تبیان، دستیار زندگی
همایش مبلغین کاروان راهیان نور دیروز برگزار و در آن عنوان شد: این سفر فرصت خوبی است تا جوانان، دوران دفاع مقدس را درک کنند و ما نیز پای سخنان آن ها بنشینیم، تمام شرافت مناطق جنگی به کسانی است که در آنجا بودند و از آنجا به آسمان پر کشیده اند و تمام ارزش سف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانیت روح راهیان نور است

همایش مبلغین کاروان راهیان نور دیروز برگزار و در آن عنوان شد: این سفر فرصت خوبی است تا جوانان، دوران دفاع مقدس را درک کنند و ما نیز پای سخنان آن ها بنشینیم، تمام شرافت مناطق جنگی به کسانی است که در آنجا بودند و از آنجا به آسمان پر کشیده اند و تمام ارزش سفر راهیان نور به مبلغان و تلاش آن ها بستگی دارد و کاروان، بدون روحانی در حقیقت روح ندارد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
همایش

تبلیغ غیر مستقیم

گواهی به نوع تبلیغ در جامعه پرداخت و گفت: تبلیغ می تواند به صورت غیر مستقیمی باشد مثلا برای یک بوتیک می توان از خانم های محجبه استفاده کرد و یا در مناطق محروم خدمات پزشکی مجانی از سوی بسیجیان ارائه شود این نیز خود به نوعی تبلیغ به حساب می آید.
وی به شاخص های تبلیغ اشاره کرد و افزود: تبلیغ باید براساس سنت پیامبر(ص) باشد تبلیغ جایگاه خاصی دارد که باید به این موارد توجه شود؛ عنصر زمان و مکان، ابزار تبلیغ، آداب تبلیغ، جایگاه روایات و تبلیغ، روشنگری در تبلیغ، مشخص کردن حق و باطل در مسائل شده در مسائل تبلیغ، حساب و سنجیده بودن تبلیغ، جایگاه بشارت و تشویق در آن و اینکه تبلیغ باید براساس حق و حقیقت باشد.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمود محمدی شاهرودی، مسئول بسیج طلاب در رابطه با تبلیغ در اردوهای راهیان نور بیان کرد: از سال گذشته نگاه ما به بحث تبلیغ در اردوهای راهیان نور به شکل تخصصی بوده است و بخش خواهران، دانش آموزی و دانشجوی را تفکیک کرده  و برای هر کدام مباحثی را برای مبلغین تعریف کرده ایم.

جنگ در تاریخ


وی ادامه داد: در تاریخ همواره دو جبهه حق و باطل رو در روی هم قرار داشته اند قرآن جبهه حق را وادی نور و فرمانده آن را از سوی خداوند می داند و جبهه باطل را وادی ظلمت و فرمانده آن را از طاغوتیان خوانده است. جنگ بین این دو جبهه تمامی نشدنی است و باطل هر روز لباس جدیدی بر تن می کند. قرآن هم شجره طیبه و هم شجره ملعونه خبیثه را معرفی می کند و می بینیم امروز ایران که نمادی از حق است و آمریکا که نماد باطل است رو در روی هم قرار گرفته اند.
محمدی شاهرودی افزود: دشمن امروز به دنبال اختلاف افکنی و نفوذ در جامعه است. دو عامل به عنوان عوامل ایجاد وحدت در بین جوامع شیعه تعریف شده است یک جریان مرجعیت و دوم امام حسین(ع) دشمن می داند که نمی تواند جریان مرجعیت و امام حسین(ع) را از میان بردارد اما دریافت که می تواند روح عاشورا را از حماسه آن جدا کنند و همچنین می تواند مرجعیت جعلی بسازد.

اهمیت بالای جهاد فرهنگی


وی در مورد جهاد فرهنگی در مقابل نفوذ دشمن تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد اهمیت مقابله با نفوذ فرهنگی فرموده اند من حاضرم جانم در راه جهاد فرهنگی اهدا کنم. امروز عالمان شیعه مرزبانان جامعه فرهنگی کشور هستند و در مقابل ورود شیطان به جامعه ایستادگی می کنند نفوذ در حقیقت تحمیل خواسته های دشمن بدون اجبار است و نفوذ جریانی خطرناکترین نوع آن است.
مسئول بسیج طلاب ادامه داد: راهبردهای مقابله با نفوذ عبارتند از بصیرت، دشمن شناسی، انقلابی گری و جهاد کبیره. از شاخص های طلاب مرزبان انقلاب نیز می توان به، شناخت مخالفان انقلابی گری و پاسخگو بودن به شبهات مردم مخصوصاً جوانان اشاره کرد.
در ادامه سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین به اهداف برگزاری اردوهای راهیان نور اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی اردوهای راهیان نور زیارت مشهد شهدا و انتقال ارزش های دوران دفاع مقدس به جوانان و آیندگان است. باید دقت داشته باشیم که افرادی که امروز در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند بیشتر از جوانان هستند، لذا باید روحیات و خواسته های جوانان را پیدا کنیم و این اتفاق با دوستی و خدمت به آن ها رخ می دهد.
وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان امروز جامعه که از سوی دشمن به شدت مورد حمله قرار گرفته اند، به دنبال الگو هستند. اگر قرار است مطلبی را به جوانان بیان کنیم بهتر است با نشان دادن الگو آن را مطرح کنیم این کار را مدتی است در بسیج انجام می دهیم و به دنبال الگوهای ناشناخته هستیم و تا کنون به مخزن عظیم و با ارزشی دست پیدا کرده ایم.

الگوهای نمونه


آزادی با بیان نمونه ای از این مسئله افزود: در دهه هفتاد که برای تحقیق در مورد شهید فهمیده به محل زندگی آن شهید بزرگوار رفتیم متوجه شدیم که حقیقتاً طبق فرموده امام(ره) او رهبر جامعه بوده است، او در تمام عرصه ها نمونه بوده، در مدرسه بسیار کوشا و در خانواده جایگاه ویژه ای داشته زیرا برای خانواده ارزش قائل بوده است، او حتی قبل از اعزام به جبهه قرار بود نان برای خانواده بخرد و این کار را کرد و سپس به محل اعزام نیروها رفت.
وی در رابطه با اخلاقیات جوانان امروز و حضور آن ها در اردوهای راهیان نور گفت: وقتی الگوی این چنینی را برای جوانان امروز مطرح کنیم آن ها با این قهرمانان همزادپنداری می کنند و به سمت فرهنگ ایثار جذب می شوند، باید به جوانان اجازه فکر کردن و تأمل در مورد جبهه و جنگ بدهیم باید اجازه دهیم یافته های خود را از این اردوها بیان کنند.

کاروان بدون روح


معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، در پایان تصریح کرد: این سفر فرصت خوبی است تا جوانان دوران دفاع مقدس را درک کنند و ما نیز پای سخنان آن ها بنشینیم، تمام شرافت مناطق جنگی به کسانی است که در آنجا بودند و از آنجا به آسمان پر کشیده اند و تمام ارزش سفر راهیان نور به مبلغان و تلاش آن ها بستگی دارد و کاروان بدون روحانی در حقیقت روح ندارد.


منبع: ایکنا