تبیان، دستیار زندگی
منظومه شمسی شامل تعدادی سیاره است که در یک زمان متولد شده اند. با توجه به آلودگی هوا,افزایش جمعیت, گرم شدن زمین و کاهش منابع انرژی در زمین این احتمال وجود دارد که انسان در آینده نیاز پیدا کند به سیاره دیگری مهاجرت کند. مطالعه در مورد سیارات....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منظومه شمسی دستاورد تقدیری پژوهش سرای ابن شهر آشوب ساروی

پلوتو، سیاره ای که اخراج شد _ جلسه هفتم

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دبستان
موضوع: منظومه شمسی
نام مدرسه: پژوهش سرای ابن شهر آشوب ساروی
نام استاد: خانم اکرم موسایی
دانش آموزان: رها آرمین، روژان عرب پور واحدی

چکیده:
من به برنامه های مستند تلویزیون علاقه زیادی دارم بعضی از این برنامه ها در مورد نجوم، فضا و منظومه شمسی است. با دیدن این برنامه ها علاقه زیادی به نجوم و سیارات پیدا کردم. در اردیبهشت ماه با پدرم از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردیم و کتاب های بسیاری را درمورد نجوم، فضا و منظومه شمسی خریداری کردیم. با فرصت پیش آمده تصمیم گرفتم تحقیقی را در مورد منظومه شمسی انجام دهم. با توجه به محدودیت دسترسی به امکانات پیشرفته تحقیقاتی و تلسکوپ مطالعه من بیشتر جنبه مروری داشته و از کتاب ها و اینترنت استفاده می نمایم.

بیان هدف:
منظومه شمسی شامل تعدادی سیاره است که در یک زمان متولد شده اند. با توجه به آلودگی هوا، افزایش جمعیت، گرم شدن زمین و کاهش منابع انرژی در زمین این احتمال وجود دارد که انسان در آینده نیاز پیدا کند به سیاره دیگری مهاجرت کند. مطالعه در مورد سیارات منظومه شمسی, خصوصیات آن ها و فاصله آن ها از زمین این امکان را فراهم می کند که انسان بتواند بهترین سیاره را برای زندگی در آینده انتخاب کند.
از طرفی مطالعه در مورد منظومه شمسی و سیارات اطلاعات زیادی را در مورد گذشته زمین در اختیار ما می گذارد.
با توجه به اینکه تعداد زیادی سیارک و شهاب سنگ های سرگردان در منظومه شمسی وجود دارند، احتمال برخورد آن ها با زمین وجود دارد. همان اتفاقی که در 65 میلیون سال پیش رخ داد و باعث انقراض دایناسورها شد. تحقیق در مورد منظومه ی شمسی به ما امکان اطلاع از این خطرات را می دهد.

روش انجام کار:
14 کتاب درباره نجوم و منظومه شمسی از نمایشگاه کتاب تهران غرفه کودکان و نوجوانان خریداری کردیم. با جست و جو در سایت گوگل تعداد زیادی مقاله در مورد منظومه شمسی به دست آوردیم. از سایت یوتیوب تعدادی فیلم مناسب دانلود کردیم. پس از نوشتن مطالب, آن ها را مرتب و طبقه بندی کرده و به نگارش در آوردیم.  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی