تبیان، دستیار زندگی
نی   عضو شورای سردبیری نشریه تخصصی معرفت در گفت‌وگو با ایلنا سیر تحول و تطور اندیشه حكومتی امام خمینی (ره) را از آغاز نهضت تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی كرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از &n...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیر تطور اندیشه حكومتی امام خمینی

عضو شورای سردبیری نشریه تخصصی معرفت در گفت‌وگو با ایلنا سیر تحول و تطور اندیشه حكومتی امام خمینی (ره) را از آغاز نهضت تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از  رسا،‌  حضرت حجت الاسلام و المسلمین  غرویان در این گفت‌وگو گفت: امام خمینی (ره) در نجف قائل به جمهوری نبودند و درس‌‏های‌‏شان درباره حكومت اسلامی بود و كتابی با نام «حكومت اسلامی» دارند، آن هنگام هیچ بحثی بر سر كلمه «جمهوریت» نبود اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوریت مطرح شد.
وی افزود: هنگامی كه امام خمینی (ره) در نوفل‌‏لوشاتو بودند، خبرنگاران از ایشان پرسیدند كه مدل حكومت شما چیست؟ ایشان گفتند: «حكومت عدل علوی»، اما خبرنگاران نمی‌‏فهمیدند و به امامراحل (ره) می‌‏گفتند مدلی بگویید كه در جهان آشنا باشد، امام امت (ره) هم فرمودند: «جمهوری اسلامی» و حكومتی كه بر اساس حضور و تمایل مردم باشد.
سردبیر مجله تخصصی معرفت اظهار داشت: جمهوری به معنایی كه در غرب وجود دارد و مشروعیت حكومت را ناشی از رای مردم می‌‏داند، به هیچ وجه در ذهن و فكر امام خمینی (ره) نبوده است، حتی ایشان هنگامی كه می‌‏خواهند روز 12 فروردین 58 به جمهوری اسلامی رای بدهند، می‌‏گویند من فردا به جمهوری اسلامی رای آری می‌‏دهم، هر كس هم به اسلام علاقه دارد، باید رای آری بدهد.
پژوهشگر موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: معتقدم اگر امام خمینی (ره) واقعا به رای مردم متكی هستند و مشروعیت را از رای مردم می‌‏گیرند، باید می‌‏گفتند هرچه رای مردم باشد، آن را می‌‏پذیرم و قبول دارم.
وی خاطرنشان كرد: فرمایش امام(ره) مبنی بر اینكه «میزان رای ملت است»، در اوج تبلیغات و خرابكاری‌‏های روانی جهان غرب بر ضد انقلاب مطرح شد. امام خمینی (ره) از سر درك شرایط زمان گفتند «میزان رای ملت است»، یعنی میزان رای ملت امام خمینی (ره) در برابر مخالفین غربی ایران مطرح شد، نه اینكه میزان در مشروعیت، رای ملت است و نتیجه مشروعیت حكومت در دیدگاه امام(ره)، رای مردم نیست. در حالی كه در نظام‌‏های سیاسی غرب ملاك مشروعیت حكومت، رای مردم است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه حوزه‌‏های علمیه ما آن چنان كه باید مطلوب نظام‌‏مان باشد، سیاسی نشده‌‏اند. به گونه‌ای كه برخی همچنان در دروس خارج فقه به بحث‌‏های عبادی بسنده می‌‏كنند.
بر اساس گزارش ایلنا، حجت الاسلام غرویان در پاسخ به این پرسش كه آیا طرح شعار تحقق حكومت و دولت اسلامی، بر اساس همین تفسیر از دیدگاه امام خمینی (ره) است، اظهار داشت: هر كس كه حكومت عدل علوی و حكومت اسلامی را مطرح می‌‏كند، معلوم نیست كه تفسیرش از آن نوع حكومت همان چیزی باشد كه امام(ره) مد نظرشان بوده است، آنها چیزهای كلی مطرح می‌‏كنند كه باید به صورت جزئی به آن پرداخته شود.