تبیان، دستیار زندگی
رد به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، دكتر سعید كاظمی آشتیانی در این همایش علمی ، شبیه سازی انسان را مغایر با فتوای مراجع عظام تقلید و قوانین جهانی دانست و خاطرنشان ساخت: در كشور ایران هیچ فعالیتی مبنی بر شبیه‌س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنابر حكم مراجع تقلید، ایران هیچ‌گونه فعالیت شبیه‌سازی انسان ندارد

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، دكتر سعید كاظمی آشتیانی در این همایش علمی ، شبیه سازی انسان را مغایر با فتوای مراجع عظام تقلید و قوانین جهانی دانست و خاطرنشان ساخت: در كشور ایران هیچ فعالیتی مبنی بر شبیه‌سازی انسان به علت وجود حكم ثانویه تحریم مراجع تقلید و منع جهانی صورت نمی‌پذیرد.
وی پس از ذكر اجمالی عمل لقاح در پستانداران به توضیح سلول‌های بنیادین پرداخت و بیان كرد: تكثیر نامحدود و توان تمایز به سلول‌های مختلف دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادین است. این سلول‌ها مجموعه قوانینی هستند كه استعداد تبدیل شدن به سلول‌های متنوع خونی، بافتی و عصبی را دارند.
وی با بیان تقسیم سلول‌های بنیادین به سلول‌های بنیادین جنینی، بزرگسال و بند ناف افزود: بند ناف سرشار از سلول‌هایی است كه اگر ذخیر ه شود در صورت بیماری شخص می‌توان از آن بهره جست. سلول‌های بنیادین جنینی اولین‌بار در سال 1998 در امریكا به كار گرفته شده و در دانشكده رویان در سال 1382 اولین مرحله تولید این سلول‌ها كشف شد.
رییس پژوهشكده رویان در ادامه مفهوم «كلونینگ» را تشریح كرد و اظهار داشت: «كلون» به معنای قلمه‌زدن و در اصطلاح به معنای تولید مثل غیرجنسی و غیرطبیعی است. در سال 1962 «بی جی گاردن» برای اولین بار یك قورباغه را كلون كرد. البته تولید مثل غیرجنسی به طوری طبیعی در بسیاری از موجودات به چشم می‌خورد مانند مارمولك كه جنس ماده با تكثیر سول‌ها در وجود خود بدون دخالت جنس نر تولید مثل می‌كند.
دكتر كاظمی آشتیانی اولین شبیه‌سازی پستان‌داران به دانشمندی به نام «یان ویل موت» استكاتلندی در تاریخ 24 فوریه 1977 میلادی نسبت داد و گفت: این دانشمند برای اولین بار گوسفندی را شبیه سازی كرد و نام آن را «راله» نهاد. این دانشمند با شبیه سازی انسان مخالف بود.
وی درباره فرآیند شبیه سازی در پستاندارن گفت: اولین بار سلول‌های پستان گوسفند را در فلاسكی گذاشته و كشت دادند. سپس آن را در تخمك همان گوسفند كه هستند ژنتیكی آن تخلیه شده و منتقل كردند و سپس آن را در رحم گوسفند قرار دادند و پس از گذشت 5 ماه «رالی» از طریق سزارین بدنیا آمد.
دكتر كاظمی آشتیانی به كلون شدن گاو، گربه و خوك و حیوانات دیگر اشاره كرد و درباره فایده این كار گفت: با استفاده از این روش می‌توانیم محصولاتی با مزایای دلخواه خویش بوجود آوریم.
وی «كلونینگ درمانی» را مورد تایید تمام مجامع علمی و دانشی كارآمد در پزشكی عنوان و بیان كرد: در این روش تخمك لقاح یافته از طریق مصنوعی را به رحم منتقل نمی‌كنیم بلكه از آن یك سلول بنیادی جنینی بوجود می‌آوریم. می‌توان با استفاده از این سلول‌ها در آزمایشگاه‌ها قطعات یدكی مورد نیاز انسان را تهیه كرد.
دكتر كاظمی آشتیانی در پایان به موفقیت بزرگ پژوهشكده رویان در شبیه سازی گوسفند و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها و مجامع علمی جهان اشاره كرد.