تبیان، دستیار زندگی
محمد مهدی فرقانی روز یکشنبه در نشست روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات اظهار کرد: این قانون مربوط به حقوق شهروندی است که مردم می توانند درخواست خود را ارایه کنند و دولت نیز موظف به ارایه اطلاعات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نقش چندانی در چرخه روزنامه نگاری ندارد

محمد مهدی فرقانی روز یکشنبه در نشست روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات اظهار کرد: این قانون مربوط به حقوق شهروندی است که مردم می توانند درخواست خود را ارایه کنند و دولت نیز موظف به ارایه اطلاعات است.

بخش ارتباطات تبیان
اینترنت

وی با بیان اینکه رسانه ها برای دسترسی آزادانه به اطلاعات به قانون جامعی نیاز دارند، اضافه کرد: یونسکو چند دهه است در زمینه پیشبرد جریان آزاد اطلاعات و جامعه دانش بنیان فعال بوده و موفقیت های خوبی هم در بسیاری از کشورها داشته که تلاش های آن قابل اعتنا است.
فرقانی اضافه کرد: آزادی دسترسی به اطلاعات از زمان پیدایش اینترنت و تلفن همراه هوشمند با دور زدن دولت ها به طور غیر رسمی آغاز شده اما هنوز در حوزه سازمان ها و دستگاه های دولتی اتفاقی نیفتاده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع دسترسی آزاد به عقاید دشوارتر از دسترسی آزاد به اطلاعات است، یادآورشد: دولت ها اگر عمیق تر فکر کنند درمی یابند که با حمایت از جریان آرا عمومی و آزادی اطلاعات و فراهم کردن شرایط برای ابراز نقدهای مردمی می توانند به توسعه پایدار کمک کنند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در کنار تلاش های صادقانه یونسکو، شعارهای ارایه شده از سوی این سازمان صرفا شکل ظاهری آن تغییر کرده و محتوا عوض نشده است به این معنا که در رخدادهای سیاسی همین غربی ها اولین کاری که می کنند محدود کردن دسترسی به منابع خبری و ایجاد سانسور است.
فرقانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید شامل همه نوع اطلاعات اعم از علمی باشد حال آنکه بسیاری از دانشمندان ایرانی از چاپ مقالات خود در نشریات بین المللی محروم هستند.
وی بیان داشت: این تفکر که غربی ها بسیار آزادانه می توانند عقاید خود را ابراز کنند نیز صحیح نیست چرا که آنان نیز مشکلات زیادی در این رابطه دارند و اینگونه نیست که این قانون به طور کامل در کشورهای غربی اجرا شود.
در نشست روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات پیام ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو توسط مدیر دفتر زیر منطقه ای یونسکو در تهران خوانده شد.
در بخشی از این پیام آمده است: لازمه دانستن، دسترسی داشتن به اطلاعات است، دانستن از حقوق بنیادین بشر است و در واقع آن جیزی است که از ما انسان می سازد و دانستن لازمه شمول اجتماعی، گفت و گو و پایه و اساس حاکمیت قانون و راهبری خوب بوده است ضمن اینکه از ملزومات یافتن راه های جدید برای تحقق توسعه پایدار نیز است.
پیام افزوده است: اطلاعات از عوامل اصلی تحقق سند دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار و نیز عامل ترویج حقوق بشر و کرامت انسانی، ریشه کنی فقر و ساختن جوامع دانش بنیان فراگیر به شمار می رود.
در پیام مدیر کل یونسکو همچنین آمده است: دسترسی برابر و جهانی به اطلاعات عامل قدرتمندی برای ایجاد تغییر مثبت است زیرا بر فرصت های مواجهه و از میان برداشتن نابرابری ها می افزاید، دسترسی به اقشار به حاشیه رانده شده را امکان پذیر می سازد، ایجاد و به اشتراک گذاری دانش و آشنایی با سایر فرهنگ ها را ممکن ساخته و به تقویت بنیان های نهادهای مردم سالار کمک می کند.
پیام یادآورشده است: در دنیایی که در حال جهانی شدن است حق دسترس به اطلاعات باید هم به شکل برخط و هم در فضای خارج از اینترنت رعایت شود و انقلاب دیجیتال باید انقلاب تحول و توسعه باشد و در این راستا لازم است از نیروی توانمند کننده فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای دستیابی به شمول اجتماعی و نوآوری بهره گیرد.


منبع : ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .