تبیان، دستیار زندگی
ست   نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست، روز چهارشنبه 14 دی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست از سلسله نشست‌های تخصصی گرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است

نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست، روز چهارشنبه 14 دی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست از سلسله نشست‌های تخصصی گروه فلسفه سیاسی صبح روز چهارشنبه 14 دی با حضور پژوهش‌گران و اندیشوران در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام حمید پارسانیا معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این نشست گفت: عرفان سیاسی و یا سیاست عرفان از اصطلاحات قابل تأمل می‌باشند كه باید پژوهش‌های بیشتری بر روی طرح این اصطلاحات در جامعه صورت گیرد. وی ادامه داد: عرفان بدان معنی كه در جامعه اسلامی مطرح است سبب حركت اجتماعی، سلوك و هم بعنوان یك جریان فكری تأثیرگذار در دنیای اسلام بوده است.
وی گفت: تأملات عقلی دنیای غرب در حوزه معارف دینی امروزه صحنه تئوریكی را به وجود آورده كه با نگاه اسلام در تقابل قرار دارد.
رییس دانشگاه باقرالعلوم (ع) توحید و موحد را دو مسأله محوری عرفان دانست و ادامه داد: شهود منبع معرفتی است كه عرفان معرفی كرده و ما را به سوی آن می‌خواند و حس و تجربه بعنوان منابع دیگر را تحقیر می‌كند.
وی افزود: عارف معتقد است كه مسائل اجتماعی را باید در ظرف تاریخی خود مورد بررسی قرار داد زیرا در غیر اینصورت و خروج از ظرف تاریخی خود دیگر پدیده نیستند.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: رویكردها تلاش می‌كنند كه مفاهیم را در تاریخ مورد بررسی قرار دهند ولی در دیدگاه عرفانی یك عرصه فوق تاریخی و مقدس وجود دارد كه خود تاریخ آفرین است.
وی گفت: عارف مسیر طی شده را مشخصی نمی‌داند بلكه معتقد است دیگران هم با طی مسیری كه او طی كرده به مقامات می‌رسند و چون بسیاری از افراد عرفان نمی‌شوند و راه را نمی‌پیمایند راه عارف را مشخص می‌دانند.
حجت‌الاسلام پارسانیا در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط بین نگاه عرفانی با رفتارهای سیاسی و سیاست اظهار داشت: در نگاه عرفانی عالم، عالم (به معنی نشانه) است و این كلمه برای تسمیه جهان حكایت از حضور معرفت عرفانی است و اینكه عالخم به این جا ختم نمی‌شود.
وی ادامه داد: در این صورت در كانون این نگاه یك هستی بیكرانه و بی‌كناره وجود دارد كه مرزی برای آن نیست و همه چیز با او معنی پیدا می‌كند پس همانطور كه طبیعت و انسان آیات او هستند و در عرصه حیات انسانی نیز چیزی بدون نشانه او نیست و پدیده‌های اجتماعی هم آیات اویند.
وی تصریح كرد: با این نگاه عالم سیاسی، عالم (نشانه) است و بدون اراده و تقدیر او كاری صورت نمی‌گیرد و تاریخ و پدیده‌های اجتماعی در ظل خداوند قرار دارند پس انسان در عرصه سیاست هر چه می‌كند معنای عرفانی برای آن وجود دارد.
رییس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: عارف اندیشه سیاسی مدرن سكولار را یك توهم و پیرو سنت استدراج خداوند می‌بیند كه همه چیز در خدمت انسان قرار داده است.
وی ادامه داد: در عرفان همه شاهان و قدرت‌ها در ظل شاهی حق هستند منتهی این ظل از اسماء مظل خداوند گرفته شده است زیرا خداوند گمراه كننده است.