تبیان، دستیار زندگی
بازیافت پسماند لاستیک های مستعمل و پلاستیک های غیرقابل تجزیه، به امری مهم در جهان امروز تبدیل شده است. وارد شدن آلودگی آب های زیرزمینی به مواد نفتی از جمله بنزین به تهدید جدی برای سلامت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید کربن فعال با آلودگی های آب دستاورد تقدیری دوره اول مجتمع حضرت معصومه (س)

تولید کربن فعال با آلودگی های آب دستاورد برتر دوره اول مجتمع حضرت معصومه (س)

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تولید کربن فعال با استفاده از لاستیک های مستعمل، همراه با پلیمرهای طبیعی برای حذف آلودگی های آب
نام مدرسه: مجتمع حضرت معصومه (س)
نام استاد: خانم سوده شیری
دانش آموزان: کیمیا شعبان نژاد، نیوشا وثوقی، ریحانه راکی پور

چکیده:
بازیافت پسماند لاستیک های مستعمل و پلاستیک های غیرقابل تجزیه، به امری مهم در جهان امروز تبدیل شده است. وارد شدن آلودگی آب های زیرزمینی به مواد نفتی از جمله بنزین به تهدید جدی برای سلامت انسان تبدیل شده است. هدف از انجام این پروژه تولید کربن فعال از لاستیک مستعمل همراه با استفاده از پلیمر طبیعی برای حذف آلودگی آب می باشد.

تولید کربن فعال با آلودگی های آب دستاورد برتر دوره اول مجتمع حضرت معصومه (س)

بیش تر پلاستیک ها که تجزیه نمی شوند در طبیعت باقی می مانند به همین دلیل ما با استفاده از پلاستیک های مستعمل که میلیون ها سال در طبیعت باقی می مانند و باعث آلودگی محیط زیست و جانوران می شود استفاده می کنیم تا کربن فعال که جسمی جامد و سیاه رنگ است تولید می کنیم که کربن فعال سبب تصفیه آب می شود. ما برای تولید کربن فعال از موادی مانند...:

1- پتاس که فرمول آن KOH است و نام علمی آن پتاسیم هیدروکسید است که از قوی ترین باز هاست. پتاس کاربرد های زیادی در صنعت دارد و مهم ترین کاربرد آن خنثی سازی اسید هاست. تخمین زده شده است که در سال 2005 بین 700.000 تا 800.000 تن از آن تولید شده است و تقریباً یک صدم مقداری است که پتاس سالانه تولید می شود از آن برای تولید صابون مایع استفاده می شود.

2- اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل یا الکل میوه با فرمول OH5H2C ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتشگیری است که در نوشیدنی های الکلی وجود دارد. این الکل همان ماده ای است که خاصیت مست کنندگی دارد و در نوشیدنی های الکلی با درصدهای مختلف پیدا می شود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند.

این کاربردها در عطرها و ادکلن ها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین های جدید می باشد. برای استفاده از این الکل در صنایع عطر سازی استفاده می کنند.

3- آب مقطر یا آب چکیده آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. آب مقطر یا آب چکیده آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می دهند. دمای جوش در آب چکیده پایین تر از آب معمولی است.

تولید کربن فعال با آلودگی های آب دستاورد برتر دوره اول مجتمع حضرت معصومه (س)


روش های مختلفی برای تولید آب مقطر وجود دارد:
۱- جوشاندن و تقطیر کردن
2- عبور آب از روی رزین
3- تصفیه به وسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر البته می توان روش های بالا را با هم و یا جدا از هم استفاده نمود. آب مقطر در باتری اسیدی مورد استفاده اتومبیل ها و کامیون ها استفاده می شود. - pH آب مقطر خنثی و در حدود 7 می باشد.
- رسانایی ویژه آب مقطر (عکس مقاومت) بسیار کم است. زیرارسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک ها در آن افزایش می یابد. دمای جوش آن به دلیل خالص بودن پایین تر از آب های طبیعی می باشد. به علت عدم وجود مواد محلول، خاصیت خورندگی ندارد. آب مقطر همانند آب معمولی، نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون های موجود، از دست داده است.
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی