تبیان، دستیار زندگی
در قسمت نخست این مطلب گفتیم که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کالری های دریافتی روزانه را می سوزاند. اگر به هر دلیلی متابولیسم بدن دچار اختلال و کندی شود کالری های دریافتی به خوبی سوخت و ساز نشده و به چربی تبدیل می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 عاملی که سوخت و ساز بدن را کند می کند (2)

در قسمت نخست این مطلب گفتیم که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کالری های دریافتی روزانه را می سوزاند. اگر به هر دلیلی متابولیسم بدن دچار اختلال و کندی شود کالری های دریافتی به خوبی سوخت و ساز نشده و به چربی تبدیل می شوند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
رژیم های سخت

در قسمت قبل گفتیم که نخوردن صبحانه، عدم مصرف پروتئین و علاقه نشان دادن به مصرف غلات، ترک کردن قهوه، عدم نوشیدن آب کافی، عدم ورزش و نپرداختن کافی به این امر جزو عواملی هستند که به کند شدن سرعت سوخت و ساز بدن منجر می شوند. در قسمت دوم و پایانی این مطلب به عوامل دیگری که سرعت متابولیسم را کاهش می دهند و در نتیجه زمینه اضافه وزن را بالا می برند اشاره می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

داشتن رژیم های لاغری سفت و سخت باعث کند شدن متابولیسم می شوند

اگر به صورت افراطی کالری های دریافتی را کاهش دهید خواهید دید که بدنتان شما را به مبارزه ای تمام عیار خواهد طلبید. در این صورت متابولیسم به گمان اینکه گرسنه اید تا حد امکان بازیافت کالری ها را کند می کند تا ادامه حیات شما را تأمین کرده باشد.

کمبود خواب باعث افزایش حالت مقاومت سلول ها نسبت به انسولین می شود و این مسئله میزان قند خون را بالا می برد. همچنین ممکن است که میزان هورمون هایی متابولیسم را کنترل می کنند دچار اختلال شوند

در نتیجه بدن کمترین میزان کالری را استفاده کرده و احتمالاً میزان استفاده خود را نیز کاهش خواهد داد. توجه داشته باشید که خوردن 3 تا 4 میان وعده مناسب و حتی هر سه تا چهار ساعت می تواند باعث سیری شما شده و متابولیسم بدن را فعال نگه دارد. بنابراین یادتان باشد که رژیم های سفت و سخت و البته غیراصولی لاغری متابولیسم بدنتان را کند کرده و شما را از هدفتان دور خواهند کرد.

نشستن طولانی مدت متابولیسم را کند می کند

امروزه اکثر ما نیمی از ساعاتی که بیدار هستیم را در محل کار، اتومبیل یا در مقابل تلویزیون در حالت نشسته به سر می بریم. نتایج 47 پژوهشی که در Annal of Internal Medicine به چاپ رسیده است نشان می دهد این وضعیت بی تحرکی خطر ابتلا به بیماری های کرونری، دیابت و دیگر بیماری های جدی را بالا می برد. حتی اگر هر هفته چند جلسه نیز ورزش می کنید باید بدانید که بی تحرکی طولانی در روز آسیب های جدی دارد. به عقیده متخصصان متابولیسم بدن ما در حالت نشسته کند عمل می کند. با این حال زمانی که در طول روز فعال تر هستید حتی زمانی که به جای تلفن کردن به همکارتان به دفتر کار وی می روید فعالیت عضلانی تان فعال شده و این مسئله به تجزیه قندها و چربی های بدن کمک می کند. یادتان باشد که عمل ساده سرپا ایستادن کالری بیشتری نسبت به نشستن می سوزاند. بنابراین عادت کنید که هر نیم ساعت یکبار حداقل یکبار از صندلی تان بلند شوید و چند حرکت نرمشی انجام دهید.

نشستن طولانی

پای ثابت سریال های پر اشک و آه بودن متابولیسم بدن را کند می کند

اگر فیلم های تلخ و غمناک می بینید زیاد به کنترل متابولیسم تان امیدوار نباشید. توصیه می کنیم به دنبال فیلم ها و برنامه های شاد باشید و مدام لطیفه بخوانید. چرا؟ به خاطر اینکه محققان به این نتیجه رسیده اند که با 10 دقیقه خندیدن از ته دل می توانید 10 کالری بسوزانید.

مصرف الکل متابولیسم بدن را کند می کند

کبد آسیب پذیرترین ارگان نسبت به مصرف الکل است. چون به جای اینکه مشغول آب کردن چربی های دریافتی تان باشد باید تمرکز خود را روی سوخت و ساز نوشیدنی های الکلی معطوف کند. مصرف الکل سدی در برابر سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های الکلی قدرت چربی سوزی بدن را به میزان 73 درصد کاهش می دهد.

استرس متابولیسم بدن را کند می کند

استرس باعث افزایش تولید هورمون هایی می شود که اشتها را تحریک می کنند. درنتیجه فرد دچار غذا خوردن احساسی می شود تا آرامش کسب کند. در این شرایط نیز فرد دچار استرس به سمت خوردن سالاد و غذاهای سالم نمی رود

استرس که این روزها با زندگی خیلی از ما عجین شده است اثرات منفی زیادی در سلامتی دارد. به گفته محققان دانشگاه اوهایو استرس باعث کند شدن جذب مواد غذایی می شود. به عقیده این محققان خانم هایی که در بیست و چهار ساعت گذشته دچار شرایط استرس زا بودند بعد از 7 ساعت از مصرف غذایی چرب 104 کالری کمتر انرژی می سوزانند. اما این حالت در خانم هایی که دچار استرس نبوده اند رخ نمی دهد. چنین تفاوتی می تواند باعث افزایش سالانه 5 کیلوگرم به وزن افراد شود. باید بدانید که استرس باعث افزایش تولید هورمون هایی می شود که اشتها را تحریک می کنند. درنتیجه فرد دچار غذا خوردن احساسی می شود تا آرامش کسب کند. در این شرایط نیز فرد دچار استرس به سمت خوردن سالاد و غذاهای سالم نمی رود بلکه تمایل زیادی به سمت مصرف شیرینیجات و هله هوله های چرب و شور و شیرین نشان می دهد.

کم خوابی متابولیسم را کند می کند

کمبود خواب باعث افزایش حالت مقاومت سلول ها نسبت به انسولین می شود و این مسئله میزان قند خون را بالا می برد. همچنین ممکن است که میزان هورمون هایی متابولیسم را کنترل می کنند دچار اختلال شوند. میزان کورتیزول که به هورمون استرس معروف است و باعث ذخیره سازی چربی ها می شود افزایش پیدا کرده و در عوض میزان هورمون رشد که عامل تولید بافت های عضلانی است رو به کاهش می رود. بنابراین برای اینکه بدنتان بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند لازم است که هر شب هفت تا نه ساعت خواب باکیفیت داشته باشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.