تبیان، دستیار زندگی
مراسم روز جهانی صلح و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «صلح شرافتمندانه، ثمره مقاومت» با حضور سفرا، مستشاران و دانشجویان کشورهای خارجی عصر شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صلحی از ثمره مقاومت

مراسم روز جهانی صلح و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «صلح شرافتمندانه، ثمره مقاومت» با حضور سفرا، مستشاران و دانشجویان کشورهای خارجی عصر شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

صادق جعفری - بخش فرهنگ پایداری

روز صلح

با توجه به تقارن روز صلح در 31 شهریور و آغاز هفته دفاع مقدس باغ موزه تصمیم گرفت تا ضمن پرداختن در این روز به موضوع ملی بزرگداشت روز صلح را به دهم مهرماه موکول کند و این برنامه در روز شنبه برگزار شد.

نقطه عطفی سرنوشت ساز منطقه


داود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در همایش روز جهانی صلح بیان کرد: دفاع مقدس مردم ایران نقطه عطفی سرنوشت ساز در تاریخ منطقه است که توانسته موازنه نظام سلطه و حامیان آن را به نفع مردم مسلمان منطقه تغییر دهد.
تحولات اخیر در روابط بین الملل به خوبی نشان می دهد که در دهه های اخیر صلح بیش از هر مسئله دیگری در معرض خطر، تهدید و نقد قرار داشته است.

در حالیکه جنگ مظهر بداخلاقی است در دورانی که مشغول دفاع از سرزمینمان بودیم معارفی اخلاقی در رزمندگان بروز یافت؛ ازاین رو جنگ را با دفاع مشخص می شناسیم. آمریکا و رژیم صهیونیستی به کمک برخی کشورها درصدد نشان دادن چهره ای زشت از اسلام هستند که راه به جایی نخواهند برد

امروز جامعه جهانی در شرایطی دومین دهه قرن بیست و یکم را پیش رو می گذارد که با چالش های جدی درزمینه صلح روبرو است. دستیابی به صلح، عدالت و امنیت به خصوص امنیت انسانی با تهدید فراوانی روبروست و این روند، آسیب های جدی به صلح و زندگی انسان ها در پرتو عدالت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه های بشری می زند.
اصلاح این روند نیازمند یک برنامه جهانی و نظریه جهان شمول به همت مردم و نخبگان صلح دوست جهان است تا چراغ امید را در دل ملت ها روشن کند و تقاضا برای صلح را تبدیل به یک خواست جهانی کند.
وی در انتها گفت: دلاوری و ازخودگذشتگی جوانان ایران که با الهام از آموزه های اسلام ناب و رهبری امام خمینی (ره) تا پایان جنگ تداوم داشت، آرزوی شوم استعمارگران جهان را ناکام گذاشت و صلحی پایدار برای ایران فراهم کرد که امروز به الگویی امنیت ساز برای مردم منطقه و جهان تبدیل شده است.
در تاریخ ملت ها همواره نمونه بی شماری مبارزه حق علیه بی عدالتی وجود داشته که به جهت اهمیت آن در فرهنگ دفاعی، از تاریخ حماسی مردم ایران در مقابل استعمارگران الهام گرفته که باید این موضوع توجه قرار گیرد و از آن ها برای پیشبرد اهداف صلح طلبانه و محور عدالت بهره جویی شود.

پیروز میدان هستیم

روز صلح

همچنین سردار جواد خضرایی، مدیر باغ موزه دفاع مقدس در مراسم روز جهانی صلح اظهار داشت: جنگی که بر ما و بر کشورمان تحمیل شد کسب تجاربی را به همراه داشت و ما پذیرفتیم با صلح شرافتمندانه که نتیجه مقاومت مردم و رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) بود پیروز میدان هستیم و یک وجب از خاک کشور در دست دشمن باقی نماند.
در حالیکه جنگ مظهر بداخلاقی است در دورانی که مشغول دفاع از سرزمینمان بودیم معارفی اخلاقی در رزمندگان بروز یافت؛ ازاین رو جنگ را با دفاع مشخص می شناسیم.
آمریکا و رژیم صهیونیستی به کمک برخی کشورها درصدد نشان دادن چهره ای زشت از اسلام هستند که راه به جایی نخواهند برد.

حاشیه ها


در حاشیه مراسم روز جهانی صلح که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد «محمدرضا مرشد زاده» سفیر ایران در مجارستان نشان لیاقت خود را که از رئیس جمهور مجارستان دریافت کرده بود به باغ موزه دفاع مقدس اهدا کرد.
این نشان در ویژه برنامه روز جهانی صلح با عنوان «صلح شرافتمندانه؛ ثمره مقاومت» توسط محمدرضا مرشد زاده به سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به نمایندگی از ایثارگران، جانبازان، خانواده های شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعین حرم اهدا شد.

روز صلح


همچنین کاشت نهال صلح به دست سفیر سنگال، پرواز کبوتران و بادکنک به دست دانشجویان خارجی، مسابقه دوی استقامت 10 کیلومتری توسط گروه ورزشکاران دوومیدانی در محوطه باغ موزه دفاع مقدس، نمایشگاه سفیران صلح، نقاشی کودکان با موضوع صلح و ساخت درناهای کاغذی به عنوان نماد صلح از برنامه های جانبی مراسم روز جهانی صلح بود.
گفتنی است که در این مراسم شخصیت هایی همچون سفیران کشورهای پاکستان، سنگال، افغانستان، برونئی، ساحل عاج، عراق معاونان سفیران کشورهای ازبکستان، اندونزی و فلسطین، رایزن سیاسی ژاپن، معاون اطلاع رسانی سازمان ملل متحد در تهران، دبیر کل مجمع صلح اسلامی، نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده صلیب سرخ جهانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور و رئیس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت حضور داشتند.