تبیان، دستیار زندگی
لی   مدیر حوزه علمیه قم از مدرسه علمیه حقانی دیدار كرد و از نزدیك در جریان فعالیت‌های آموزشی طلاب قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان به نقل از  رسا، حضرت حجت الاسلام المسلمین سید هاشم حسینی بوش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حریت و عدم وابستگی در امور مالی

مدیر حوزه علمیه قم از مدرسه علمیه حقانی دیدار كرد و از نزدیك در جریان فعالیت‌های آموزشی طلاب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان به نقل از  رسا، حضرت حجت الاسلام المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری با حضور در جمع طلاب این مدرسه طی سخنانی با اشاره به فلسفه دیدار از مدارس علمیه خاطرنشان كرد: هنگامی كه در مدارس حضور پیدا می‌كنیم نكاتی به ذهن ما خطور می‌كند كه به عنوان شاگردان این حوزه بزرگ به شما عرض كنیم و در مقابل باید گوش شنوایی هم داشته باشیم كه نظرات و دیدگاه‌ها و گاه راهنمایی‌های شما را بشنویم و از آنها برای سامان‌دهی و برنامه‌ریزی امور استفاده كنیم.
وی ادامه داد: یكی از مشكلات و موانعی كه سر راه ما قرار می‌گیرد و گاه به عنوان مانعی جدی ما را از حوزه، درس و بحث جدا می‌كند این است كه به داشته‌های خود قانع نباشیم و به زی ‌طلبگی بسنده نكنیم، بسنده نكردن همان و جدا شدن همان. از این رو نخستین گام در امور طلبگی قانع بودن و قناعت داشتن است؛ با قناعت، در خودمان روح بی‌نیازی و عظمت را ایجاد كنیم.
مدیر حوزه علمیه قم گفت: یكی دیگر از لغزش‌گاه‌ها و مشكلات این است كه چشمان ما به دست دیگران باشد و چون او پول و ثروت دارد خدای ناكرده من طلبه به گونه‌ای صحبت كنم كه مورد رضای اوست. تملق و تعریف‌های بی‌موردی انجام دهم كه دل او را به دست آورم تا گره‌ای از مشكلات من بردارد. این چقدر تفاوت دارد با طلبه‌ای كه برای تبلیغ به روستایی دور افتاده می‌رود و می‌بیند اهالی روستا از آب آشامیدنی مناسب بهره‌مند نیستند، پس از تبلیغ به قم می‌آید و منزل خود را می‌فروشد و می‌گوید من می‌توانم در منزل استیجاری هم زندگی كنم. پول فروش منزل را صرف آب آشامیدنی روستا می‌كند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری اظهار داشت: گاه برخی از طلبه‌ها مدتی از دید مدیر و اساتید مدرسه دور می‌شوند و دنبال كسانی می‌روند كه بعد از چند سال متوجه می‌شوند اشتباه كرده‌اند و نباید به سراغ او می‌رفتند. باید دقت كنیم و نگوییم چون حوزه علمیه قم است هرجا كه برویم خوب است، نه این چنین نیست باید دقت و بررسی كنیم كه اخیار را زیارت كنیم.
وی در پایان با استناد به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) خاطر نشان ساخت: ما دو صبر و دو ذكر داریم؛ صبر هنگام مصیبت و زیباتر از آن صبر هنگام مواجه با حرام؛ ذكر هنگام مصیبت و ذكر در مواجهه با حرام. اگر می‌بینیم كسانی به مقاماتی رسیده‌اند، به سبب رعایت كردن این امور است. شما طلبه‌های جوان هم از آغاز اگر خود را مقید به این امور كنید البته با رعایت حد اعتدال، به مقامات عالیه خواهید رسید و ان شاءالله از عالمان فرزانه و خدمتگزار جامعه خواهید شد.