش نیز به آن اضافه کنید.

مرطوبت نگه داشتن خانه

مصرف آب منجر به نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر علت سرفه ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا، باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است

هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، پس با یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اضافه کردن قطره اکالیپتوس به آب دستگاه خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند. البته نظر برخی دیگر نیز این است که آب به تنهایی کافی است و نیازی به اضافه کردن ماده ی دیگری نیست.

عسل؛ ضدسرفه ی خوشمزه

در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند و مشخص شد که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است.

عسل

پیاز؛ ضد سرفه ی در دسترس

چای پیاز
* مواد لازم: 3 لیتر آب و 1 کیلو پیاز
* روش آماده سازی: پیاز را شسته و تمیز می کنیم و به چهار قطعه برش می زنیم. قطعات را در یک کاسه ریخته، آب می ریزیم و در حرارت قرار می دهیم. تا زمانی که نیمی از آب تبخیر شود در حرارت می گذاریم. سپس می گذاریم خنک شود. 250 میلی لیتر از مایع حاصل شده را یک قاشق عسل کمی آب لیمو می ریزیم. معمولاً علائم سرفه بعد از دو بار خوردن کاهش میابد.

آب پیاز

محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند و مشخص شد که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است

* مواد لازم: 100 گرم عسل + 100 گرم آب پیاز
* آب پیاز، را در یک شیشه بریزید و عسل اضافه کنید. خوب مخلوط کرده یک قاشق غذاخوری نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی بنوشید یعنی سه بار در روز. این معجون حافظه را بهبود داده و رگ ها را باز می کند و برای سلول های مغزی بسیار خوب است.

سالم سازی فضای خانه

مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده ها و ضدعفونی کننده های خانگی و نیز در خوشبو کننده های هوا می توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر می خواهید سرفه شما بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید. همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید.


منابع:
آوای سلامت
دکتر سلام
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.