تبیان، دستیار زندگی
آن  مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، چهل و هشتمین شماره ماهنامه رواق اندیشه ویژه آذر 84 را منتشر كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، یكمین مقاله این شماره رواق اندیشه علت موضع‌گیری علمای شیعه در برابر اندی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفت دین و ثبات و تحول در آن

مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، چهل و هشتمین شماره ماهنامه رواق اندیشه ویژه آذر 84 را منتشر كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، یكمین مقاله این شماره رواق اندیشه علت موضع‌گیری علمای شیعه در برابر اندیشه غرب نام دارد و به قلم حجت الاسلام احمد رهدار است. تاریخ نگاری معاصر ما از آسیب‌های بسیار جدی رنج می‌برد. یكی از مهم‌ترین این آسیب‌ها، به فراموش سپرده شدن موضوعات مهم و كلیدی در متن آن می‌باشد. از جمله این موضوعات می‌توان، رویكرد جریان دینی كه همواره علمای شیعه نماد و طلایه‌دار آن بوده‌اند در قبال جریان‌ها و اندیشه‌های غربی اشاره نمود كه یا به آن پرداخته نشده یا به صورت بسیار جزئی و در حاشیه و در اكثر موارد به شكل تحریف شده و غیرواقعی به آن پرداخته شده است. برخی دلایل دینی، سیاسی و اجتماعی ویژه نیز باعث شده است علما بیش از سایر مردم در معرض و موضع رویارویی سیاسی و فكری با غرب قرار بگیرند. این نوشتار درصدد است تا به اجمال، به دلایل این موضع‌گیری بپردازد.
معرفت دین و ثبات تحول در آن عنوان دیگر مقاله این شماره رواق اندیشه و به قلم عباس نیكزاد می‌باشد. این مقاله به بررسی چیستی معرفت دینی و تفاوت آن با معرفت شناسی دین و نیز ثبات و تحول در معرفت دینی می‌پردازد. ضمن این كه در آغاز به عنوان مقدمه، مطالبی به اختصار درباره خود دین، بیان می‌نماید و پس از ارایه تعریفی از دین، معرفت دینی را مورد تحلیل قرار داده و براساس نظریات مطرح در این زمینه به بحث ثبات و تحول در معرفت دین می‌پردازد.
دیگر مقالات چهل و هشتمین رواق اندیشه عبارتند از: ویژگی‌های سیاسی اخلاقی جامعه اسلامی، خداباوری در عصر علم‌مداری و حقوق بشر و تحولات آن در جهان معاصر.