تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اهمیت صنایع غذایی در زندگی امروزه بشر و افزایش بیماری های ناشی از تقلبات و آلودگی های موجود در مواد غذایی ما در این پروژه سعی در تولید یک محصول با ارزش غذایی داریم ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرین کننده ها و کالری کیک دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور

شیرین کننده ها و کالری کیک دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم
موضوع: بررسی تاثیر نوع شیرین کننده بر میزان کالری کیک و بررسی ماندگاری آن
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: سارا سراجه، آوین صمدی، غزل محمد شاه علی 

چکیده:
با توجه به اهمیت صنایع غذایی در زندگی امروزه بشر و افزایش بیماری های ناشی از تقلبات و آلودگی های موجود در مواد غذایی ما در این پروژه سعی در تولید یک محصول با ارزش غذایی داریم.
با توجه به افزایش بیماری چاقی و در نتیجه افزایش بیماری های ناشی از آن و کم تحرکی افراد گروه پژوهش ما در نظر دارد با استفاده از شیرین کننده های طبیعی و بی ضرر یک محصول تولید کند که کالری کمی هم داشته باشد.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد قند خرما و استویا از جمله شیرین کننده های طبیعی هستند که قرار است در این پروژه از آن ها استفاده شود.

هدف کلی:
درست کردن کیک با افزودنی های طبیعی و آب پنیر. ما حدس می زنیم قند خرما باعث کاهش کالری کیک می شود و وجود آب پنیر باعث افزایش ماندگاری آن می شود.


تعریف کیک و کلوچه
این محصول دارای انرژی و مواد قندی زیادی است. کیک دارای انواع مختلف با کالری های متفاوت می باشد. در 100 گرم کیک شكلاتی 400 کالری، در 100 گرم کیک اسفنجی 300 کالری، در 100 گرم کیک ساده 350 کالری و در یک عدد کیک یزدی متوسط 160 کالری انرژی نهفته است. از آن جا که در کیک از مواد اولیه فسادپذیر استفاده می شود؛ لذا نگهداری نامناسب آن می تواند احتمال کپک زدن و خراب شدن کیک را به مراتب بیشتر نماید. از عوامل مهم این مشكل آلوده بودن تخم مرغ و تنظیم نبودن رطوبت کیک می باشد. که بالا بودن آن می تواند باعث کپک و سفیدک روی کیک شود. امروز در کارخانجات برای حل این معضل از موادی نظیر سوربات پتاسیم که یک ماده شیمیایی ضد کپک است استفاده می کنند. این نوع نگهدارنده نه تنها مفید نیست بلكه برای مصرف کننده خصوصاً کودکان مضر بوده و احتمال ایجاد عوارض جانبی در آینده وجود دارد. مشكل دیگر کیک ها استفاده از جوش شیرین بی کربنات سدیم در آن می باشد که می تواند عوارض گوارشی ایجاد نماید. یكی از فرآورده های کیک ها، کیک بستنی ها می باشد که در ویترین اغلب قنادی ها به چشم می خورند. این محصول ترکیبی از کیک، بستنی، خرده شكلات، مغزها، میوه جات و اسانس های گوناگون است که علاوه بر ارایه طعم به آن ها شكل و زیبایی می دهد.

این محصول دارای کالری زیاد بوده و فساد پذیری بالایی دارد و متأسفانه در اغلب قنادی ها به صورت غیر بهداشتی و کنترل نشده تولید می شود.
 نكته مفید: دارچین دارای رایحه ای گرم و شیرین است و در درمان تب و لرز مفید است. از آن می توان در تهیه انواع غذا و کیک و شیرینی استفاده نمود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی