تبیان، دستیار زندگی
رد حضرت حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: برای گسترش گفتگوی سازنده می بایست از تشریفات و تعارفات دوری کرده، باورهای خود را با صداقت، همراه با لطف مطرح و ذهنیتها را معطوف به پذیرش اندیشه های دیگر کنیم . به گزارش خبر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریفات را باید از گفتگوهای ادیان حذف کرد

حضرت حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: برای گسترش گفتگوی سازنده می بایست از تشریفات و تعارفات دوری کرده، باورهای خود را با صداقت، همراه با لطف مطرح و ذهنیتها را معطوف به پذیرش اندیشه های دیگر کنیم .

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر حجت الاسلام نواب رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم اظهار داشت: اگر بپذیریم بخش بسیاری از ستیزها و خشونتها، ناشی از بی خبری، نا آگاهی و نا آشنایی با واقعیتها و حقایق است، باید اذعان کنیم که شناخت صحیح یکدیگر و درک انگیزه ها، گرایشها و باورها، به ایجاد و تثبیت صلح و آرامش کمک خواهد کرد .

وی تصریح کرد: تعامل و تفاهم ادیان نقش سازنده و تعیین کننده ای در کاهش مخاصمات و منازعات دارد، بی تردید ادیان علاوه بر نقش ارزنده ای که بازدارندگی دارند، در راستای سازندگی  بالندگی نیز مؤثر هستند .

حجت الاسلام نواب با اعلام اینکه گفتگوی چهره به چهره علاوه بر تأثیر روانی و مثبت، شناخت دقیق دیگر ادیان را نیز در پی خواهد داشت، گفت: نیل به اهداف اجتماعی مختلفی چون صلح و عدالت، جز از طریق آشنایی با نوع تلقی های موجود در میان دانشوران و توده های مؤمنان دست یافتنی نیست، گفتگو راهی میانبر و کم هزینه برای تقرب به این هدف است .

وی در مورد بسط گفتگو بین ادیان مختلف، گفت: برای بسط گفتگوی ادیان پیش از هر اقدام دیگری باید ذهنیتها را اصلاح و معطوف پذیرش دیگران وهمچنین دیگر اندیشه ها کنیم .

حجت الاسلام نواب تأکید کرد: تا زمانیکه جهان را محدود به خود و باورهای خود بدانیم و دیگران را به رسمیت نشناسیم، نمی توانیم  گفتگوی مؤثری داشته باشیم، در چنین شرایطی اگر زمانه، گفتگو را به عنوان یک پرستیژ تبلیغاتی و تشریفاتی بر ما تحمیل کند، نتیجه مثبتی از این گفتگو حاصل نخواهد شد .

وی با اشاره به اینکه فعالیت مراکز دانشگاهی و حوزوی در این عرصه بسیار مؤثر بوده و در ترویج و تعمیق گفتگو تأثیرگذار خواهد بود، گفت: دولتها و بخشهای دولتی بیشتر در پی اهداف سیاسی و نیز ادای وظایف اداری هستند و نمی توانند با انگیزه قوی در این راه گام بردارند، هر چند نقش حمایتی دولتها همیشه می تواند کارساز باشد .

حجت الاسلام نواب با اعلام اینکه آغازگر و تعلیم دهنده گفتگوی ادیان قرآن کریم است، ایران اسلامی را از کشورهایی معرفی کرد که  با توجه به پیشینه فرهنگی و تمدن غنی که دارد، در راستای ارتقای کیفی گفتگوی تمدنها نقش مؤثری دارد .

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم، گفتگویی را موفق  کارآمد معرفی کرد که جدی و به دور از تشریفات و تعارفات دیپلماتیک باشد .

وی با اشاره به اینکه انتخاب هوشمندانه محور گفتگو در چارچوبی منطقی از دیگر شرایط یک گفتگوی مؤثر است، افزود: انجام گفتگویی کاملا دو طرفه نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد به طوری که علاوه بر طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات، به شایستگی شنونده نظرات طرف مقابل نیز باشیم.

حجت الاسلام نواب تصریح کرد: درانجام گفتگوها، تصمیم ها نمی بایست از قبل اتخاذ شده باشند و البته کسانی که به عنوان طرف اسلامی عهده دار گفتگو هستند، باید علاوه بر چیرگی بر مبانی اسلامی و دیدگاه این دین، با مبانی دینی طرف دیگر گفتگو نیز به خوبی آشنا باشند .