تبیان، دستیار زندگی
ست   رییس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش «شبیه سازی، موضوع‌شناسی و چالش‌های فقهی و حقوقی» كه امروز در پژوهشكده برگزار شد علت اصلی منع همانندسازی انسان را مخالفت با فطرت بشری قلمداد كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت حرمت شبیه‌سازی انسان مخالف با فطرت بشری است

رییس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش «شبیه سازی، موضوع‌شناسی و چالش‌های فقهی و حقوقی» كه امروز در پژوهشكده برگزار شد علت اصلی منع همانندسازی انسان را مخالفت با فطرت بشری قلمداد كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت حجت‌الاسلام احمد مبلغی در این همایش به اشكالات فقهی و حقوقی شبیه سازی انسانی اشاره و خاطرنشان كرد: برخی اشكال می‌كنند كه آیا دست زدن به این روش به معنای خلق است یا نه و اگر هست از آنجا كه خلق مخصوص خداست، دخالت در كار خداوند محسوب می‌شود و حرام است.
وی در جواب به این پرسش گفت: اساساً این اشكال از متدینین غربی ریشه گرفته است زیرا در كار خداوند امكان دخالت وجود ندارد.
رییس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ذكر اشكالی دیگر پرداخت و بیان داشت: برخی می‌گویند خداوند در قرآن خلقت انسان را از نطفه معرفی كرده است و جواب آن واضح است كه در شبیه سازی نیز نطفه وجود دارد.
وی اشكال دیگر به وجود آمدن انسان‌های ناقص الخلقه و مریض عنوان كرد و در جواب گفت: یك آزمایشگاه می‌تواند پس از اینكه تلاش خود را كرد و به این نتجیه رسید كه نمی‌تواند جلوی بروز این بیماری‌ها را بگیرد این فعالیت را رها كند.
رییس پژوهشكده فقه و حقوق به بررسی اشكال تغایر جدی پیوندهای جدید با نظام فقهی و حقوقی پرداخت و خاطرنشان كرد: در اسلام دو پیوند داریم یكی پیوند نسبی و دیگری پیوند دو رابطه خانواده با یكدیگر است كه پیوندهای جدید منافی پیوندهای شناخته شده در فقه و حقوق است و در صورت وجود این پیوندها باید نظام فقهی شناخته شده در فقه كنار گذاشته شود.
حجت الاسلام احمد مبلغی در تشریح سه ایراد مهم صاحبان این نظریه گفت : اول اینكه با این كار فلسفه بسیاری از احكام از دست می‌رود؛ دوم اینكه بسیاری از موضوعات فقهی منتفی می‌شود مثلاً اگر سلولی را از بدن زنی بگیرند و در تخمك او بارور كنند. فرزند متولد شده پدری ندارد تا احكام ولایت پدر بر فرزند ثابت شود. سوم اینكه زمینه پیدایش بسیاری از مسایل جدید پدید می‌آید.
وی در مقام پاسخ به این ایرادات توضیح داد: به طور كلی فقه تشنه پاسخ‌گویی به مسایل جدید و نوپیدا است. از طرفی هیچ حكمی ملزم به وجود آمدن موضوع خود نیست به این معنا كه احكام فقهی متضمن تراشیدن موضوع برای خود نیستند.
رییس دانشكده فقه و حقوق درباره اشكال انتفاء وجود بسیاری از مصالح فقهی گفت: در شبیه‌سازی نیز مصالح دیگری وجود دارد و فرصت‌های جدیدی را تولید می‌كند. فرزند فرد شبیه سازی شده را ، چون از تمام وجودش است بهتر می‌تواند تربیت كند و نقاط ضعف و قوت او را می‌داند. از طرفی جامعه متحدالشكلی بوجود می‌آید كه برنامه‌ریزی‌های تربیتی برای این‌ها بسیار آسان‌تر است.
حجت‌الاسلام مبلغی تغییر در خلق خداوند كه در قرآن كریم نهی شده است را به معنای تغییر در دین خدا دانست و گفت: اگر جامعه شبیه‌سازی شده بوجود بیاوریم لازم است بسیاری از احكام الهی تغییر كند و اینجا شاید جای احتیاط باشد ولی باید توجه داشت كه جامعه جهان امروز جامعه مسلمانی نیست و در حال پیمودن این راه است و داشتن این تكنیك برای كشور ایران هم ضروری است.
رییس پژوهشكده فقه و حقوق به دلیل كلامی جواز شبیه‌سازی اشاره كرد و توضیح داد: خداوند با علم مطلق خود می‌دانسته است كه روزی بشر خواهد توانست شبیه‌سازی كند و اگر حققتاً این امر به شدت منفی باشد باید خداوند نصی را دال برحرمت این كار می‌فرستاد تا از این كار جلوگیری شود.
وی تنها دلیل حرمت شبیه‌سازی را مخالفت با فطرت انسانی قلمداد كرد و افزود: اگر به این نتیجه رسیدیم كه علت منع جهانی همانند سازی انسان مخالف داشتن با فطرت انسانی است، از آنجا كه نمی‌توان مخالف فطرت عمل كرد این كار هم حرام است.