تبیان، دستیار زندگی
ست  معاونت پژوهشی مدرسه تخصصی فقه و اصول مركز جهانی علوم اسلامی با همكاری اداره كل حفاظت محیط زیست استان قم همایشی را با موضوع فقه و محیط زیست برگزار می‌كنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، این ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش فقه و محیط زیست

معاونت پژوهشی مدرسه تخصصی فقه و اصول مركز جهانی علوم اسلامی با همكاری اداره كل حفاظت محیط زیست استان قم همایشی را با موضوع فقه و محیط زیست برگزار می‌كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، این همایش در راستای نیاز جامعه كنونی به فقه پاسخ‌گو و توانمند در زمینه‌های گوناگون اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: از پژوهشگران علاقمند حوزه و دانشگاه دعوت شده است در یكی از محورهای ذیل مقاله ارائه دهند:
الف ـ ضرورت بررسی فقهی محیط زیست:
1 ـ نقش فقه در سالم‌سازی محیط زیست؛ 2 ـ نقش فقها و مجتهدین در سالم‌سازی محیط زیست.
ب ـ موضوع شناسی:
1 ـ تعریف محیط زیست و اقسام آن؛ 2 ـ قلمرو محیط زیست؛ 3 ـ تأثیرگذاری محیط زیست بر شغل‌های آینده؛ 4 ـ تأثیرات گوناگون محیط زیست بر جوانب گوناگون؛ 5 ـ پیشینه فقه محیط زیست.
ج ـ بررسی و وضعیت‌شناسی ادله قابل استناد در فقه محیط زیست:
1 ـ‌ ظرفیت‌های نهفته در قرآن؛ 2 ـ ظرفیت‌های نهفته در سنت قولی و سیره عملی معصومین (ع)؛ 3 ـ قابلیت‌های نهفته در قواعد فقهی جهت پاسخ‌گویی به سئوالات محیط زیست؛ 4 ـ عناوین ثانوی و محیط زیست.
د ـ احكام فقهی محیط زیست:
1 ـ احكام فقهی محیط زیست در زمان جنگ؛ 2 ـ احكام فقهی محیط زیست در زمان صلح؛ 3 ـ فقه و حق بر محیط زیست؛ 4 ـ فقه و حقوق نسل‌های آینده؛ 5 ـ فقه و مسائل مستحدثه محیط زیست.
هـ موضوعات متفرقه فقه و محیط زیست:
1 ـ آراء فقیهان در زمینه محیط زیست؛ 2 ـ محیط زیست در فقه اهل سنت.
براساس این گزارش، به جز موضوعات و عناوین مذكور، موضوعات دیگری كه مربوط به فقه و محیط زیست باشد پذیرفته می‌شود.
لازم به ذكر است پژوهشگران خلاصه مقاله خود را در دو صفحه به همراه اصل مقاله به حجم 15 تا 30 صفحه تا سی‌ام بهمن‌ماه به دبیرخانه همایش واقع در بلوار امین، سه راه سالاریه، جامعه العلوم الاسلامیه، معاونت پژوهش مدرسه تخصصی فقه و اصول ارسال كنند.